Gå til innhold

Geniale innredningsløsninger

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Vi holder på å pusse opp og installere oss i ny leilighet. Vi har til nå bodd trangt og veldig upraktisk, og vil helst innrede denne nye leiligheten så praktisk som mulig.

Tenkte kanskje vi kunne får noen geniale innredningstips her? Leiligheten er ikke stor, så plassbesparende løsninger må til, men andre prakiske tips mottas også med takk:)

Kan jo nevne at vi har valgt lik parkett i stue, kjøkken og gang for å få en fin helhet, og at vi skal innstallere sokkelskuffer på kjøkkenet.

Flere gode tils?

Endret av Lucy Outlaw
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis dere ikke har kontinentalsenger kan dere utnytte plassen under sengene ved å kjøpe slike "skuffer på hjul" (f.eks. fra Clas Ohlson) som kan lagres under dem og lett trilles fram ved behov. Veldig greit hvis man har behov for mer lagringsplass men ikke har andre steder å ta av.

Skrevet

Hvis du nevner hvilke rom, ca hvor store, og hvilke funksjoner dere vil ha, får dere bedre råd :)

Gjest barelillemeg
Skrevet

Pass på å få garderobeskap og kjøkkenskap som går helt opp til taket.

Skrevet

Trenger egentlig tips om både stue, soverom, kontor/gjesterom, kjøkken og entré. Leiligheten er 70 kvm, og vi er et par i begynnelsen av 20-årene som skal bo der.

Badet er spesielt lite, så der må vi hvertfall utnytte plassen godt (For jeg har maaange produkter! :) )

Men alle tips kommer godt med - og får ikke vi bruk for dem, så kan det godt være at andre vil ha glede av å lese dem!

Takk for tipsene som alt har kommet! Dessverre har v kontinentalseng, så oppbevaring under sengen går ikke for oss. Og vi har bestilt skap som går helt opp, ja!

Skrevet

Det finnes flere gode kjøkkentråder, jeg kan ikke søke dem opp fordi søkefunksjonen ikke fungerer for gjester.

Er det noen fastmontert innredning på badet, eller er det tomt i utgangspunktet?

Skrevet

Jeg har lest de tidligere trådene, men tenkte kanskje noen hadde flere tips :)

Ingenting fastmontert noe sted foreløpig, leiligheten består nå av vegger, gulv og innbygde garderobaskap på soverom og et i entreen, ellers er det tomt. Så mulighetene er åpne!

Skrevet (endret)

Vi har ikke allverdens med plass, skal pusse opp det som blir gjesterom/barnerom i løpet av vinteren og planlegger da å lage en nedfellbar seng på tvers av rommet (det er ca 205 cm bredt) - en 120 cm rammemadrass som kan slåes ned slik at det er plass til gjester. Til daglig vil ikke dette ta mer enn ca 37 cm dybde av rommet. Over senga kommer vi til å sette opp 4 stk 50 cm ikea kjøkkenskap (70 cm høyde) helt opp til taket slik at vi har ekstra lagringsplass til duker/sengetøy/osv. Slike kjøkkenskap kan brukes andre steder i huset og; entre, bad osv :)

Endret av Concertina
Gjest barelillemeg
Skrevet

Dersom badet er lite er det lurt å flytte så mye dere kan ut av badet --- ingen vits å ha 15 badehåndklær på badet fordi det er der de 'hører til'. En kan ta med seg håndkle fra soverommet! Eventuelt kan en ha en liten kommode på gangen utenfor badet der en har håndklær.

Ellers er en kombinasjon av benk/puff med oppbevaring genialt. Her kan en ha luer og votter, og samtidig sitte på det for å ta på sko.

Vi har en lang benk av overskap (40 cm høyde) langs kortveggen i stua, med benkeplate over. Der har vi plass til duker, spill og diverse, og samtidig er det god sitteplass for ekstra gjester.

Skrevet
Vi har ikke allverdens med plass, skal pusse opp det som blir gjesterom/barnerom i løpet av vinteren og planlegger da å lage en nedfellbar seng på tvers av rommet (det er ca 205 cm bredt) - en 120 cm rammemadrass som kan slåes ned slik at det er plass til gjester.

Hvordan får dere til dette? Bygger dere det selv?

Skrevet

Kanskje jeg skal svare TS også :)

Pass på å kjøp flere multifunksjonelle møbler, og møbler med mulighet for oppbevaringsplass. For eksempel et stuebord med mulighet til å rydde bort blader, fjernkontroller og annet smårot. Som nevnt tidligere er også en puff med oppbevaring flott! Siden badet deres er lite lønner det seg å sette opp langskap med smarte innredningsmuligheter.

Skrevet

Kjøkken : kolonialskuffer. Det gir god oversikt og har masse plass!!!

Skap opp til taket er et must!

Bad: Skuffer under vasken av samme grunn som på kjøkkenet. Plass til masse produkter uten at du må grave deg inn i et skap. Skap over do opptil taket er også smart for ting som ikke brukes så ofte.

Soverom: Skap som henger over senga, og gjerne høyt skap på hver side også, slik at det blir en koselig krok i hodeenden av senga. Leselampe henges fra bunnen på skapet over senga. I skapene kan dere ha sengetøy, klær, duker, gardiner, alt som ikke brukes hver dag.

Gang: skoskap, eller har dere skyvedørsgarderobe? Igjen skap oppe ved tak er genialt. Da kan du skjule skjerfene osv, og henge kroker under for å henge klærne på.

Bare husk å finn fine skap om dere skal ha mange!

Dette var vel mine beste tips på oppbevaring da...

Skrevet

Takk for alle tips, jeg noterer flittig!

Det høres fristende ut med skap oppunder taket rundt omkring, blir sannsynlig vis det over vaskemaskinen på badet i hvertfall...

Skal også investere i et middels stort kjøkken/spisestuebord som kan trekkes ut når vi har gjester.

Skrevet

Bad: istedenfor romstort dusjkabinett bruk dusjdører som kan legges inn til veggen når dere ikke dusjer.

Skrevet
Hvordan får dere til dette? Bygger dere det selv?

Vi bygger den selv ja, jeg holder på å tegne den og jeg har tilgang til verksted og haugevis av folk som kan hjelpe meg dersom jeg trenger det slik at det ikke er noe vanskelig. Ikke er det så fryktelig vanskelig heller :)

Gjest Gjest_husbygger_*
Skrevet

Concertina!

Vi skal bygge hus, og har også tenkt å ha en slik løsning som den dere skal ha på vårt kontor/gjesterom. Hvordan har du tenkt å skjule sengen når den er slått opp og blir madrassen liggende på gulvet når den er i bruk eller fins det et sånt system som man kan montere den på slik at det er lett å ta den opp/ned??? Ble litt rotete det her, jeg er ganske grønn... Uansett, alle gode råd på hvordan det kan gjøres mottas med takk!

Skrevet
Concertina!

Vi skal bygge hus, og har også tenkt å ha en slik løsning som den dere skal ha på vårt kontor/gjesterom. Hvordan har du tenkt å skjule sengen når den er slått opp og blir madrassen liggende på gulvet når den er i bruk eller fins det et sånt system som man kan montere den på slik at det er lett å ta den opp/ned??? Ble litt rotete det her, jeg er ganske grønn... Uansett, alle gode råd på hvordan det kan gjøres mottas med takk!

Vanskelig å forklare helt, men kommer til å sette en plate på undersiden av rammemadrassen slik at det blir en glatt vegg når den er oppslått (vurderer å legge en tapet med mønster på den). Vi kommer til å snekre en "ramme" rundt madrassen som madrassen vil hvile på når den er oppslått. Jeg holder på å lete etter riktige beslag slik at rammemadrassen må trekkes litt ut, før den slåes ned (hvis jeg ikke finner noen så kommer jeg til å sveise de selv med litt hjelp tenker jeg) disse vil da bli synlig når madrassen er oppslått, men jeg synes ikke det gjør noe - utrolig vanskelig å forklare og jeg har ikke tegningene mine her. Har ikke bestemt meg om jeg skal bruke ben som skrues på ved behov eller bruke oppbevaringsboksene vi skal ha stående under rammen til vanlig som ben...

Gjest Madre Mia
Skrevet

Så spennende å pusse opp! Jeg fikk ihvertfall god hjelp av kataloger som jeg hentet fra forskjellige firmaer, HTH-kjøkken, Sigdal, Drømmekjøkken, Langlo garderober osv. Der var mange brilliante ideer og løsninger som jeg aldri hadde kommet på selv. Dessuten ble man oppdatert på hvilke utstyr som finnes nå.

Skrevet (endret)

Kolonialskuffer, skoskap, håndkleskap på soverommet, innfellbare dusjdører, Puff og stuebord med oppbavaringsplass, sittebenk av skap... Gode tips alle sammen, tusen takk!

Dessverre har vi ikke mulighet til å lage en nedfellbar gjesteseng, siden det er et vindu på den aktuelle veggen. Jeg har mer lyst til å sette inn en uttrekkbar sovesofa, siden jeg også kunne tenkt meg å bruke sofaen til leseplass når vi ikke her gjester. Men ideen er meget smart!

Jeg liker også tanken på å henge overskap over sengen, med høyskap på hver side, slik at det blir en krok i hodeenden av sengen. Men vi har planer om å tapetsere denne ene veggen, og hvis vi henger opp skap blir det veldig lite igjen av veggen... Men kan jo evt. tapetsere en annen vegg.

Er det noen som har tips rundt kontorplassen? Jeg ønsker meg en skrivebord jeg både kan stå og sitte ved - er det noen som har noe slikt, evt. har ideer til hvordan det kan lages?

Endret av Fat Sally Lee
Gjest Gjest_mamma1_*
Skrevet
Pass på å få garderobeskap og kjøkkenskap som går helt opp til taket.

Helt enig!!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...