Gå til innhold

Sliten i knærne av spinning...

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har vært på en del spinningtimer det siste året, men merker nå at jeg først og fremst blir sliten i knærne. Skal ikke slik sykling kjennes best i legger, lår og rumpe? Jeg blir kjempeanpusten og svett også, men selve "slitenheten" kjenner jeg best i området rundt knærne.

Jeg bruker vanlige joggesko, men tror jeg har god teknikk. Jeg har noenlunde riktig innstilling på sykkelen (kan det hjelpe å sette setet litt høyere?). Jeg konsentrerer meg om runde tråkk (altså trykke ned foran og dra opp bak). Jeg har også på nok belastning. Jeg klarer ikke helt å forstå hva jeg eventuelt gjør feil? Skulle gjerne kjent det i musklene i for eksempel rumpa, men det gjør jeg altså ikke.

Har dere noen forslag? :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette syns jeg hørtes veldig pussig ut - er du sikker på at du har på nok belastning???

Om du har det, så må sittestillingen ha noe med saken å gjøre. Det er viktig å trykke hælen ned mot gulvet, ha bevegelse i ankelen, skyve ned med det ene beinet og trekke oppover med det andre (som du så riktig sier et rundt tråkk) - det er også vesentlig at knærne peker mer innover mot hverandre enn utover. Kanskje du ubevisst sitter med knærne litt ut til siden?

Har du noko motstand på hjulet så skal du kjenne det i den "riktige" muskulaturen. Spør spinninginstrukrøren din om råd du, for hun/han ser deg jo når du sykler og kan sikekrt gi deg noen tips :)

Gjest Tigress
Skrevet

Eg trur du bør sjå på kor høgt du har setet - feil innstilling i begge retningar vil kunne gje deg smerter i knærne. Du må prøve deg fram, det er ikkje mange millimetra som skal til før det blir feil...

Thor Hushovd satte opp setet sitt litt, og vips så var han toppspurter...

Skrevet

Har du nok belastning på?

Men det jeg mistenker aller mest er at du ikke holder beina rett frem, men at du knærne dine peker innover (eller utover?). Sett deg rett foran speilet, og pass på at knærne peker rett, særlig når du står.

En annen ting som mange gjør feil, er at de vagger fra side til side når de sykler stående. Prøv å holde hoftene noenlunde på et sted.

Hva med å spørre en instruktør om råd? Hvis dette skulle vedvare, så ville jeg muligens vurdert å kutte ut spinning.

Skrevet

Tusen takk for innspill :klemmer:

Jeg tror jeg har nok belastning. Det er jo utrolig slitsomt å sitte der, og jeg svetter som en gærning!

Kanskje jeg skal prøve noen timer til, der jeg tenker mest over hvilken retning knærne peker. Jeg pleier å tråkke pedalen ned med forsiden av foten og dra den opp med baksiden, er det omvendt?

Skrevet

Det var altså jeg som skrev innlegget over her.

Kan dere beskrive hvor dere kjenner at dere blir slitne under spinning? Altså hvilke muskelgrupper. Merkelig dette!

Skrevet

Du bør snakke med instruktøren og få h*n til å se på om du har rett innstilling av sykkel. Jeg ville også vurdert å kjøpe spinning sko dersom det er slik at du trener det regelmessig og liker treningsformen. Du får en bedre arbeidsøkonomi og bedre utnyttelse av tråkkene.

Jeg vil også anbefale å trene litt styrke i tilegg, det er mulig du rett og slett må trene støttemusklene litt.

Ellers er det mange som får vondt i knærme om man har for mye motstand på. Sjelden man får vondt i knærne av for lite motstand. Da er det ofte heller skuldrene det går utover i det man gjerne henger over styret når man står.

Så jeg ville sett litt på teknikk, styrke, sko og muligens om du rett og slett kjører for hardt for dine knær. Dette kan du også trene opp.

Kjører instruktøren etter intensitetsskalaen? i så fall skal det gi deg en pekepinn på hvordan det skal kjennes underveis.

Gjest Tigress
Skrevet
Kan dere beskrive hvor dere kjenner at dere blir slitne under spinning? Altså hvilke muskelgrupper. Merkelig dette!

Beina generelt. Ikkje så mykje rompa, mest at eg er gåen i beina når eg går tilbake til garderoben.

Skrevet

Dersom du sykler ekstremt mye, så kan dette slite på knærne, og du vil få vondt.

Jeg ville anbefalt deg å trene styrke i tillegg til spinning. Du kan også prøve å ta det litt roligere noen timer og se om du merker forskjell.

Når jeg trener blir jeg mest sliten i lår og litt rompe.

Skrevet

Jeg sykler mye - også som instruktør - og jeg blir sliten i lårene, foran og bak, i rumpa og litt i legger. Jeg har merket stor forskjell på hvor og hvordan det tar etterhvert som jeg har lært meg å sykle riktigere. Fortsatt mener jeg at du bør spørre instruktøren din, for hun ser helt sikkert hvor feilen ligger :)

Skrevet

Det sto i nyeste iform at kne- og ankelskader er noe en er blitt mer obs på nå hos folk som trener spinning. I følge dem kan en få det av både for høy og for lav belastning.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...