Gå til innhold

Borettslag, vaktmestertjeneste


Titta

Anbefalte innlegg

Dere som bor i borettslag hvor det er vaktmestre (i mitt borettslag er det ikke mindre enn 4 heltidsansatte vaktmestre), hva er det de fyller dagene sine med? Har dere fått hjelp av de noen gang? Er det noe en kan forvente, eller er vaktmesterene der egentlig ikke direkte for beboerene (men mer at de tar seg av ytre ting). Hva har du fått hjelp av vaktmesteren til? Og hva har du fått beskjed om å fikse selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

vi har en vaktmester i boligsameiet det jeg bor, og han har jeg ringt en gang. det var fordi sentralvarmen ikke fungerte som det skulle i leiligheten vår i fjor vinter og det ble ganske så kaldt. Jeg fikk kjeft av han fordi jeg ringte etter kl 16 :overrasket:, men han ordnet da opp i problemet dagen etter..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har vaktmester tatt seg av plenklipping, snømåking, rydding ol. I tillegg tok han seg av småreparasjoner i leilighetene som skifte pakninger, kraner ol.

Nå har borettslaget bestemt seg for å ikke ha noen vaktmester ansatt. Det har blitt veldig begrenset hva en vaktmesteren har lov til å utøve av oppgaver. Arbeid som vaktmester før gjorde er det nå pålagt at fagarbeider (rørlegger, elektriker ol.) gjør. Det som da sto igjen var snøbrøyting/plenklipping som blir løst ved at det blir innleid eksternt firma. Annet forefallende arbeid som f.eks. vedlikehold av lekeapparater og uteområder skal nå bli tatt på dugnad. Det blir en god del billigere for borettslaget.

En god del av tiden vaktmester var på jobb ble brukt til å sage ned trær, plante hekk ol. for enkeltbeborere. Jeg synes ikke det er riktig å være med på å betale for at noen naboer ikke orker dette selv.

4 vaktmestere i fulltidsstilling høres veldig mye ut. Hva med å høre med styret hva arbeidsoppgavene til disse er? Du er med på å betale lønnen til vaktmesterne og du har krav til å vite hva disse pengene skal dekke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oki. Dusjen vår ble helt tett igår (virkelig potte tett, det oppsto helt plutselig og vi måtte bruke øse for å få bort vannet på gulvet) og da jeg gikk bort på kontoret idag for å spørre om det var noe de kunne hjelpe meg med så fikk jeg en stakefjær opp i hendene, og når jeg spurte om hvordan jeg brukte den fikk jeg til svar at en staker med den. Skruen som må skrus opp for å bruke stakefjæren er jeg ikke sterk nok til å få opp, men det ville de heller ikke hjelpe med.

Skjønner jo at de ikke kan gjøre så veldig mye rørleggerarbeid så sant ingen av dem er det, men å hjelpe med staking av rør hadde jeg gjerne trodd de kunne hjelpe med. Jeg spurte han (i en høflig tone) om hva de kunne hjepe med, og det ble han tydeligvis tatt litt på sengen av for det kom veldig raskt ett "ingenting". Så tok han seg i det og sa at de ikke gjorde noe som helst innvendig.

Jaja. Ny runde med plumbo nå, funker ikke det så får vi vel ringe etter rørlegger. Men tror jeg skal spørre styret om hva de faktisk gjør. Nå bor jeg riktignok i ett stort borettslag, men at det skal være nok ytre arbeid til å sysselsette 4 personer har jeg problemer med å tro. Gressklipping og slikt blir i hovedsak gjort på dugnad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer også litt på det med vaktmester. Hos oss skal han visstnok ha ansvar for byggningsmassene, og ikke ha noe sm helst med noe inni leilighetene å gjøre. Men rørene er jo felles og en del av bygningsmassen, man må søke om lov til å tukle med dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...