Gjest Gjest Skrevet 21. januar 2008 #21 Skrevet 21. januar 2008 Logger meg ut for denne, vil ikke at noen skal vite hvem dette gjelder Det har seg sånn at vi ikke har barn selv, så de eneste ungene som er invitert i bryllupet vårt er tante/onkelbarna som skal være brudepiker/svenn. Ellers er søskenbarna våre voksne, og vennene våre er invitert uten sine barn. Nå sier en av venninnene mine at foreldrene hennes, som skal være barnevakt, skal troppe opp med ungene i kirken. Men "de skal selvfølgelig ta med ungene ut hvis det blir noe bråk". Da lurer jeg på om det er jeg som synes dette er ganske frekt? Det eldste barnet er 3 år, så det vil ikke være for barnas skyld at de er der. Og hvis det blir noe bråk, så er det allerede en forstyrrelse i seremonien som vi har gledet oss til så lenge. Er jeg fullstendig urimelig som mener at de kunne i det minste spurt om det var greit? Hadde følt akkurat det samme som deg!Det er "din" dag og de bør spørre deg først!
Gjest Gjest Skrevet 21. januar 2008 #23 Skrevet 21. januar 2008 Dersom det er så nøye for deg bør du ha lukket vielse. Dette er faktisk ikke "din" dag i kirka, kirka er et offentlig rom hvor alle kan komme så sannt det er åpent. Dersom denne ordningen ikke passer ditt vedkommende må du heller ta de forhåndsregler som gjelder å ha en lukket vielse. Du kan få lov til å ønske å ikke ha barn i vielsen, det er ditt valg. Men det er på ingen måte frekkt å ta med seg noen barn i kirka, så sannt man er påpasselig med å ta dem med ut om de forstyrrer. La de små barn komme til meg het det vel egentlig, så hvem er du til å hevde at det er uhøffelig å ta med barn i kirka da? Ordn med lukket vielse dersom du har så spesifikke ønsker for her er det faktisk dine ønsker som er uvanelige og ikke dem som gjør det helt naturlige med å ta med barn på et offentlig "arrangement"/sted. Ønske hva du vil har du lov til, det er klart. Men du må annerkjenne at det her er du som har særskillte ønsker/nbehov og at det også da er du som må ta ansvaret for at disse blir fulgt ved å ha en lukket vielse.
rsa Skrevet 21. januar 2008 #24 Skrevet 21. januar 2008 Oj oj, her var det mange krasse innlegg. Godt du valgte å være anonym, TS Jeg forstår hva du mener. I min omgangskrets er det helt unaturlig å ha et behov for å troppe opp i kirken når man ikke er invitert videre. Det er jo selvsagt koselig at noen er så glade i deg at de gjerne vil ha med seg vielsen, men hadde jeg troppet opp i kirken ville jeg bare følt at jeg trengte meg på. Og så med små barn da :klø: Jeg skjønner deg godt. Men jeg håper og tror at når selve dagen kommer, så er du så spent og glad at du ikke bryr deg om småtasser i kirken. Kan hende du synes det er koselig. Uansett får du trøste deg med at de ikke blir med på middagen. Ha en fantastisk vielse!
bunadbrud Skrevet 21. januar 2008 #25 Skrevet 21. januar 2008 Dersom det er for besteforeldrene sin del så er det kanskje greit nok, men hva i all dager får disse barna ut av det å overvære en vielse annet enn å kjede livet av seg og derfor finne ut at det er mye kjekkere å skape litt oppmerksomhet. Jeg synes det handler like mye om å ta hensyn til barna som de voksne. Når vi gifter oss kommer vi ikke til å invitere mitt søskensbarns to sønner, de er rett og slett for små til å ha noe glede av det. De vil helt sikkert ha det mye kjekkere hos hos sine søskenbarn enn å gå i bryllupet til søskenbarnet til faren. Jeg skjønner TS veldig godt!
Gjest Gjest Skrevet 21. januar 2008 #26 Skrevet 21. januar 2008 Må også støtte Trådstarter her. Troppe opp i kirken med barn hvis man er bedt om å la være, er frekt. Og dette flere nevner med at vilt fremmede kan gå inn og se på en vielse, hva slags mennesker ville gjort det egentlig?
Gjest TS Skrevet 21. januar 2008 #27 Skrevet 21. januar 2008 Her var det visst mange sterke meninger... har ikke sett framfor meg at min vielse er et offentlig arrangement, det føles ganske privat for oss. Det har sikkert mye med hva som er vanlig på ulike steder, som en sier ovenfor her vil det ikke i min omgangskrets ikke være naturlig å gå i kirken til et bryllup man ikke var invitert til. Hvis noen var bekymret for disse barnas religiøse behov, kan jeg trøste dem med at det finnes mange andre kirker her vi i byen! Hva gjelder besteforeldrene, så er ikke jeg og moren fra samme sted, så jeg kjenner dem ikke noe særlig. Takker for saklige og usaklige innspill, for min del anser jeg debatten som avsluttet. Har ikke tenkt å be moren om å holde barna hjemme (hadde ikke tenkt det i utgangspunktet) , og får bare ta til meg rådet om at man må innstille seg på at ikke alt blir 100% perfekt på dagen.
Frey Skrevet 21. januar 2008 #28 Skrevet 21. januar 2008 Ta det med ro. Dagen blir fantastisk selv om ikke alt blir som du hadde sett for deg at den blir
*Mina* Skrevet 21. januar 2008 #29 Skrevet 21. januar 2008 Må også støtte Trådstarter her. Troppe opp i kirken med barn hvis man er bedt om å la være, er frekt. Og dette flere nevner med at vilt fremmede kan gå inn og se på en vielse, hva slags mennesker ville gjort det egentlig? TS har ikke invitert barna i kirken, men jeg har ikke fått inntrykk av at hun har nektet noen barn å komme i kirken. Hun bare syns det er frekt, siden ingen barn var invitert i bryllupet. Og her vi bor er det veldig vanlig at foreldre til venner og familie som ikke har blitt invitert stiller i kirken, rett og slett for å se brudeparet. Og syns man det er frekt, vel da har man en merkelig holdning om man spør meg. Vi hadde over 20 uinviterte gjester i kirken, og det var bare kjempe koselig. Og av de var det fem små barn, som ikke alget en eneste lyd. Vel, vi fikk ikke med oss det ia lle fall, for vi var så opptatt med helt andre ting. Fokuset er på helt andre ting.
Gjest anonym nå Skrevet 21. januar 2008 #30 Skrevet 21. januar 2008 Vi har hatt med barna i kirken (og til og med på tinghuset) de fleste gangene vi har vært i bryllup. De har da vært mellom 3 uker og 6 år og det har aldri vært noe bråk eller kluss. Noen ganger har vi hatt med barna for å se på (når vi ikke har vært på festen), andre ganger har vi hatt med barna på kirka for så å levere dem til barnevakt før vi drar på festen. Heldigvis har alle brudeparene vi har "sett" på satt stor pris på det korte besøket i kirken (barna har aldri vært med på festen, met et unntak, men hun var 3 uker og kom etter middagen).
Gjest Elize Skrevet 21. januar 2008 #31 Skrevet 21. januar 2008 I den bygda jeg kommer fra hender det ofte at det kommer folk i kirka som ikke er invitert i bryllupet. Og jeg synes det er veldig koselig at noen andre også vil ta del i dagen min.
Gjest BeritSmerit Skrevet 21. januar 2008 #32 Skrevet 21. januar 2008 Jeg heier på de som sier at kirken er et offentlig rom. Da jeg giftet meg enset jeg ikke de som var der, det var liksom bare min kjære, meg og presten. Og når vi gikk ut av kirken, så synes jeg de var bare fantastisk at så mange hadde møtt opp. Bekjente fra begges jobber, naboer, litt mer perifere venner som ikke var naturlige å be i bryllupet. Det var også barn der, og moren min fortalte at en baby hadde grått, men jeg hadde ikke hørt noe jeg! Mitt tips til TS er at du må legge forventnigene dine litt lavere. Når du sikter så høyt som du tydeligvis gjør, så blir det så langt å falle. Da må du luke ut de som synger falskt. Tenk om ingen kan salmene du har valgt??!! Mye kan gå galt, og i mitt bryllup gikk også ting skeis. Men det er umulig å kontrollere. En venninne av meg gråt hele formiddagen fordi det regnet. Hun hadde meldt sol.. I steden for å glede seg over at hun skulle gifte seg.
Gjest Lykkeliky Skrevet 21. januar 2008 #33 Skrevet 21. januar 2008 Bridezilla....ja der sa du det! Jeg er innom dette forumet innimellom, bare fordi jeg syntes det er gøy å se hvor bitchy folk som skal gifte seg kan bli. De tror virkelig at hele verden bryr seg! Hadde jeg vært "barnevaktene" i dette tilfelle hadde jeg gitt fullstendig faen i å gå i kirka, ikke fordi du ikke tåler barn, men fordi du sier det du sier.
Gjest Gjest Skrevet 21. januar 2008 #34 Skrevet 21. januar 2008 I den bygda jeg kommer fra hender det ofte at det kommer folk i kirka som ikke er invitert i bryllupet. Og jeg synes det er veldig koselig at noen andre også vil ta del i dagen min. Holdt på å si samme her, dvs at jeg er fra en by, hvor det fortsatt bor igjen endel foreldre og venner fra skolekretsen. Har inntrykk av at det er ganske vanlig at det kommer folk som har tilknytning til brudeparet, men som ikke er så nære at de blir invitert på festen. I min brors bryllup var f eks flere av foreldrene til våre (felles) barndomsvenner tilstede, i tillegg til noen av disse vennene. Jeg antar at dette ikke er helt uvanlig - samtidig mener jeg at besøkende som ikke er invitert bør ta hensyn og gå inn mot slutten om det er ei lita kirke med liten plass, slik at de nærmeste får sett vielsen i hvert fall. Uansett; så lenge man synes det er ok at disse voksne kommer, bør man også slå seg til ro med at noen antagelig har med barn. Hvis ikke kan man vurdere lukket vielse.
Gjest antigartner Skrevet 21. januar 2008 #35 Skrevet 21. januar 2008 Holdt på å si samme her, dvs at jeg er fra en by, hvor det fortsatt bor igjen endel foreldre og venner fra skolekretsen. Har inntrykk av at det er ganske vanlig at det kommer folk som har tilknytning til brudeparet, men som ikke er så nære at de blir invitert på festen. I min brors bryllup var f eks flere av foreldrene til våre (felles) barndomsvenner tilstede, i tillegg til noen av disse vennene. Jeg antar at dette ikke er helt uvanlig - samtidig mener jeg at besøkende som ikke er invitert bør ta hensyn og gå inn mot slutten om det er ei lita kirke med liten plass, slik at de nærmeste får sett vielsen i hvert fall. Uansett; så lenge man synes det er ok at disse voksne kommer, bør man også slå seg til ro med at noen antagelig har med barn. Hvis ikke kan man vurdere lukket vielse. Sånn er det her også! En vielse er faktisk en offentlig handling, selvom den føles privat og personlig for de det dreier seg om. Som personen over sier: det er folkeskikk å ta hensyn til de inviterte gjestene dersom kirken er liten. Ellers er det faktisk lov for de som vil å gå inn. I alle bryllupene jeg har vært i, har det vært mer eller mindre perifere bekjente av brudeparet i kirken. Folk som ikke har vært invitert i selskapet, men som vil vise sin deltakelse. Brudeparene har tydelig satt pris på dette. Hvis bruden vil håndplukke de som skal være i kirken, får hun velge en lukket vielse. Det går an, men det virker unektelig rart å ha mange personer i kirken da! Ved lukkede seremonier er det som regel kun de aller aller nærmeste tilstede, som forlovere og foreldre.
Gjest Gjest Skrevet 21. januar 2008 #36 Skrevet 21. januar 2008 Jeg skjønner deg, TS. Men som en annen sier over, det går ikke an å forvente at alt skal bli perfekt. Da vil det nemlig ikke bli det. Prøv å forhold deg avslappet til det hele, ikke fokuser på ting som egentlig står utenfor din makt (det vil ødelegge mer enn det gagner om du nekter dem å komme). Det er ikke noe galt å be dem sette seg bakerst, imidlertid! Jeg er helt uenig med dem her over som sier at små barn som regel sitter stille i kirken så lenge (det er ikke så lett for to-åringer å sitte helt i ro i 5 minutt engang!). Har jobbet i kirken og vært tilstede på ganske mange bryllup, og der det er barn, blir det ofte litt bråk. Det hører også nesten til sjeldenhetene at foreldrene innser at det koselige småpludret fra ungene deres kan høres ut som forstyrrende barnesutring for andre mennesker, så jeg ville ikke tatt det for gitt at de setter seg bakerst. Det jeg ville gjort, er følgende: Ha noen tegneark/fargestifter eller en myk bamse og andre småting klar på forhånd, som du legger på en benk ikke langt unna en utgangsdør. Så sier du til barnevaktene at du har tenkt på barna, og funnet fram noe til dem så de ikke skal kjede seg.
Kristaa Skrevet 21. januar 2008 #37 Skrevet 21. januar 2008 Ja, klart du kan gjøre det, men det hadde etter min mening også være ganske hensynsløst. Så det er det kjempebra jeg valgte å være anonym Det er flere som har sagt til meg at de har tenkt å komme i kirken selv om de ikke er invitert (div. folk fra jobb o.l), og det er bare koselig. Men voksne mennesker som selv velger å komme, er noe annet enn småunger som kommer til å løpe, rope og gråte. Spesielt når vi har uttrykt at det er fint at vi bare har store gjester. Men bevares, det ser ut som jeg har utviklet et alvorlig bridezilla-syndrom, ved å ønske at gjestene våre kunne respektere det akkurat på vår bryllupsdag. Nei, jeg er ikke spesielt ung og har vært i vielse før. Og når jeg en gang får barn, sverger jeg på å respektere dem som ikke har det også! Oj oj, her var det mange krasse innlegg. Godt du valgte å være anonym, TS Jeg forstår hva du mener. I min omgangskrets er det helt unaturlig å ha et behov for å troppe opp i kirken når man ikke er invitert videre. Det er jo selvsagt koselig at noen er så glade i deg at de gjerne vil ha med seg vielsen, men hadde jeg troppet opp i kirken ville jeg bare følt at jeg trengte meg på. Og så med små barn da :klø: Jeg skjønner deg godt. Men jeg håper og tror at når selve dagen kommer, så er du så spent og glad at du ikke bryr deg om småtasser i kirken. Kan hende du synes det er koselig. Uansett får du trøste deg med at de ikke blir med på middagen. Ha en fantastisk vielse! Jeg tilhører også den gruppen som mener TS er i overkant pirkete her... Men det jeg virkelig fester meg ved er dette om å logge ut... Er det slik at du egentlig ikke tør å stå for meningene dine, så det er greit å få det ut som gjest, slik at du som innlogget bruker fortsatt fremstår som engelen selv? Jeg skjønner at dersom man skal spørre om flatlus/mannen er utro osv er tråder det kan være aktuelt å logge ut i, men dette? Ærlig talt! Stå for det du mener
Gjest antigartner Skrevet 21. januar 2008 #38 Skrevet 21. januar 2008 Det hører også nesten til sjeldenhetene at foreldrene innser at det koselige småpludret fra ungene deres kan høres ut som forstyrrende barnesutring for andre mennesker, så jeg ville ikke tatt det for gitt at de setter seg bakerst. Det jeg ville gjort, er følgende: Ha noen tegneark/fargestifter eller en myk bamse og andre småting klar på forhånd, som du legger på en benk ikke langt unna en utgangsdør. Så sier du til barnevaktene at du har tenkt på barna, og funnet fram noe til dem så de ikke skal kjede seg. Smart og konstruktivt!!
Gjest Gjest Skrevet 21. januar 2008 #39 Skrevet 21. januar 2008 Vet ikke hvor nært forhold TS har til sin venninnes foreldre, men jeg hadde i hvert fall aldri gått i et bryllup jeg ikke var invitert til. Og attpåtil ta med barn jeg var barnevakt for. Synes det høres rart ut. Det må da gå an å respektere brudeparets ønsker på en sånn dag.
Kristaa Skrevet 21. januar 2008 #40 Skrevet 21. januar 2008 Brudeparet er i sin fulle rett til å ha en lukket vielse. De vil bli sett på som sære, ja - men det er de jo allerede etter min mening. Her har foreldrene til venner lyst til å se jenta bli gift - og så skal det sees på som en negativ greie??? Har en venninne som gifter seg nå i mars, foreldrene til oss venninnene vil selvsagt se på, og jeg tror det går bra at de tar med barnebarna, som de naturlig nok er barnevakter for den dagen. Normale oppegående mennesker går ut dersom barnet støyer, ellers kan man selvsagt gi beskjed om det. Vil legge til at for de øvrige gjestene kan det skape litt latter det; at et barn sier noe rart e.l.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå