Gjest En litt redd gjest Skrevet 22. januar 2008 #1 Skrevet 22. januar 2008 Okey, jeg har slitt med spiseforstyrelser i en god stund nå. Det begynte rundt denne tiden i fjor. Eller, jeg hadde vel egentli store problemer lenge før det - før det spiste jeg nesten ingenting. Men uansett det var iallefall da jeg begynte å utvilke bulimi (føles så rart å skrive det ordet..) Uansett da, jeg slet veeeeeeeeeldig med det ffram til i fjor sommer. I sommerferien klarte jeg å være flink en god stund og holde maten ned nesten hver dag. Men da gikk jeg opp 3 kilo, så med en gang jeg kom hjem til hverdagslivet igjen gikk jeg tilbake til gamle vaner. Ved nyåret bestemte jeg meg for at dette ikke kan fortsette noe lenger. Jeg er jo ikke dum, jeg vet veldig godt hva dette gjør med meg. I tilleg har jeg egentli veldig gode kunnskaper om kosthold og lignende, så at jeg i det hele tatt kan vær så teit er utrolig Så da har jeg klart å holde med siden nyttår no.... Men jeg vil gjerne klare å gå litt ned i vekt ( fra 60kg til 53-55kg, er 170 høy) for å klare det har jeg ligget på 1350 kcal de siste ukene og trent nesten hver dag (ikke sånn helt ekstremt eller noe, men nok til å ligge på 2300-2900 kcal forbruk daglig, minimum 30min spinning daglig. I tilleg til 200 situps, 50 benløft (eller hva det nå heter :s) og så mange armhevinger jeg orker (hehe, 15 XD)) ) Og greia er da at jeg ikke har gått ned i det hele tatt, jeg ligger på 61,1kg nå! Hva skal jeg gjøre? Jeg har tenkt tanken at kansje kroppen min fortsatt er i sparebluss? Grunnen til at jeg la meg på 1350kcal dagalig var jo at jeg ville unngå sparebluss da... over 1200 går bra tenkte jeg Jeg har tenkt på å kansje gå opp til 1700kcal i et par dager og så gå ned till 1350 igjen. Tror dere det vil hjelpe? evt legge meg på 1500 etterpå? Setter veldig pris på råd hær, er litt redd for å poste skal jeg være ærlig
Gjest Gjest Skrevet 22. januar 2008 #2 Skrevet 22. januar 2008 Kroppen din trenger næringsstoffer for å forbrenne fett. Når du trener så mye som du gjør, og spiser så lite, får ikke kroppen nok energi til forbrennelsesprosessen. Du kan med fordel spise litt mer (sunn mat, med mye proteiner og næringsstoffer). Jeg er på ingen måte noen ekspert altså, bare sier det jeg tenker er ganske logisk
Gjest Gjest_gjestx_* Skrevet 22. januar 2008 #3 Skrevet 22. januar 2008 Når du har hatt spiseforstyrrelser så er kroppen veldig sensitiv for å bremse på kaloriinntaket. Jeg har selv hatt det, men er nogenlunde frisk nå. Min ernæringsfysiolog fortalte meg om en annen som også hadde spisef som hadde redusert sitt kaloriinntak, hun hadde faktisk gått opp i vekt da hun gjorde det fordi hun hadde redusert forbrenningen sin til det halve (de tok prøver som viste det) Mao:spiser du mindre er du ekstra utsatt for å få lav forbrenning (mer enn andre pga spiseforst) og legge på deg. Du trenger minst 2000 kcal pr dag og mer ved trening. På 1350 vil kroppen gå i sparemodus, fordi den "husker" fra tidligere når den ikke har fått nok næring, og den vil spare alt den kan for å unngå det igjen. Nå har du en bmi på 20,7, og der bør du absolutt holde deg. Går du ned til 53-55 blir du undervektig (men det er vel det du vil siden du har sf?)Da vil kroppen tære på musklene sine og spare på fettet, du vil og få lav forbrenning så hvis du noensinne har tenkt å spise normalt vil du øke raskt i vekt. Mitt råd: øk til 2000 minst, ikke overdriv treningen (hvile annenhver dag), spis regelmessig og først og fremst søk råd hos f eks lege eller ernæringsfysiolog, noen med kompetanse på sf!!!! Når du øker kcal inntak vil forbrenningen også øke, muligens vil du øke litt i vekt i begynnelsen, men det vil stabilisere seg etterhvert. Og det er tusen ganger bedre enn å ødelegge forbrenningen helt og få en jojo effekt. Selv spiser jeg godt over 2000 pr dag nå (hadde anoreksi før), og går ikke opp fordi forbrenningen min fungerer bra. Kroppen _vet_at den får nok energi, derfor gidder den ikke spare. Lykke til!
Gjest den redde gjesten igjen Skrevet 22. januar 2008 #4 Skrevet 22. januar 2008 Takk for svar Jeg vet at 53 kg sikkert er for lite, egentli vil jeg bare bli kvitt magefettet og tone armene mine. av en eller anna grunn hørtes 53-55kg ut som nok til å bli kvitt magen da... Rare hodet Er livredd for å gå helt opp i 2000kcal for å være ærlig Men du har sikkert rett :S Har liksom konsa om å holde på all maten med det første, er jo også så veldig vant til 1350kcal daglig nå, klarer liksom bare såvidt å få i meg såpass mye
Gjest Ts igjen Skrevet 22. januar 2008 #5 Skrevet 22. januar 2008 Okey jeg har bestemt meg for å prøve å få til 1700kcal daglig fra og med i morra. 2000 høres bare altfor mye ut akkurat nå, jeg tror jeg tar det med babysteps
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå