Gjest Pet Skrevet 23. januar 2008 #81 Skrevet 23. januar 2008 Likevel: Hadde det vært mitt bryllup, hvor jeg heldigvis kjenner alle potensielle småbarnsforeldre-bomber (og dems besteforeldre++), samt presten(!), så hadde jeg 1) bedt presten u-pent om å forlate kirka slik at seremonien kunne begynne eller 2) hvis ikke presten hadde guts til det, så hadde jeg personlig gått ned til vedkommende, tatt med min tøffe pappa og storebror (for sikkerhets skyld: folk i finstas klikker lett, barneforeldre/-vakter klikker enda lettere og i kombi er dette ustabilt som lite annet), og geleidet de ut og ned kirketrappa. Her står det da at presten skal forlate kirka.
Alyssa Skrevet 23. januar 2008 #82 Skrevet 23. januar 2008 Her står det da at presten skal forlate kirka. Ja jeg ser det, men jeg bare antok at hun mente at presten skulle be de med barn om å forlate kirken siden det er det diskusjonen handler om og siden det ikke blir noen vielse uten prest..
Gjest Gjest Skrevet 23. januar 2008 #83 Skrevet 23. januar 2008 Nå har jeg lest mange ganger og jeg forstår ikke gnålet. Hvis man ikke vil ha barn under vielsen så har man lukket vielse. Når man ikke arrangerer en lukket vielse så kan alle som vil komme. Det får man bare finne seg i. Er dette uaktuelt for brudeparet, så får de ordne seg en lukket vielse. Hvor vanskelig skal det være? Altså, for de som vil (må) ha kontroll over hvem som skal få komme i vielsen, så finnes det et tilbud: Lukket vielse.
aline Skrevet 24. januar 2008 #84 Skrevet 24. januar 2008 så hadde jeg 1) bedt presten u-pent om å forlate kirka slik at seremonien kunne begynne eller ... PS: Dere med et misforstått "jeg tør ikke mene annet enn det jeg tror samfunnet forventer at alle mener"-sosialdemokrat-tankesett som nærmest går til krig for at bruden skal akseptere situasjonen: Det er ærlig talt nesten pinlig at jeg må dele demokrati med ryggradsløse og tafatte intetsigere som dere... jeg skal ærlig innrømme at jeg også flirte litt over denne, og 'Dette Blir For Dumt', det er ikke VI som missforstår når DU skriver feil, dine skrivefeil og at du mener noe helt annet en hva du skriver, får du nesten ta på egen kappe. men litt småfestlig skrivefeil skal jeg absolutt gi deg kredit for. utover det, er jeg enig med siste gjest, hva er problemet? Om man vil styre hvem som kommer i kirken, sørg for lukket vielse, værre er det vel ikke?
Sol79 Skrevet 24. januar 2008 #85 Skrevet 24. januar 2008 Da jeg og søstra mi var små og foreldrene våre var invitert i bryllup, hendte det at mamma tok oss med i kirken for å se på vielsen fordi vi hadde så lyst til å se bruden. Det var stor lykke! Jeg syns det er mildt sagt latterlig å henge seg opp i noe sånt. Jeg har også i voksen alder vært i kirken for å se på gamle venninner fra skolen som jeg ikke har blitt invitert i bryllupet til (man kan faktisk ikke invitere alle gamle venner) fordi jeg har lyst til å se de på den store dagen, og det har alltid blitt satt stor pris på. Men noen er kanskje mer takknemlige enn andre? Og andre er kanskje mer egosentrerte...?
Gjest Gjest_Karoline_* Skrevet 13. mai 2008 #86 Skrevet 13. mai 2008 Bryllupsdagen er virkelig den dagen man har lov til å være egoist og bare tenke på seg selv! Man må da kunne respektere brudeparets ønsker denne dagen. Er selv redd for at en venninne dukker opp med en som er 6-8 mnd selv om jeg har sagt klart ifra at det er uønsket. Jeg vil kunne fokusere på talene i løpet av festen og på det presten sier. Har vært gjest i bryllup der en 2-åring tiltrakk seg litt for mye oppmerksomhet - fikk ikke med meg noe særlig av talene ettersom det til stadighet kom utbrudd fra han...som det jo skal være,...men denne dagen må ALLE gjester ta hensyn til at det er brudeparets dag og det er mot de all oppmerksomheten skal rettes. Har vært i mange flere bryllup uten barn enn med barn så det er jo helt klart at det heller er det vanlige på slike dager. Man gifter seg kun en gang (forhåpentligvis;-)). Dette er en dag man investerer mange tusen og kanskje hundre tusen i og selvsagt skal man ha lov til å sette visse retningslinjer for gjestene og gjestene MÅ respektere dette. Ikke dukk opp med barn hvis det helt tydelig ikke er ønsket. Selv navnet til en baby bør stå i invitasjonen for at det skal være invitert selv om den bare er 2 mnd gammel
Gjest antigartner Skrevet 13. mai 2008 #87 Skrevet 13. mai 2008 Til gjest-karoline over her: Det trådstarter hadde hengt seg opp i var ikke ubudne barn i selskapet, men i kirken. Vielsen i kirken er faktisk en offentlig handling, så såfremt en ikke har en lukket seremoni kan en ikke uten videre bortvise noen som ikke gjør noe galt... Er ellers enig i at enkelte små barn tiltrekker seg mye oppmerksomhet og kan være forstyrrende momenter. Det er ikke uvanlig at foreldrene er de siste til å innse at barna deres forstyrrer andre. (Nå får jeg sikkert mye pepper!)
Gjest Stjernedryss Skrevet 13. mai 2008 #88 Skrevet 13. mai 2008 Bryllupsdagen er virkelig den dagen man har lov til å være egoist og bare tenke på seg selv!... ...men denne dagen må ALLE gjester ta hensyn til at det er brudeparets dag og det er mot de all oppmerksomheten skal rettes.... Amen!
Gjest Gjest Skrevet 13. mai 2008 #89 Skrevet 13. mai 2008 ...Er selv redd for at en venninne dukker opp med en som er 6-8 mnd selv om jeg har sagt klart ifra at det er uønsket. Jeg vil kunne fokusere på talene i løpet av festen og på det presten sier... I kirken kan du nok ikke kontrollere hvem som kommer, men resten av kvelden kan du fint invitere dem du ønsker å ha der selv. Jeg inviterer ikke babyer til festen, men sier fra muntlig til de av mine venner dette er aktuelt for. Jeg ønsker de skal være tilstede, og skjønner at jeg da må akseptere babyer dersom de skal være der - aller helst hadde jeg såklart hatt dagen uten babyskrik
Jade Skrevet 13. mai 2008 #90 Skrevet 13. mai 2008 Dere som ønsker at folk skal respektere at man ikke skal ha barn med i kirken... Har dere ringt alle dere kjenner, og sagt det? Eller skrevet det i brudeannonsen i avisene? Hengt opp skilt utenpå kirkedøra? "Barn er ikke velkommen" el.l.? For hvis ikke, så skjønner jeg ikke hvordan folk skal kunne respektere et ønske de ikke vet om. Invitasjonene har ingen sammenheng med hvem som kommer i kirken. Hadde jeg vært millionær, skulle jeg invitert alle søskenbarna mine med samboere/ektefeller, og en haug med gamle klassekamerater. Jeg håper mange av de kommer i kirken likevel. Og barna deres er hjertelig velkommen. Jeg går utifra at foreldrene klarer å passe på dem.
Gjest annemor30 Skrevet 14. mai 2008 #91 Skrevet 14. mai 2008 Logger meg ut for denne, vil ikke at noen skal vite hvem dette gjelder Det har seg sånn at vi ikke har barn selv, så de eneste ungene som er invitert i bryllupet vårt er tante/onkelbarna som skal være brudepiker/svenn. Ellers er søskenbarna våre voksne, og vennene våre er invitert uten sine barn. Nå sier en av venninnene mine at foreldrene hennes, som skal være barnevakt, skal troppe opp med ungene i kirken. Men "de skal selvfølgelig ta med ungene ut hvis det blir noe bråk". Da lurer jeg på om det er jeg som synes dette er ganske frekt? Det eldste barnet er 3 år, så det vil ikke være for barnas skyld at de er der. Og hvis det blir noe bråk, så er det allerede en forstyrrelse i seremonien som vi har gledet oss til så lenge. Er jeg fullstendig urimelig som mener at de kunne i det minste spurt om det var greit? Hei. Jeg har vært i 2 bryllup hvor det var barn som var med for å overvære vielsen(ikke bedt i bryllupet, hverken foreldre eller barna, bekjente av brudeparet) IKKE satt rolig.. Det var kjempe forstyrrende, så det var nesten ingen som hørte hva presten sa, det endte med at PRESTEN måtte be foreldrene om å ta med disse ungen ut slik at de kunne fortsette... De valgte og starte på nytt og DET er ikke morro det heller?
Gjest Gjest_s&p_* Skrevet 14. mai 2008 #92 Skrevet 14. mai 2008 Det er brudeparet sin dag og de som velger hvem de vil invitere. Om noen sier at meddeler at deres uinviterte barn kommer så ville jeg ha sagt at dere ønsker en voksenfest og har derfor ikke invitert noen barn. Man kommer ikke uinvitert eller tar med seg ekstra gjester, spiller ingen rolle om det er barn eller nye kjærerster. Vi skal IKKE ha barn i vårt bryllup.
Jade Skrevet 14. mai 2008 #93 Skrevet 14. mai 2008 Det er ikke festen hun mener, men i kirken. Man sender ikke invitasjon til vielsen. Der er det (som regel, og i dette tilfellet) åpent hus.
Gjest Gjest Skrevet 14. mai 2008 #94 Skrevet 14. mai 2008 Det er ikke festen hun mener, men i kirken. Man sender ikke invitasjon til vielsen. Der er det (som regel, og i dette tilfellet) åpent hus. Kirken stiller seg andeleres da alle faktisk kan komme dit. Kanskje ikke så høflig, men en vielse i en kirke er faktisk ÅPEN FOR ALLE også for de som ikke er inviterte, turister ol. Så det er ikke noe å gjøre med den saken. I Sydney er det en meget populær kirke som alle som er posh gifter seg, den er også et populært turiststed. Der stenger de kun av de fremste radene når det er vielse, dørene er oppe så alle kan komme å gå som de vil.
Gjest Gjest_Thea_* Skrevet 14. mai 2008 #95 Skrevet 14. mai 2008 Det som slår meg når jeg leser denne tråden er at TS kanskje har visualisert vielsen på en litt kontrollerende måte? Jeg regner med at dersom du bruker mye tid og penger på å planlegge det perfekte bryllupet, så har du mange ganger sett for deg nøyaktig hvordan ting skal skje i kirka. Ingenting kan gå galt, for da er opplevelsen nesten ødelagt. Men husk at det mest sannsynlig er bare du, og eventuelt brudgom eller andre som hjelper deg med planlegginga, som har "sett" denne ideen din om det perfekte bryllup. Du risikerer å bli veldig skuffet om du forstetter å tenke sånn. Regn med at ting som ikke er planlagt kan skje. Bryllupet ditt kan bli perfekt selv om det skulle komme lyder fra "publikum" eller om organisten tråkker feil. Vær forberedt på uønskede hendelse, så du slipper å bryte sammen i tårer hvis ikke alt blir som du drømmer om. Lykke til!
Gjest Gjest Skrevet 16. mai 2008 #96 Skrevet 16. mai 2008 Gamle kjerringer som hoster må du i allefall sørge for å holde unna sermonien! JA, du er bridezilla - fatter ikke at du ønsker å nekte barn adgang til det offentlige rom bare fordi du har en merkelig tvangstanke på at de garantert kommer til å forstyrre! Tanteungen min var ikke fyllt 3 da vi giftet oss, og selv om hun hadde leker, sukkertøy og kjeks tilgjengelig kom det en høflig forespørsel til tante som bare var hyggelig: "Tante, vil du ha kjeks?" Jeg ristet smilende på hodet - og det var også noen andre som fikk med seg det. Og det var prikken over i'en, godt å smile litt under stundens alvor! Flere venner hadde med seg barn og også endel venners foreldre, i alle aldre (!) og det var bare koselig at de ville dele dagen med oss!
Jade Skrevet 17. mai 2008 #97 Skrevet 17. mai 2008 At barn ikke er invitert i en bryllupsfest (som der som regel serveres alkohol i), betyr ikke at alle bør skjønne at du ikke ønsker at der skal være barn i vielsen. Hvis det kun gjelder barna til hun veninnen fordi de er så umulige, så går jeg utifra at du har fortalt henne spesifikt at hennes barn ikke er velkommen til vielsen. Hvis ikke, kan du ikke være fornærmet over at de dukker opp.
flickan Skrevet 17. mai 2008 #98 Skrevet 17. mai 2008 Enig med de som påpeker at du risikerer å bli svært skuffet om du forventer at alt går som dere har planlagt. Barn i kirken er INGENTING å grue seg for. I vårt bryllup fikk hovmesteren hjerteinfarkt.. Sto ingenting om det i noen av listene mine for å si det sånn..
Gjest Revenka Skrevet 17. mai 2008 #99 Skrevet 17. mai 2008 Må bare si at jeg har bare lest første side, så jeg har ikke lest alle innleggene her. Noen kan ha tenkt det samme som meg Det som slo meg er at kanskje det er moren til venninnen din som vil se deg på den store dagen, men siden hun sitter barnevakt så må hun ta med barna. Moren og faren til en venninne av meg kom i kirken for å se meg og det syns jeg var kjempehyggelig. Tror ikke du trenger å beskymre deg for barna i kirken. Vi hadde flere barn med, også under 3 år, og de merket jeg ikke noe til i Kirken. Ha en fin bryllupsdag!
Gjest Prosten Skrevet 17. mai 2008 #100 Skrevet 17. mai 2008 Logger meg ut for denne, vil ikke at noen skal vite hvem dette gjelder Det har seg sånn at vi ikke har barn selv, så de eneste ungene som er invitert i bryllupet vårt er tante/onkelbarna som skal være brudepiker/svenn. Ellers er søskenbarna våre voksne, og vennene våre er invitert uten sine barn. Nå sier en av venninnene mine at foreldrene hennes, som skal være barnevakt, skal troppe opp med ungene i kirken. Men "de skal selvfølgelig ta med ungene ut hvis det blir noe bråk". Da lurer jeg på om det er jeg som synes dette er ganske frekt? Det eldste barnet er 3 år, så det vil ikke være for barnas skyld at de er der. Og hvis det blir noe bråk, så er det allerede en forstyrrelse i seremonien som vi har gledet oss til så lenge. Er jeg fullstendig urimelig som mener at de kunne i det minste spurt om det var greit? Frekt å ta med barna sine i kirken? Ehh... Hvem skal man spørre om det er greit da? Gud?En forstyrrelse ja. Ja jamensann. Det bør vel ekteskapet tåle:pI tillegg sier de jo at de skal ta med barna utenfor om det blir bråk. Det er mer enn mange foreldre gjør. Får håpe dere for en gledelig seremoni uten forstyrrelser i akten (pakten) og at de gammelmodige salmene blir synget uten merknader, haha..
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå