Gå til innhold

Mange slags sorger.....


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

En sorg kan være så mangt, vi kan sørge fordi vi har mistet noen, fordi vi er blitt syke, fordi vi møter mye motgang....fordi vi føler at livet ikke er verdt å leve. Jeg tror at sorgprosessen er lik i mange tilfeller - og det har jeg fått medhold i fra medisinsk hold. Når jeg sier at prosessen er lik så mener jeg at uansett hva som forårsaker sorgen så er det en prosess vi må igjennom. Det nytter ikke å forsere, "hoppe over" en periode - før eller senere tar den oss igjen allikvel.

Ut fra egen erfaring så mener jeg at det å "få lov" til å prate, prate, prate, prate - er veldig viktg. Jeg lot være i mange år - og gikk på en kjempesmell som jeg tror kunne vært avverget om jeg hadde klart/"fått lov til" å prate på et tidligere tidspunkt. (Jeg klarte ikke å prate fordi jeg ikke fikk lov til det.)

Vi skal heller ikke "presse" andre til å løse problemer på "vår" måte. Det er mange måter å takle ting - ingen er mer riktig eller feil enn andre. Vi mennesker er forskjllige - med forskjellige utgangspunkt og erfaringer. Rett for meg = feil for deg.

Det viktigeste er å respektere hverandres måte å håndtere ting på - det tror jeg er den beste måten å hjelpe hverandre på.

Så kjære medmennesker - det ER lys i tunnellen....., noen ganger må vi gjennom en lang tunnell andre ganger er den kort. icon_smile.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Jeg har lurt på en ting jeg: Hvem sier at en type sorg er mer "normal" enn en annen.

Jeg har kjærlighetssorg jeg----- det er vondt nok det. icon_cry.gificon_cry.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Alle har forskjellig måte å takle sorg på,ingen måte er mer eller mindre normal/unormal enn den andre.Det er noe som heter sorgprosess,den har forskjellige faser.Hvor lang tid den enkelte bruker i hver fase er forskjellig for hver enkelt.Statestikk sier at gjennomsnittstiden er ett år +/-.Jeg er enig at det er viktig å få snakket om det en har opplevd.Men mang må komme over sjokkfasen for i heletatt kunne få satt ord på det de føler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...