Gå til innhold

Opphevelse av fartsgrenser


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Noe jeg stadig lurer på... Hvilke fartsgrenser blir det når den du har oppheves? Altså skiltet med fartsgrensen med skrå streker over.

Innbiller meg at 50 blir 70, men noen sier 80.

Og 60 blir vel 80?

Lenge siden jeg tok lappen..

Og hvorfor bruker de opphevelsesskilt i steden for nye farstgrenseskilt, hadde vært mye mer oversiktlig om de skrev den nye grensen, kan jo hende dete r flere enn meg som lurer på dette..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min kjørelærer sa at det finnes bare to reelle fartsgrenser i Norge. 50 og 80. Så alt opphevet under 50 blir 50, og alt fra 50-80 blir 80 dersom det ikke står annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer det ikke ann på hvordan strøk det er. Er det tettbygd strøk så er det vel 50, mens er det landelig til så er det vel 80.

Og den som leter finner..

"Dersom ikke annen fartsgrense er fastsatt ved offentlig trafikkskilt, må det i tettbygd strøk ikke kjøres fortere enn 50 km/t, og utenfor tettbygd strøk ikke fortere enn 80 km/t. Departementet kan delegere til regionvegkontoret, politiet eller kommunen å avgjøre om et område skal regnes som tettbygd strøk etter denne lov, og kan fastsette grensene for det tettbygde strøk."
Endret av Gjest
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt så er det bare 2 fartsgrenser i norge. Resten er fartssoner eller noe sånt rart tull.

:jepp: Er det for eksempel "oppheving av 30-sone" så er det 50km/t

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:jepp: Er det for eksempel "oppheving av 30-sone" så er det 50km/t

Hvis det er 30 sone som oppheves i et tettbygd strøk så er det 50. Hvis du er utenfor et tettbygd strøk så er det 80.

Tenk at du er på en landevei og det er veiarbeids skilt som viser 30 km/t. Den siste fartsgrensen du så før veiarbeidskiltet var oppheving av 40 km/t. Da skal du ikke kjøre i 50 km/t etter det, ettersom du fortsatt befinner deg utenfor et tettbygd strøk som da tilsier at fartsgrensa er 80.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

  • 2 uker senere...
Gjest StearinPikken

Det er 2 fartsgrenser i Norge, og det er 50 km/t (tettbygd strøk )og 80 km/t (utenfor tettbygd strøk). De andre fartsgrensene er særskilte fartsgrenser. Som flere over sier så blir de særskilte fartsgrensene opphevet til nærmeste ordinær fartsgrense (50 eller 80)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...