Gå til innhold

Blodprøver hos legen

Fremhevede innlegg

Skrevet

Kan man be legen ta en blodprøve uten å si hvorfor? Eller må han/hun vite hva de skal se etter?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, de må vite hva de skal se etter. Det er ulike måter å teste blodet på i laboratoriet alt ettersom hva det skal testes for. De vil for eksempel ikke oppdage HIV uten å ta en HIV test på blodet. Legen krysser ut på et skjema som blir sendt til laboratoriet sammen med blodet, slik at laborantene vet hva de skal gjøre. Mulig noen ting er helt standard ting som de oppdager uansett, f.eks. hemoglobin-nivå, men jeg vet ikke.

Hvorfor ønsker du ikke å fortelle legen hva du vil testes for?

Skrevet

du kan sikkert be om en helsjekk, men da må legen få vite nettopp det. De fyller inn skjema over hva som skal sjekkes som sendes med blodet til laboratoriene. De trenger flere glass etter hvor mange ting du skal sjekke.

Skrevet

Sliter litt med nedstemthet (depresjon?) for tiden, og lurer på om det kan være vitamin-/mineralmangel. Må jeg da nevne for legen at jeg er nedstemt når jeg spør om en blodprøve for vitamin-/mineralmangel?

Skrevet

Legen må krysse av for hver enkelt analyse hun eller han vil ha gjort av blodet ditt. Det er også ganske normalt å fortelle legen hva man er bekymret for ;)

Skrevet
Sliter litt med nedstemthet (depresjon?) for tiden, og lurer på om det kan være vitamin-/mineralmangel. Må jeg da nevne for legen at jeg er nedstemt når jeg spør om en blodprøve for vitamin-/mineralmangel?

Bare si du er trøtt/sliten, og håp det blir med det?

Skrevet

Ja, fordi legen da vil krysse av for alle andre prøver som er relevante å starte med for å utrede ditt problem.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...