Gå til innhold

Bunad eller penger???


Pearl

Anbefalte innlegg

Hei.

Min mann og jeg har diskutert litt hvordan vi ska gjøre det når våre barn blir komfirmanter. Vi har en gutt og en pike, og vi ønsker å gi henne en bunad, men siden han er eldst kommer problemet på hva skal han få da??

Jeg kunne godt tenkt meg å få lagd en bunad til han også, i stedenfor at han får penger. Jeg synes ikke at det er helt rettferdig at han får penger som han kan bruke "som han vil", mens jenta MÅ ha bunad.

Men jeg har heller ikke lyst til at det skal bli fritt valg. Vanskelig. :-?

Derfor lurer jeg på hvordan dere har gjort det?? Hvilke tanker har dere rundt dette??

Har noen hørt om en rettferdig og lur måte å løse dette på??

Heldigvis har vi endel år på å løse oppgaven, men det er litt greit og ha planer. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg syns det kunne være "fritt valg", men ikke på den måten at du spør: vil du ha bunad, eller penger?

Kan du ikke begynne å spørre og grave litt om de "har lyst" på en bunad, når de begynner å komme i "rett alder" da, for det er jo ingen vits i å la dem få en bunad som de ikke ønsker, eller som de ikke vil bruke....

Ellers så kan jo alternativet til en gutt være - moped - når han blir 16 år, eller noe sånnt....

Jeg synes det er viktig at de ØNSKER seg bunad, for at en skal kunne få det - ellers så tror jeg at jeg hadde blitt sure på mine foreldre som hadde gitt meg en bunad, uten at jeg hadde ønsket det...

(Nå ønsket jeg meg bunad - og fikk det - men dersom jeg ikke ønsket det, om du skjønner)

Vel, som du sa så har du jo lang tid før dette spørsmålet blir høyaktuellt da, så du finner sikkert svar på dette hos barna dine før den tid.

*lykke til*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En bunad er jo en investering for livet..

Jeg fikk bunad til min konfirmasjon, men KREMT den er for liten nå..

Jeg har faktisk en bror som er konfirmant i år.

Han har fått seg dress som kostet ca.2500 med sko. det er ikke lite det heller.

men jeg regner med at han kommer til å få penger også. hvor mye det får være opp til dem.

Det er jo ganske mange år siden jeg var det, og tidene forandrer seg.

Jeg har en bror som er eldre også, men jeg husker ikke hva han fikk.

Du kan jo kjøpe bunad til sønn din også, det er nesten det peneste jeg ser på gutter. :D

For ikke å snakke om... så kan du jo spørre han selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er et typisk bunadsmenneske, men allikevel hadde jeg ikke gitt bunad til sønnen min til konfirmasjonen. Gutter er langt fra ferdig utvokste ved konfirmasjon og det er mer kostbart å sy ut (viss det i det hele tatt går an) herrebunader.

Jeg har to jenter og en gutt. Når vi kommer til konfirmasjon skal jentene få bunad og gutten sansynligvis en pengesum. (Ser det som usansynlig at jentene ikke vil ha bunad, her hvor vi bor er det ytterst få konfirmanter som ikke har bunad) Pengesummen skal ikke tilsvare bunadens verdi, fordi jeg har planer om at gutten skal få bunad til 20 årsdagen og at jentene får gave som tilsvarer den pengesummen gutten fikk til konfen til sin 20 årsdag. (Guttens pappa har også bunad og flere og flere voksne menn går nå med bunad her hvor vi bor så jeg håper han vil ha bunad :wink: )

Dette var min foreløpige plan for bunad/ gaver. Føler ihvertfall det blir en rettferdig løsning.

Viss du ønsker at sønnen din skal ha, og han vil ha bunad på konfirmasjonsdagen er det mulig å låne bunader hos de lokale mållagene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde IKKE lyst på bunad da jeg var 14-15 år.

Har ingen søsken, men i min familie var det vanlig at jentene fikk bunad av besteforeldrene til konfirmasjonen, gutta fikk en tilsvarende sum i kontanter (som de brukte til moped).

Jeg syntes at dette var urettferdig, for jeg ville også ha masse penger i stedet for den stikkete, teite bunaden.

I dag er jeg selvfølgelig glad for at jeg fikk den flotte bunaden, men der og da var det urettferdig.

Hvis jeg hadde hatt dette problemet, så tror jeg at jenta hadde fått bunad, fordi hun sikkert hadde satt pris på den når hun ble eldre uansett, mens gutten hadde fått en tilsvarende sum satt på sperret konto inntil videre evt. en del av summen på sperret konto. Eller kanskje han hadde fått pusset opp gutterommet skikkelig?

Jenter har også lyst på moped og gutta får jo dresser o.l. til konfirmasjonen.

Vanskelig å avgjøre sånt, men jeg synes at det blir litt dumt om gutten skal få en større sum rett i lomma og kan kjøpe seg ting som kanskje jenta også ville valgt fremfor bunaden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ønsket meg bunad til konfirmasjonen min, men visste det var uaktuelt da foreldrene mine ikke hadde råd til det. Så nå skal jeg istedetfor spare opp penger og ordne det selv.

Jeg syns det høres litt urettferdig ut at gutten skal få like mye penger som en bunad koster i kontanter. Jeg syntes derimot forslaget til Laura hørtes veldig smart ut. Både fordi gutten er ferdig utvokst da og at det blir likt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ble konfirmert for tolv år siden (i dag faktisk), og fikk konfirmasjonsgave fra foreldrene mine nå i påsken! (Hjemmesydd bunad).Min mor gjorde lurt i å vente med å lage bunad til meg, for jeg har vokst 5-6 cm og atskillige kilo siden den gang. Verdt å tenke på før man gir bunad til en konfirmant. Jeg ville gitt både henne og broren bunad i konfirmasjonsgave, men vente litt med å få den lagd. Ellers blir det som å kaste penger ut vinduet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk bunad til konfirmasjonen, var glad for det da, og er det fortsatt. Den er sydd litt ut, men er ellers helt passelig. Ble sydd litt for lang, så jeg fikk vokst et par cm til. En kan ofte se på ungdomene hvor mye de kommer til å vokse med å sammenligne med foreldrene. De færreste gutter vil passe en bunad som er sydd til dem til konfirmasjonen. Dersom min mann hadde fått sydd en bunad da han var 15 hadde den vært ubrukelig for han i løpet av et par år.

Min søster fikk også bunad til konfirmasjonen, hun ville ikke ha dengang, men i dag er hun glad for at hun har den, og har faktisk glemt at hun ikke ville ha ;) Blir veldig overrasket når vi minner henne på det!

Ikke alle 15-åringer vil ha bunad. I alle fall ikke om de får valget mellom det og en masse penger. Men de fleste er siden glade for bunaden dersom den.

En mulighet for gutten er jo å gi han sølvet til konfirmasjonen, leie bunad til han da, og gi han "gavekort" på å få sydd bunad når han har vokst ferdig.

Men dersom dere vil at ungene skal like å gå med bunad er det nok greit å starte før konfirmasjonen. Gi dem enkle barnebunader, slik at de blir glade i dette festplagget. Da vil de fortsette å være glad i bunad, og bruke den der anledningen byr seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk ikke bunad til konfirmasjonen min, men sølvet da jeg fylte 18, og selve bunaden da jeg fylte 25 -og glad er jeg for det! Det var mange av mine venninner som fikk bunad til konfirmasjonen, men ingen som passer den eller ser fin ut i den nå. Noen har sydd den ut (noe som selvsagt også var et argument da de fikk den), men akk. Ikke særlig fint med broderiene langt oppå leggen og et liv som ser for stort ut i forhold til broderiene. Det har også blitt utgifter til nye skjorter som jo selvsagt ble alt for små etter hvert, både over brystet og ellers. Av åtte venninner er jeg nå den eneste som bruker bunaden min nettopp fordi de andre ikke passer eller bunadene ser "feil" ut. Det blir mye penger i sying og omsying, det, for et plagg som ikke blir brukt. Gjett om jeg er glad jeg var tålmodig!!!

Til konfirmasjonen fikk jeg 2000 kroner og hadde på meg en pen drakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir litt overrasket over alle som sier at bunaden som de fikk til konfirmasjonen er for små, eller hadde vært for liten hvis de hadde fått den da. Selv er det 9 år og et svangerskap siden jeg var konfirmert, og bunaden passer like fint den. Har ikke sydd den ut eller noe. Jeg husker at mamma måtte flytte litt på hempene på beltet og sy skjørtet på sin bunad til min konfirmasjon, men da var det tross alt 22 år siden ho var konfirmert. Er det virkelig så vanlig at klær en fikk når en var 14-15, ikke passer lenger når en er blitt noen og tyve? Må få legge til at alle klærne mine fra den tiden passer ennå. Jeg går fremdeles i noe av det jeg gikk i da jeg var 13, er nå 24.

Som svar til den som startet tråden så ville jeg ha gitt tilsvarende gaver til både gutter og jenter. Ellers så var det bra det der med at jentene får bunad til konfen og penger når de er 20, og for gutten omvendt. Det blir mest rettferdig når en tenker på at gutten sikkert hadde vokst fra en bunad hvis han fikk den som konfirmant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...