amles Skrevet 22. januar 2008 #1 Skrevet 22. januar 2008 Trener på helsestudio, og har gjort det de siste 10 årene av og på.. Før det danset jeg ballett, så jeg har omtrent alltid trent. Det gjelder den "ryggcurlen" Er det det det heter? Når man ligger på en skrå benk med ansiktet ned og og ruller opp.. Går ihvertfall på nederste delen av ryggen. Her klarer jeg bare 3x10, og det har jeg alltid gjort, prøver jeg en 11gang så får jeg omtrent kramper i ryggen. Mage og andre muskler øker jeg antallet repitisjoner og etterhvert styrken på, men på denne "ryggcurlen" klarer jeg altså bare det samme som jeg gjorde når jeg begynte trene helsestudio.. Noen som vet hvorfor? Noe jeg kan gjøre for å styrke denne delen av ryggen?
petzl Skrevet 22. januar 2008 #2 Skrevet 22. januar 2008 Få noen til å se på teknikken din. Gjelder det samme andre øvelser som går på samme sted i ryggen?
amles Skrevet 22. januar 2008 Forfatter #3 Skrevet 22. januar 2008 Jeg har spurt treneren, men han hadde ikke noe å utsette på hvordan jeg utførte øvelsen. Stilte det samme spøsmålet til han, men det kom bare svade som ble peislet inn på hans livshistorie..hehe. Orker ikke hele livshistorien engang til, derfor har jeg ikke spurt noe mer... Hvilke andre øvelser kan jeg ta for nedre rygg? Trener ryggen 2xuke, da med roing, forskjellige øvelser med løsvekter(løfter liksom vingen med en arm, ror med vekter osv), nedtrekk bak og ryggcurl. Er relativt sterk ellers i ryggen..
petzl Skrevet 22. januar 2008 #4 Skrevet 22. januar 2008 Markløft! Men da er det ekstremt viktig å få noen med skikkelig peiling til å vise deg teknikken, ellers ødelegger du nesten garantert ryggen din.
amles Skrevet 22. januar 2008 Forfatter #5 Skrevet 22. januar 2008 Få noen til å se på teknikken din. Gjelder det samme andre øvelser som går på samme sted i ryggen? Markløft! Men da er det ekstremt viktig å få noen med skikkelig peiling til å vise deg teknikken, ellers ødelegger du nesten garantert ryggen din. Markløft trener jeg, men trodde det gikk mer på rumpe/lår? Trener derfor det de dagen jeg trener bena. Før hadde de en maskin som man hang løsvekter på som jeg sto i bøyd stilling og løftet opp med begge armer, er dette også en form for markløft? Kjente den godt på ryggen, men ikke isolert nederste del..
petzl Skrevet 22. januar 2008 #6 Skrevet 22. januar 2008 Markløft trener jeg, men trodde det gikk mer på rumpe/lår? Trener derfor det de dagen jeg trener bena. Før hadde de en maskin som man hang løsvekter på som jeg sto i bøyd stilling og løftet opp med begge armer, er dette også en form for markløft? Kjente den godt på ryggen, men ikke isolert nederste del.. Kanskje det du trener er strake markløft? Det går mer på rumpa og bakside bein. Vanlig markløft tar hovedsaklig på ryggen (men innvirker på mange muskelgrupper siden det er en baseøvelse). Jeg skjønte ikke helt hva slags maskin du mente.
Gjest Gjest Skrevet 22. januar 2008 #7 Skrevet 22. januar 2008 Markløft trener jeg, men trodde det gikk mer på rumpe/lår? Trener derfor det de dagen jeg trener bena. Før hadde de en maskin som man hang løsvekter på som jeg sto i bøyd stilling og løftet opp med begge armer, er dette også en form for markløft? Kjente den godt på ryggen, men ikke isolert nederste del.. Markløft med strake ben tar godt på bakside lår og rumpe. Markløft med bøyde knær er en svært god øvelse for rygg.
Supraspinatus Skrevet 22. januar 2008 #8 Skrevet 22. januar 2008 Når det gjelder rygg-curlen din, så tenker jeg følgende: Du har for lite belastning, hvis du har trent 10år på samme øvelse, samme belastning og samme rep-antall (samme volum), så kommer du ikke videre. ØK belastingen. Hold en 5kg vekt til brystet når du tar curlen. Ta 15 i stedet for 10 reps. Og jeg leste at du fikk en krampe på 11. rep. Jeg tror dette er noe som er i hodet ditt, la være å telle en gang. Kjør deg tom. Prøv evt "forced rep" ved at noen hjelper deg med de siste repetisjonene. Andre øvelser for ryggstrekkerne (Erector spinae) http://exrx.net/Lists/ExList/WaistWt.html#anchor1945210 http://www.olympiatoppen.no/fagomraader/st...e984.html#anc_2
amles Skrevet 23. januar 2008 Forfatter #9 Skrevet 23. januar 2008 Ok, takk for tips! Skal prøve med vekt, sist jeg prøvde det ble det til at jeg vred meg for å klare det. Skal prøve uten å telle, mulig det bare er psykisk som du sier.. Den som jeg tar for rumpe heter ifølge linken over, deadlift, kjenner ikke den i ryggen i det hele tatt, kun rumpa...
amles Skrevet 23. januar 2008 Forfatter #10 Skrevet 23. januar 2008 Jeg skjønte ikke helt hva slags maskin du mente. Sånn som denne bare at stangen er festet til et slags apparat som man henger vekter på... http://exrx.net/WeightExercises/BackGenera...entOverRow.html
Supraspinatus Skrevet 23. januar 2008 #11 Skrevet 23. januar 2008 Ok, takk for tips! Skal prøve med vekt, sist jeg prøvde det ble det til at jeg vred meg for å klare det. Skal prøve uten å telle, mulig det bare er psykisk som du sier.. Den som jeg tar for rumpe heter ifølge linken over, deadlift, kjenner ikke den i ryggen i det hele tatt, kun rumpa... Deadlift og markløft er det samme. Grunnen til at du kjenner det i rumpen er at rumpen er med å hjelpe deg i denne øvelsen. Det er også mulig at du ikke har helt riktig teknikk. Et tips er å se opp i taket litt frem når man løfter. Husk også riktig pusteteknikk. Sånn som denne bare at stangen er festet til et slags apparat som man henger vekter på... http://exrx.net/WeightExercises/BackGenera...entOverRow.html Fremoverbøyd roing i smithmaskin er det du tenker på. Dette er en øvelse som går mer på øvre del av ryggen.
smaksløk Skrevet 24. januar 2008 #12 Skrevet 24. januar 2008 Når det gjelder rygg-curlen din, så tenker jeg følgende: Du har for lite belastning, hvis du har trent 10år på samme øvelse, samme belastning og samme rep-antall (samme volum), så kommer du ikke videre. ØK belastingen. Hold en 5kg vekt til brystet når du tar curlen. Ta 15 i stedet for 10 reps. Og jeg leste at du fikk en krampe på 11. rep. Jeg tror dette er noe som er i hodet ditt, la være å telle en gang. Kjør deg tom. Prøv evt "forced rep" ved at noen hjelper deg med de siste repetisjonene. Andre øvelser for ryggstrekkerne (Erector spinae) http://exrx.net/Lists/ExList/WaistWt.html#anchor1945210 http://www.olympiatoppen.no/fagomraader/st...e984.html#anc_2 Tenkte akkurat på dette da jeg leste nedover tråden her. Men det er viktig at du ikke slurver med å rulle opp når du har en ekstra vekt til brystet, ellers kan det fort føre til skade. Gjorde dette selv, og måtte holde meg unna noen uker. Bare pass på at du er varm i ryggen før du legger til ekstra kilo. Det som blir sagt om å ta 15 rep er også bra, ta heller et sett mindre om du ikke klarer mer. Ellers ville jeg bare påpeke at det er viktig å variere øvelse også, dersom du har gjort denne øvelsen så lenge som du sier bør du bytte til andre ryggøvelser. Skal egentlig legge inn variasjon i treningsprogram hver 6 uke... håper jeg ikke har gjentatt for mye det som er sagt alt her. Lykke til!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå