Gjest Gjest_mamma1_* Skrevet 21. januar 2008 #1 Skrevet 21. januar 2008 Hei, jeg er ei voksen jente (30 år) med barn og samboer, eget hus osb. Klarer rett og slett ikke å holde huset i orden.... Er det ryddig på kjøkkenet og stua, så er det rotete på badet, klesvasken hoper seg alltid opp, alltid noe å gjøre, jeg blir så stressa....... Jobber i tillegg..
Suzy Skrevet 21. januar 2008 #2 Skrevet 21. januar 2008 Det er nå engang sånn det er - å holde orden på et helt hus og ha full jobb samtidig er vanskelig, men du kan jo gjøre endel ting for å gjøre det enklere. F.eks: ha system på ting (alt har sin faste plass i huset), ha nok lagerplass (slik at ikke ting må ligge fremme) og ha regler (alle rydder sitt eget rot). Gå over og kast unna, ha opplegg for sortering av søppel og gjør noe jevnt og trutt slik at det ikke hoper seg opp. Det var vel mine råd, tenker jeg
Gjest Gjest Skrevet 21. januar 2008 #3 Skrevet 21. januar 2008 Godt å høre at vi er flere! Jeg har stresset for mye og blitt helt utbrendt. Så ta det med ro (ikke noe lett, jeg vet). Har blitt sykemeldt til slutt. Alt gikk plutselig bare helt rundt i toppetg. min. Så jeg vet at det å ha alt på sin plass er nærmest håpløst. Spesielt med små i huset, som er eksperter på å rote. Jeg har laget meg ett nyttårsforsett, og det er å klare å holde kjøkkenet ryddig hver kveld, og 2 overflater (kommode/stuebord) ryddig før jeg legger meg. Akkurat det har klart å fjerne mye av mitt indre stress. Bare ved å se noen ryddige overflater. Det er det eneste tipser jeg kan gi. Samt å kjøpe flere skittentøyskurver. Jeg har 4 som jeg lett kan sortere klærne i, for å lette jobben når jeg skal vaske klærne. Disse 4 boksene er det kun jeg som får legge klær i (vi har skittentøys sjakt, så klærne sammeles opp i en egen kurv). Ellers vil jeg anbefalle deg å gi din samboer 1 ansvars område i huset, eller gjør som oss. Dere skal begge gjøre husarbeid - samme hvamen minst 30 min hver før dagen er omme. Fungerer også bra her hos oss. Men alikavel kaoset lenge leve. Med disse tiltakene har i alle fall noe av "støyet" rundt meg forsvunnet. Og jeg jobber meg ikke helt i hjel. Men drømmen er å få en hushjelp til å kunne ta vinduer, tørke støv, vaske gulv..............Men det blir nok ikke før i neste liv.
Gjest Asti Skrevet 21. januar 2008 #4 Skrevet 21. januar 2008 (endret) ..... Endret 14. desember 2009 av Asti
Gjest *smak* Skrevet 21. januar 2008 #5 Skrevet 21. januar 2008 Det eneste som hjelper er bare å begynne. Ikke sitte å "tenke seg klar" til å ta fatt på husarbeidet. Får jo en del energi av å gjøre husarbeid også. Det går jo an å fokusere på. Jeg er ikke flink selv, men prøver stadig å finne metoder som hjelper..
Gjest Gjest Skrevet 21. januar 2008 #6 Skrevet 21. januar 2008 Jeg har vel et "enklere" liv enn trådstarter, men et tips er som *smak* nevner - ikke TENK på husarbeidet, ikke gå rundt og SE på det som må gjøres uten å gjøre noe! (og ja, jeg vet det er vanskelig, særlig når ting har hopet seg opp) Øv deg på å overse rotet samtidig som du innarbeider bedre rutiner for når du faktisk _gjør_ husarbeid Dessuten bør du, om det ikke allerede er sånn, inkludere samboern din i oppgavene...
Gjest Fjellsippa Skrevet 21. januar 2008 #7 Skrevet 21. januar 2008 Jeg synes du har fått mange gode svar her. En ting som jeg vil legge til er at du ikke legger lista for høyt. Kanskje må du tåle å se på litt rot. Og så har du jo en samboer da. Håper at han tar sin del, og ikke bidrar til at det blir mer rot.
Gjest Gjest Skrevet 21. januar 2008 #8 Skrevet 21. januar 2008 Jeg holder galskapen på avstand ved å være systemfrik. Ha nok av lagringsplass. Gå gjennom skuffer og skap og kast det du ikke trenger. Også alt som er "kjekt å ha" som har ligget der i åresvis uten at man faktisk har brukt det. Så lager du et system hvor alt har sin faste plass. La dette være et logisk system, hvor ting du bruker samtidig blir lagret nær hverandre. Tar man en ting vekk fra sin faste plass setter man det tilbake på plass når man er ferdig med det, man setter det ikke fra set på stuebordet for å "ta det senere". Lær ungene opp til å rydde etter seg. Når jeg går ut av et rom for å gå inn i et annet ser jeg alltid om det er noe jeg skal rydde på plass fra dette rommet til det andre. Går jeg f.eks. fra stuen til kjøkkenet ser jeg om det står noen glass eller noe i stuen som skal inn i oppvaskmaskinen. På den måten slipper jeg å føle at jeg rydder, jeg skal jo gå ut på kjøkkenet så uansett, så det er ikke noe bry å plukke opp et glass og bære det med seg. Jeg har også oppvaskmaskin. Man slipper skitten oppvask som står på benken, og sparer strøm i tillegg. Når det gjelder tøy så sorterer jeg det etter hvert som det blir skittent. Jeg har et skap med trådkurver, en for mørke ting 40 grader, en for ting på 60 grader, osv, slik at jeg bare putte klærene oppi rett kurv etterhvert som jeg kler av meg, og så når den er full kan jeg slenge alt inn i maskinen uten å sortere videre. Når tøyet er ferdig vasket hiver jeg det som skal tromles i trommelen (sparer arbeid ved å tromle framfor å henge opp en og en undikk...). Det som ikke skal tromles og som skal ende opp på en kleshenger blir også tørket på en kleshenger. Har en stang over tørketrommelen, så jeg tar vått tøy direkte på en kleshenger og henger der til tørk, så kan jeg bare flytte det rett inn i klesskapet når det er ferdig, og slipper gå via et tørkestativ. Unngå alt som må håndvaskes... Når det gjelder sortering av undertøy så kan hvert familiemedlem ha sin egen vaskepose som du putter i maskinen, da slipper man ihvertfall sortere ut hva som er hvem sitt. Jeg har en mikrofiberklut i skapet under vasken på badet. Det tar meg bare et par sekunder å tørke over speilet og vasken med den noen dager i uken. Unngå skippertak. Ikke bestem deg for å vaske hele leiligheten på en og samme dag. Vask litt nå og da, da føles det ikke så uoverkommelig. Og ha litt mer takhøyde for når man faktisk trenger å vaske... Unger kan hjelpe til med mye, allerede fra de er ganske små. De kan brette tøy (ok, det blir kanskje ikke like pent som når du gjør det, men er det så nøye?), de kan dekke bord, ta inn og ut av oppvaskmaskin, rydde etter seg, tørke litt støv, større barn kan også støvsuge og vaske gulv, osv.
Gjest Blondie65 Skrevet 21. januar 2008 #9 Skrevet 21. januar 2008 Jeg støtter helt og holdent Gjest 15:24 sitt innlegg. Gjør rydding og orden enkelt. Lær ungene (og evt. mannen) at man har "returfrakt" med seg på kjøkkenet, badet eller hvor det nå er. Når du handler, har du da alle handlevarene som skal i tørrfor skapet i en pose, og alle kjøleskapvarene i en. Dermed kan en person laste i det ene skapet fra en pose mens den andre laster fra den andre posen. Rydd vekk vinter klær og sko om sommeren og omvendt om vinteren. Dermed får du mer skapplass. Unger kan lære seg å finne sokker med lik farge? Kanskje de kan grovsortere tøyet mens du finner de nøyaktige sokkeparene. Når man er ferdig med lek rydder man på plass, når man er ferdig å spise rydder man fatet på plass, etc. Er det for mye arbeid å vaske skyldes det ofte også at flatene ikke er ryddige eller st det er for mye styr å ta frem støvsuger eller vaskekost. Ha i alle fall et sett på badet og et på kjøkkenet for her blir det jo oftest skittent. Jeg har selv tenkt å sjekke ut dette Flylady greiene for å se om det kan skje et mirakel (jeg er skippertakets dronning deluxe, maximus!!!!).
Gjest Gjest Skrevet 21. januar 2008 #10 Skrevet 21. januar 2008 Jeg gjør litt hver dag. Setter over en klesvask hver dag, tromler og stryker det som skal strykes og legger inn i skap. Slik blir ikke klesvasken en full jobb en kveld. Oppvaskmaskinen blir satt over hver kveld, og tømt hver morgen. Hver kveld tar jeg "runden" i hele huset (ikke kjelleren). Det blir brukt noen få minutter i hvert rom slik at det ser ryddig ut. Og nesten hver dag gjør jeg litt ekstra: steller blomster, vasker ovnen og micro, rydder litt i garderobeskap. Noen få minutter i ett område holder ting litt i sjakk. Litt av cluet er også å ikke skaffe seg for mye slik som de tenker på i Flylady. Litt mindre klær, sko, leker osv gjør det mye lettere å holde orden, det blir mindre støv og det er enklere å vaske. Og det ser mye ryddigere ut.
Gjest Gjest_mamma1_* Skrevet 23. januar 2008 #11 Skrevet 23. januar 2008 Hvor mye gjør mannen deres av husarbeide og hva gjør han? Min bruker ca et kvarter i uken på husarbeide.
amles Skrevet 23. januar 2008 #12 Skrevet 23. januar 2008 Hei, jeg er ei voksen jente (30 år) med barn og samboer, eget hus osb. Klarer rett og slett ikke å holde huset i orden.... Er det ryddig på kjøkkenet og stua, så er det rotete på badet, klesvasken hoper seg alltid opp, alltid noe å gjøre, jeg blir så stressa....... Jobber i tillegg.. Hvor mye gjør mannen deres av husarbeide og hva gjør han? Min bruker ca et kvarter i uken på husarbeide. Kan bare signere på innleggene dine, sånn er det her i huset også..
Gjest Gjest Skrevet 23. januar 2008 #13 Skrevet 23. januar 2008 Hvor mye gjør mannen deres av husarbeide og hva gjør han? Min bruker ca et kvarter i uken på husarbeide. Vi jobber fullt begge to, og gjør like mye i huset. Det skulle bare mangle. Jeg blir sprø av kvinner som skryter av at "mannen er så flink å hjelpe til - tenk, i dag tok han ut av oppvaskmaskinen helt selv!"... Vi jobber etter system, så blir det rettferdig og ingen krangling. Vi har fast oppsett for hvem som gjør hva, og når. Den som gjør noe får gjøre det på sin måte, uten innblanding fra den andre parten (ikkenoe "nei nei, du må begynne i -det- hjørnet der!"). Vi har faste dager hvor vi lager middag, hver vår uke å støvsuge og vaske, osv. Den som søler eller roter rydder opp etter seg. Vi deler også likt på utearbeidet. Det er ikke slik at det automatisk er mannens jobb... (ja, jeg har venninner som sutrer over at mannen ikke gjør noe husarbeid, samtidig som de blir helt sjokkert bare ved tanken på at de selv kan klippe plenen eller skifte dekk på bilen. For at mannen skal ta halvparten av innearbeidet -i tillegg- til alt av reparasjoner er jo så rettferdig jah....)
Gjest Gjest_mamma1_* Skrevet 23. januar 2008 #14 Skrevet 23. januar 2008 Vi jobber fullt begge to, og gjør like mye i huset. Det skulle bare mangle. Jeg blir sprø av kvinner som skryter av at "mannen er så flink å hjelpe til - tenk, i dag tok han ut av oppvaskmaskinen helt selv!"... Vi jobber etter system, så blir det rettferdig og ingen krangling. Vi har fast oppsett for hvem som gjør hva, og når. Den som gjør noe får gjøre det på sin måte, uten innblanding fra den andre parten (ikkenoe "nei nei, du må begynne i -det- hjørnet der!"). Vi har faste dager hvor vi lager middag, hver vår uke å støvsuge og vaske, osv. Den som søler eller roter rydder opp etter seg. Vi deler også likt på utearbeidet. Det er ikke slik at det automatisk er mannens jobb... (ja, jeg har venninner som sutrer over at mannen ikke gjør noe husarbeid, samtidig som de blir helt sjokkert bare ved tanken på at de selv kan klippe plenen eller skifte dekk på bilen. For at mannen skal ta halvparten av innearbeidet -i tillegg- til alt av reparasjoner er jo så rettferdig jah....) Hvordan får man han til å gjøre det da? Det er jeg og datteren min som roter mest, og som bruker mest klær selvfølgelig... Nå har han gått med på å støvsuge trappen når det trengs, og en gang i blant tar han ut av oppvaskmaskinen. Lager middag kanskje en gang i mnd. Dette skaper utallige krangler mellom oss, og det sliter litt, for huset er alltid rotete..
Gjest Gjest Skrevet 23. januar 2008 #15 Skrevet 23. januar 2008 Hvordan får man han til å gjøre det da? Det er jeg og datteren min som roter mest, og som bruker mest klær selvfølgelig... Nå har han gått med på å støvsuge trappen når det trengs, og en gang i blant tar han ut av oppvaskmaskinen. Lager middag kanskje en gang i mnd. Dette skaper utallige krangler mellom oss, og det sliter litt, for huset er alltid rotete.. Kanskje dere roter mest, men han spiser nok antakeligvis mer enn dere. Hvis du klarer det så ville jeg prøvd å la være å lage middag / tømme oppvaskmaskinen et par dager. Datteren din skal selvsagt få mat, men ikke lag en stor familiemiddag. Etter en uke så savner han nok matlagingen din + rene glass og skjønner hvor mye du faktisk gjør. Ofte fører dette da til at mannen gjør mer. Om han så ikke tar halvparten av arbeidet så er bare 20 % økning svært hjelpsomt.
Gjest Gjest Skrevet 23. januar 2008 #16 Skrevet 23. januar 2008 Hvordan får man han til å gjøre det da? Det er jeg og datteren min som roter mest, og som bruker mest klær selvfølgelig... Nå har han gått med på å støvsuge trappen når det trengs, og en gang i blant tar han ut av oppvaskmaskinen. Lager middag kanskje en gang i mnd. Dette skaper utallige krangler mellom oss, og det sliter litt, for huset er alltid rotete.. Vi laget reglene før vi flyttet sammen. Jeg sa klart ifra at det var -helt- uaktuelt å flytte sammen uten at vi hadde avtalt hvordan ting skulle gjøres på forhånd. Hadde -alt- for mange venninner med samboere som klaget over det samme som deg. Vi samarbeidet om å lage reglene, etter når vi hadde tid til å gjøre hva, og hva vi likte best å gjøre. Og det er strengt forbudt å mase på hverandre, ikke noe "nå må du gjøre sånn og slik". Om han skal vaske på onsdagen, så skal ikke jeg mase på ham, da velger han selv om han vil vaske før eller etter sporten. Du kan jo la være å lage mat? Be ham velge seg halvparten av dagene i uken, eller begynn med en eller to om nødvendig, hvor han skal lage middag. Disse dagene lager du ikke mat. Om han ikke lager middag, så smør deg en skive. Ikke lag mat til ham. La ungene syte over å være sulten en stund, og si så han hører det at "det er fordi pappa ikke har laget middagen ennå - dere får spørre ham om når det er mat". Ja, det spiller på hans dårlige samvittighet, men den har han faktisk skylden for selv (og ungene dør ikke av å være sulten en times tid). Lag en avtale om hvem som skal gjøre hva når, og bare gjør din del. Om du roter mer så er det også rettferdig at du rydder litt mer, og vasker litt mer klær. Men ikke rydd -alt-. Ikke mas på ham om han ikke gjør det han skal, bare ignorer det, og for guds skyld ikke gjør det selv. Om han ikke har ryddet ut av oppvaskmaskinen så ikke rydd for ham, bare ta ut akkurat det du trenger, eller vask opp det fatet du skal bruke, så kan han ordne seg selv.
Gjest Gjest Skrevet 23. januar 2008 #17 Skrevet 23. januar 2008 hjemme hos hos har det blitt mye bedre etter at vi lagde en plan over hvem som skal gjøre hva og når. dvs vi vasker opp annenhver gang, vasker badet annenhver gang, han støvsuger, jeg tørker støv. jeg setter på vaskemaskinen( jeg er hjemme på dagtid) han setter på tørketrommelen når han kommer hjem.... det meste har vi fordelt slik at det skal gjøres innenfor en uke, selv om jeg gjerne ønsker at han skal støvsuge akkurat den dagen, maser jeg ikke på det, det er opp til han og motsatt..... jeg var ganske frustrert før vi kom frem til dette og jeg hadde en periode der jeg rett ogs lett ikke vasket klærne hans, han påsto at han gjorde like mye som meg, men ble veldig overrasket da han oppdaget at han plutselig ikke hadde rene sokker osv.. he he... fungerte det!!! tror dessuten man må snakke om hva man forventer, dvs jeg vil ha det mye mer ryddig hjemme enn det mannen min har behov for og ønsker, ergo måtte vi inngå et kompromiss, han må vaske mer, jeg må finne meg i at det ikke blir gjort fullt så ofte..... tror også det er en fordel at man avtaler ca når ting skal gjøres, som min mann påpekte, menn ser gjerne ikke rotet, hvis man da har en avtale om å støvsuge når det trengs kan det gjerne føre til misnøye.... blir man enige om å gjøre en spes dag eller et visst antall ganger, er det lettere.... vel det er i alle fall min erfaring.. lykke til uansett
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå