Gå til innhold

Chlorella og Spirulina


Gjest pingo2

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Tja...jeg kjøpte Spirosan gjennom postordre, som er Spirulina i kapselform. Fikk anbefalt det på helsekostbutikk en gang også. Nå er det jo en mengde andre ting som spiller inn, men jeg tror nesten jeg kan merke en positiv effekt. Litt mer energi, liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
Gjest Spinell

Veldig OT, men før jeg så hvilket underforum dette lå i så trodde jeg et øyeblikk at det var enda en navnetråd :fnise:

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bruker spirulina fra biolife of jeg føler eg har mer energi enn før. Noen som vet om hvor jeg får biolife billigere er så dyrt i Norge:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp spirulina ig chlorella på Iherb.com. Både Pureplanet og Now Foods er bra. Fantastisk nettbutikk. Bruker du rabattkobe lab348 får du 5$ i rabatt på første bestilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk noen kapsler av ei venninne da jeg var fyllesjuk, og det tok faktisk knekken på kvalmen :) Alt for dyrt for meg, da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt begge algene i lang tid så kan godt gi mine erfaringer.

Jeg begynte med chlorella for avgiftning og tok store doser over halvannen måned, tok rundt 12 gram daglig på det meste. Anbefalt dose for vedlikehold er 3 gram. Jeg tok altså mye mer. Jeg merket tydelig avgiftning og chlorellaen holdt meg mett lenge. Jeg gikk dessuten mye ned i vekt, men det er ikke godt å si om det var kombinasjonen mat og utrenselse eller om det var chlorellaen selv. Etter denne "kuren" gikk jeg er svært godt immunforsvar og var ikke syk på lenge! I ettertid tar jeg chlorella forebyggende, altså ca 3 g daglig, men da merker man ikke store effektene.

Chlorella er mer rensende enn spirulina, og den er hardere for magen. Noen har derfor problemer med å fordøye chlorellaen, men det kan også være bivirkninger. Uren hud, tørste, kvalme, hard/løs mage og oppblåst mage er svært vanlig i begynnelsen når man tar chlorella. Start med små mengder (feks. 1 tablett eller 1/3 teskje) og øk når du ikke merker ubehag.

Chlorella kan tas når som helst om dagen, men er aller best på tom mage og gjerne før måltider. Ikke bland chlorella eller spirulina med sitrus, men bland med eple/ananasjuice, eller ta kapsler.

Chlorella er SUPER mot fyllesyke, men ta det før du legger deg og når du våkner. Den hjelper å avgifte kroppen for alkohol.

Spirulina derimot er mer et multivitamin. Algen inneholder helt utrolige mengder med vitaminer og mineraler. Supert for vegetarianere/veganere siden den har høyt B12-innhold. Spirulina tar jeg daglig, gjerne tidlig på dagen for det gir meg energi og den metter. Spirulina er også rensende, men ikke like mye som chlorella da chlorella har en hardere cellevegg, derfor er spirulina også lettere å fordøye enn chlorella. Mange som ikke tåler chlorella, tåler spirulina. Ikke ta spirulina om kvelden siden det gir energi.

Mange idrettsutøvere bruker spirulina for restitusjon, og spirluna brukes ofte under slanking da det metter godt og holder blodsukkeret stabilt. Jeg tror likevel man skal ta ganske mye spirulina før man merker noe merkant på vekta. personlig tar jeg spirulina for energi og mellom måltidene. Spirulina ER et multivitamin. Vanlig dose er 3-5g.

Både spirulina og chlorella har en ufyselig smak, men det kan som sagt blandes ut med eplejuice eller ananasjuice. Det går også an å kjøpe kapsler, eller kjøpe pulver og fylle egne kapsler. Jeg synes pulveret gir bedre effekt enn kapslene, men det må en nesten kjenne på selv.

OG hvis man føler ubehag i begynnelsen når man tar disse algene så reduser dosen og øk gradvis, gjerne over uker, for da vil kroppen vende seg til det og bivirkingene avtar.

Jeg bestiller mine fra iherb.com da for der er det voldsomt mye å spare. Dessutens elger de pure planet chlorella og spirulina som er et svært godt merke, og som selges i Norge, bare mye billigere på iherb.

Dette ble langt, beklager!

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar både chlorella og spirulina. For meg funker det kjempebra, å merker jeg har mye mer energi og overskudd i hverdagen. Her Har jeg skrevet litt om chlorella og spirulina. også de andre innleggene jeg har skrevet om supermat. Masse interessant lesning om temaet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Hei,

Jeg har brukt spirulina (og chlorella og annen supermat) i flere år, og kommer aldri til å slutte med det. Humøret mitt er bedre, energien min større og huden min glattere. Det smaker ikke godt, men det er ikke så ille når man blander det med eplejuice. Når det gjelder pris kan man kjøpe det mye billigere enn på helsekosten, på nettbutikker som for eksempel www.foodz.no

Endret av sara77
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...