Gå til innhold

Vi har ikke invitert barn..

Fremhevede innlegg

Skrevet
Vet ikke hvor nært forhold TS har til sin venninnes foreldre, men jeg hadde i hvert fall aldri gått i et bryllup jeg ikke var invitert til. Og attpåtil ta med barn jeg var barnevakt for. Synes det høres rart ut. Det må da gå an å respektere brudeparets ønsker på en sånn dag.

Men altså - de kommer jo ikke uanmeldt til festen, men for å se på vielsen og på den måten vise sin glede ved bryllupet. Big difference, og brudeparet kan faktisk ikke diktere hvem som får komme i kirken, med mindre de har lukket vielsen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Dette er faktisk ikke "din" dag i kirka, kirka er et offentlig rom hvor alle kan komme så sannt det er åpent.

Hvorfor er det ikke hennes dag i kirka? Det er da vitterlig HUN som skal gifte seg selv om "kirken er åpen for alle". Det er hun og mannen som har planlagt bryllupet og det er de som lenge har sett frem til denne spesielle dagen. Skjønner virkelig ikke hvorfor folk som ikke er invitert i et bryllup gidder å trappe opp i kirka for å se vielsen heller jeg. Men så er heller ikke dette vanlig i min familie/omgangskrets heller. Kanskje derfor jeg ikke skjønner det.

Synes ikke at dette viser bridezilla-tendenser heller. Det er hennes dag, og hun har visse forhåpninger til dagen. Selvfølgelig kan mye gå galt i et bryllup, men at enkelte ber henne om ikke å ha så høye forhåpninger?? HVORFOR IKKE? Det skal jo være hennes lykkeligste dag.

Dersom ts hadde blitt fornærmet over gjesters kjolevalg ol, hadde det vært noe helt annet. Hun har jo ikke engang sagt at de ikke er velkomne i kirken, hun bare lurte på om det bare var hun som syntes dette var frekt.

Nei, støtter deg her jeg ts.

Skrevet
Hvorfor er det ikke hennes dag i kirka? Det er da vitterlig HUN som skal gifte seg selv om "kirken er åpen for alle". Det er hun og mannen som har planlagt bryllupet og det er de som lenge har sett frem til denne spesielle dagen. Skjønner virkelig ikke hvorfor folk som ikke er invitert i et bryllup gidder å trappe opp i kirka for å se vielsen heller jeg. Men så er heller ikke dette vanlig i min familie/omgangskrets heller. Kanskje derfor jeg ikke skjønner det.

Synes ikke at dette viser bridezilla-tendenser heller. Det er hennes dag, og hun har visse forhåpninger til dagen. Selvfølgelig kan mye gå galt i et bryllup, men at enkelte ber henne om ikke å ha så høye forhåpninger?? HVORFOR IKKE? Det skal jo være hennes lykkeligste dag.

Dersom ts hadde blitt fornærmet over gjesters kjolevalg ol, hadde det vært noe helt annet. Hun har jo ikke engang sagt at de ikke er velkomne i kirken, hun bare lurte på om det bare var hun som syntes dette var frekt.

Nei, støtter deg her jeg ts.

Hvorfor er det alltid slik når man snakker om bryllup at det er BRUDENS dag?

Det er da et par, TO STYKKER, som gifter seg, ikke bruden alene som skal få ha sin rosa prinsessedrømdag?

Synes heller alle damer mellom 20 og 35 kan invitere til en egen "se på meg dag", hvor den aktuelle dama ikler seg diverse ballkjoler, får folk til å holde taler til henne, gir henne eksklusive gaver hun på forhånd har valgt ut, skåler til ære for henne og ønsker henne alt godt videre i livet.

Det er vel egentlig like greit, for her er jo stort sett en brudgom en statist???

Skrevet

Det er mulig jeg er rar eller en særegen rase, men dersom jeg skal gifte meg noen gang ser jeg frem til en glad feiring av et pars kjærlighet til hverandre, der de paret er glad i får være med og ta del i dette.

IKKE en "digg meg dag" hvor alle skal føye seg etter min pipe og brudgommen skal ikles noe JEG har bestemt

Skrevet
Skjønner virkelig ikke hvorfor folk som ikke er invitert i et bryllup gidder å trappe opp i kirka for å se vielsen heller jeg. Men så er heller ikke dette vanlig i min familie/omgangskrets heller. Kanskje derfor jeg ikke skjønner det.

La oss si at du har vært mye sammen med en person i oppveksten, og kjenner og liker vedkommende godt. Eller la oss si at du er forelder til barndomsvenner f eks, og også har hatt endel med personen å gjøre i oppveksten. Likevel er du ikke så nær at du blir invitert i bryllupet - du kan til og med være en ganske god venn og ikke bli invitert fordi de har valgt å ha en liten feiring. Om du bor i nærheten av der vielsen er kan det vel hende at endel ikke synes det er så rart eller slitsomt å troppe opp i kirka. I flere bryllup jeg har vært i har det kommet både naboer (av brudeparet, ikke til kirka :fnise: ) og folk man kjenner fra barndommen, men ikke har annen kontakt med nå enn at man er på hils, kanskje har gjort et par praktiske tjenester og prater litt når man møtes. Det oppleves faktisk som helt naturlig :ler: Jeg har ikke vært i den situasjonen at jeg bare er "vielses-gjest selv", men jeg er nok troende til det om jeg er i nærheten når flere av mine litt mindre nære, men likevel kjære venner gifter seg.

(litt på siden av tråden kanskje, men om man gifter seg i kirka bør en nok innstille seg på at folk har forskjellig kultur på dette og at det IKKE er uhøflig eller spesielt uvanlig at det kommer noen man ikke har invitert)

Skrevet
La oss si at du har vært mye sammen med en person i oppveksten, og kjenner og liker vedkommende godt. Eller la oss si at du er forelder til barndomsvenner f eks, og også har hatt endel med personen å gjøre i oppveksten. Likevel er du ikke så nær at du blir invitert i bryllupet - du kan til og med være en ganske god venn og ikke bli invitert fordi de har valgt å ha en liten feiring. Om du bor i nærheten av der vielsen er kan det vel hende at endel ikke synes det er så rart eller slitsomt å troppe opp i kirka. I flere bryllup jeg har vært i har det kommet både naboer (av brudeparet, ikke til kirka :fnise: ) og folk man kjenner fra barndommen, men ikke har annen kontakt med nå enn at man er på hils, kanskje har gjort et par praktiske tjenester og prater litt når man møtes. Det oppleves faktisk som helt naturlig :ler: Jeg har ikke vært i den situasjonen at jeg bare er "vielses-gjest selv", men jeg er nok troende til det om jeg er i nærheten når flere av mine litt mindre nære, men likevel kjære venner gifter seg.

(litt på siden av tråden kanskje, men om man gifter seg i kirka bør en nok innstille seg på at folk har forskjellig kultur på dette og at det IKKE er uhøflig eller spesielt uvanlig at det kommer noen man ikke har invitert)

:Nikke:

Jeg går i begravelser av samme grunn.

Kanskje det blir den nye trenden? Å invitere spesielt utvalgte til begravelser (vet det gjøres, men det tilhører sjeldenhetene), og lukke kirken for tidligere kollegaer, naboer, perifere venner, tremenninger osv...

Jeg har aldri hørt om at det IKKE er vanlig å komme i kirken og se...

Skrevet
Men bevares, det ser ut som jeg har utviklet et alvorlig bridezilla-syndrom

Der er vi enige gitt. Det er jo helt hinsides all fornuft det du skriver.

Skrevet
Der er vi enige gitt. Det er jo helt hinsides all fornuft det du skriver.

:hoho::klappe:

Skrevet

Gjesten jeg siterte mente at det ikke var brudens dag, og jeg var uenig i hennes påstand, derfor brudens dag...Hvis du tar med resten av innlegget mitt, ser du at jeg har nevnt mannen hennes også!

Selvfølgelig er det også brudgommens dag like mye som brudens.

Jeg mener allikevel at bruden (og brudgommen), må få betrakte dette som sin dag, og at bruden (og brudgommen) må få lov til å vise seg frem uten å bli fnyst av ala "åh..se på bruden da (og brudgommen), tror hun/han/de er noe bare fordi hun/han/de skal gifte seg".

Skrevet
Men så er heller ikke dette vanlig i min familie/omgangskrets heller.

I normale omgangskretser/familier kalles det å bry seg om hverandre.

Skrevet

For en gangs skyld er jeg enig i alt du skriver her Frysepulver.

Skrevet (endret)
I normale omgangskretser/familier kalles det å bry seg om hverandre.

jeg/vi bryr oss selvfølgelig, det er bare ikke vanlig i min familie/omgangskrets bare. Simple as that=)

Sitat slettet.

Camilla (mod)

Endret av Camilla
Skrevet

Hvis det er så utrolig viktig kan du ikke droppe å gifte deg i kirken da? Gift deg på rådhuset eller ha en privat seremoni der dere skal gifte dere.

Jeg hadde sett på det som en positiv ting at folk møtte opp i mitt bryllup, ikke laget en stor klagesak ut av det. :forvirret:

Og for å være ærlig: Jeg synes det er du som er frekk i dette tilfellet.

Gjest nextlife
Skrevet

Kjære Bridezilla

- Ja, du er helt urimelig-

Foreslår at du har en lukket vielse der du inviterer kun de menneskene du mener er passende for å delta i en sådann stund, ellers så kan det jo plutselig dukke opp andre upassende mennesker, i tillegg til de fryktelige to barna

:filer:

Gjest Lykkeliky
Skrevet

Hurra for Frysepulver :klappe::klappe: Jeg kunne ikke vært mer enig! :klappe:

Skrevet

Jeg hadde blitt utrolig glad og kanskje litt rørt hvis foreldrene til vennene mine hadde hatt lyst til å være til stede under vielsen og dele en så spesiell opplevelse med oss!!!

Og hvordan kan du vite at det ikke er tante/onkelbarna som kommer til å lage bråk???

Skrevet

Tråden er ryddet for avsporinger.

Camilla (mod)

Skrevet
Dersom det er for besteforeldrene sin del så er det kanskje greit nok, men hva i all dager får disse barna ut av det å overvære en vielse annet enn å kjede livet av seg og derfor finne ut at det er mye kjekkere å skape litt oppmerksomhet. Jeg synes det handler like mye om å ta hensyn til barna som de voksne. Når vi gifter oss kommer vi ikke til å invitere mitt søskensbarns to sønner, de er rett og slett for små til å ha noe glede av det. De vil helt sikkert ha det mye kjekkere hos hos sine søskenbarn enn å gå i bryllupet til søskenbarnet til faren.

Jeg skjønner TS veldig godt!

Disse barna kan få masse ut av å være med på en vielse. Da jeg giftet meg kom en kollega av meg i kirken (hun var ikke invitert i bryllupet forøvrig, vi er ikke så nære venner...) Hun hadde med seg to av døtrene sine, disse var 3 og 4 år. Begge jentene var pyntet i sine peneste kjoler og satt musestille under hele vielsen. Og i flere måneder etter vielsen snakket de om at de hadde vært i bryllup og hvor fint det hadde vært å se noen i brudekjole.

Slapp av, trådstarter. At disse som skal passe barna komme i kirken er faktisk fordi de bryr seg om dere og har lyst til å gi dere litt oppmerksomhet på deres store dag.

Gjest TS.. noen presiseringer
Skrevet

Det er greit å presisere på enkelte punkter. Synes fremdeles det samme, men skjønner at andre har en fullstendig annen mening enn meg.

Kan informere om at:

-mannen jeg skal gifte meg med er av samme oppfatning som meg

-våre brudebarn er såpass store at de kan sitte stille under vielsen

-jeg ikke kjenner foreldrene til denne venninnen, har møtt dem noen få ganger

-jeg ikke har tenkt å nekte noen å møte opp i kirken

-jeg er klar over at jeg ikke kan gjøre noe med vær eller falsk synging, og ikke vil det heller

-jeg har ikke sagt at dette vil ødelegge dagen for meg, men jeg synes det er

rart at ikke disse barna denne ene dagen kan være hjemme med besteforeldrene

Men også at:

-det er faktisk min og min manns dag, og de som ikke vil respektere det kan la oss ha denne dagen i fred

-siden det er JEG og ikke min forlovede som tar opp dette temaet, så er det vel naturlig at svarene kommer til meg (ref. Frysepulvers bekymring om at min mann blir satt ut på sidelinja)

-det er ikke ubedte vielsesgjester i seg selv jeg spør om (da jeg ikke har noe i mot sånne), men småunger som jeg kjenner, og vet har problemer med å sitte i ro

-hvis disse personene vil vise at de bryr seg om oss, så er det en start å respektere et ønske vi har uttrykt

-på generell basis er det mye man KAN gjøre og er i sin fulle rett til, men som det er en hyggelig gest å spørre likevel

-jeg har heller ikke laget noen stor sak, jeg spør om deres mening.

PS: tusen takk for tipset med kosedyr/malebok e.l, det var lurt!! :jepp:

Skrevet
Dersom det er så nøye for deg bør du ha lukket vielse. Dette er faktisk ikke "din" dag i kirka, kirka er et offentlig rom hvor alle kan komme så sannt det er åpent. Dersom denne ordningen ikke passer ditt vedkommende må du heller ta de forhåndsregler som gjelder å ha en lukket vielse.

Du kan få lov til å ønske å ikke ha barn i vielsen, det er ditt valg. Men det er på ingen måte frekkt å ta med seg noen barn i kirka, så sannt man er påpasselig med å ta dem med ut om de forstyrrer. La de små barn komme til meg het det vel egentlig, så hvem er du til å hevde at det er uhøffelig å ta med barn i kirka da?

Ordn med lukket vielse dersom du har så spesifikke ønsker for her er det faktisk dine ønsker som er uvanelige og ikke dem som gjør det helt naturlige med å ta med barn på et offentlig "arrangement"/sted. Ønske hva du vil har du lov til, det er klart. Men du må annerkjenne at det her er du som har særskillte ønsker/nbehov og at det også da er du som må ta ansvaret for at disse blir fulgt ved å ha en lukket vielse.

Henger meg på denne.

Hvis man vil ha full kontroll over vielsen så ordner man en lukket vielse. Hvis ikke må man pent kunne forvente at hvem som helst som har interesse for bryllupet kan møte opp.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...