Gå til innhold

Er dette ok?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, er det ok?

Vi har et barn på snart 10 måneder. Idag var bestemor barnevakt, mens vi foreldre var borte et par timers tid. Da vi kommer hjem får vi høre at i løpet av disse to timene har barnets onkel vært innom (jeg har et anstrengt forhold til denne personen fra før). Jeg sier: " å, det var nå synd han kom da, når vi var borte" Bestemor sier "tror ikke han kom for å besøke dere jeg... he he....", og får høre at han visste at vi var borte på forhånd, og at bestemor skulle passe barnet.

Jeg reagerer meget sterkt på dette. Han kommer bevisst når vi er borte, og skynder seg å dra igjen før vi kommer hjem. Skal man godta slikt? Sikkert noen som ikke ser helt grunnen til å hisse seg opp, men jeg mener det er respektløst og invadering av privathjemmet. Hadde han kommet i god tro, og trudd vi var hjemme, hadde saken vært helt annerledes!

Synspunkter???

*fremdeles sinna*

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde nok reagert på at noen kom på besøk hjemme hos meg når de visste jeg var borte ja. Sånn for å slippe å treffe meg.

Men ellers er det helt i orden at foreksempel besteforeldrene har besøk mens de passer barna mine.

Gjest Farao på ferie
Skrevet

Når han gjør det bevisst skjønner jeg at du reagerer, ja; spesielt siden du har et anstrengt forhold til ham fra før av.

Skrevet
Ja, er det ok?

Vi har et barn på snart 10 måneder. Idag var bestemor barnevakt, mens vi foreldre var borte et par timers tid. Da vi kommer hjem får vi høre at i løpet av disse to timene har barnets onkel vært innom (jeg har et anstrengt forhold til denne personen fra før). Jeg sier: " å, det var nå synd han kom da, når vi var borte" Bestemor sier "tror ikke han kom for å besøke dere jeg... he he....", og får høre at han visste at vi var borte på forhånd, og at bestemor skulle passe barnet.

Jeg reagerer meget sterkt på dette. Han kommer bevisst når vi er borte, og skynder seg å dra igjen før vi kommer hjem. Skal man godta slikt? Sikkert noen som ikke ser helt grunnen til å hisse seg opp, men jeg mener det er respektløst og invadering av privathjemmet. Hadde han kommet i god tro, og trudd vi var hjemme, hadde saken vært helt annerledes!

Synspunkter???

*fremdeles sinna*

Jeg hadde sett på det som han har vilje til kontakt med onkelungen.

Det er tross alt nær fam, sønn av svigermor, bror til din mann og onkel til ungen. vær storsinnet.

han viser vilje i motsetning til deg. Ser ut som du VIL ha et anstrengt forhold....

Skrevet
Jeg hadde sett på det som han har vilje til kontakt med onkelungen.

Det er tross alt nær fam, sønn av svigermor, bror til din mann og onkel til ungen. vær storsinnet.

han viser vilje i motsetning til deg. Ser ut som du VIL ha et anstrengt forhold....

Enig med deg. Stakkar onkel sier nå jeg.

Først sier trådstarter at hun har et anstr4engt forhold til onkelen, så forventer hun at han skal komme innom på besøk til dem.

Må da gå an å forstå at onkelen meget vel føler seg uvelkommen av trådstarter, men at han ønsker å ha en relasjon til barnet og derfor tok kontakt når bestemor passet ungen. Vær glad for at barnet ditt har en onkel som viser omtanke for ungen din du trådstarter, og begynn å jobbe med å bli mer voksen.

Skrevet
Enig med deg. Stakkar onkel sier nå jeg.

Først sier trådstarter at hun har et anstr4engt forhold til onkelen, så forventer hun at han skal komme innom på besøk til dem.

Må da gå an å forstå at onkelen meget vel føler seg uvelkommen av trådstarter, men at han ønsker å ha en relasjon til barnet og derfor tok kontakt når bestemor passet ungen. Vær glad for at barnet ditt har en onkel som viser omtanke for ungen din du trådstarter, og begynn å jobbe med å bli mer voksen.

Men skal ikke foreldre få lov til å bestemme hvem som skal få lov til å treffe barna eller ikke? Vilel du likt at noen av dine nærmeste gikk bak ryggen din på denne måten, og lot barna dine få lov til å treffe mennesker du helst ikke ville ha kontakt med?

Det er faktisk ikke besteforeldrene som skal bestemme hvem som får og ikek får lov til å treffe barna, go visste denne bestemoren at dette ikke var greit hadde hun fått høre av meg i alle fall. og ut i fra kommentaren til bestemoren, så var hun klar over at dette ikke var greit.

Og jeg kunne faktisk gått så langt til å si at bestemoren ikke fikk lov til å ha barnet alene flere ganger, for når man ikke kan stole på vedkommende så lar man heller ikke vedkommende være alene med det mest dyrebare man har, nemlig barna.

Til ts:

Hva med å ringe denne personen og be han over på en kopp kaffe, for det høres jo ut som du på en eller annen måte ønsker kontakt. Du ønsker i alle fall at han skal vilel ta kontakt når dere er hjemme, og da kan det kanskje være lurt at du tar første skrittet.

Skrevet
Men skal ikke foreldre få lov til å bestemme hvem som skal få lov til å treffe barna eller ikke? Vilel du likt at noen av dine nærmeste gikk bak ryggen din på denne måten, og lot barna dine få lov til å treffe mennesker du helst ikke ville ha kontakt med?

Det er faktisk ikke besteforeldrene som skal bestemme hvem som får og ikek får lov til å treffe barna, go visste denne bestemoren at dette ikke var greit hadde hun fått høre av meg i alle fall. og ut i fra kommentaren til bestemoren, så var hun klar over at dette ikke var greit.

Og jeg kunne faktisk gått så langt til å si at bestemoren ikke fikk lov til å ha barnet alene flere ganger, for når man ikke kan stole på vedkommende så lar man heller ikke vedkommende være alene med det mest dyrebare man har, nemlig barna.

Til ts:

Hva med å ringe denne personen og be han over på en kopp kaffe, for det høres jo ut som du på en eller annen måte ønsker kontakt. Du ønsker i alle fall at han skal vilel ta kontakt når dere er hjemme, og da kan det kanskje være lurt at du tar første skrittet.

Er ikke rart det er krig i verden, når folk klarer å lage så store problemer utav noe sånt.

Og nå strekkes det hele til at man ikke kan stole på bestemor fordi hun tillot sønnen sin å komme innom mens hun var barnevakt. Ja, ja - lenge leve galskapen.

(Er du mye over 20 år?)

Skrevet

Er det riktig at foreldre skal overføre sine "fiender" til sine barn?

Eller bør barn få velge selv hvem de vil like eller ikke (når de blir større).

Gjest Frk Åberg
Skrevet

Jeg skjønner ikke helt - ønsker ts kontakt med barnets onkel eller ikke? Er du sint fordi han ikke besøkte dere eller fordi han besøkte barnet ditt?

Hvis du ønsker kontakt, så krever det innsats fra begge parter (uten at jeg vet hva du tidligere har forsøkt selvsagt). Hvis ikke, så syns jeg det er noe fint med at det virker som han ønsker kontakt med nevøen/niesen sin.

Skrevet

Vi vet ikke hva denne onkelen har gjort. For alt vi vet kan han være en forferdelig type.

Skrevet

Vi har hatt samme problemstillinger med familiemedlemmer vi ikke ønsker skal treffe våre barn uten at vi er tilstede, en onkel som var stoffmisbruker og besteforeldre som misjonerte sin religion overfor 5-åringen når de fikk muligheten. For oss gode nok grunner, at de er glade i ungen og selv mener de bare vil dem vel får ikke hjelpe.

Gjest Frk Åberg
Skrevet

Hvis det er gode grunner til at ts ikke har kontakt med barnets onkel, som f.eks. rusmisbruk eller andre ting, så blir det noe helt annet enn det som beskrives i første innlegg. Det er rimelig relevant informasjon hvis man ønsker tilbakemelding på problemstillingen.

Skrevet
Hvis det er gode grunner til at ts ikke har kontakt med barnets onkel, som f.eks. rusmisbruk eller andre ting, så blir det noe helt annet enn det som beskrives i første innlegg. Det er rimelig relevant informasjon hvis man ønsker tilbakemelding på problemstillingen.

Veldig enig.

Hvis det derimot ikke er snakk om slike "ekstremtilfeller" syns jeg TS er far out her. Hvis du overlater barnet til bestemor, må hun få kunne ta slike avgjørelser. Stoler man ikke på at bestemor ikke gjør noe som kan skade barnet får man velge en annen barnevakt.

At du og onkel har et betent forhold er en ting, men er det ikke da veldig hyggelig at han likevel finner måter å treffe onkelbarnet sitt på? Og forlanger du virkelig at bestemor ikke skal kunne ha besøk av sønnen sin (all den tid han ikke er ruset/dopet/osv) mens hun sitter hos dere og er barnevakt? Tror man faktisk må regne med at sånt kan skje hvis man får noen til å passe barnet sitt.

Skrevet

Takk for svar folkens!

Barnets onkel er ingen stoffmisbruker el lignende, men en person som jeg ikke har all verdens kjemi med for å si det sånn. Så kanskje bruken av betegnelse "anstrengt forhold til er litt sterkt?". Og kanskje det heller ikke har noe med saken å gjøre. Jeg og min familie treffer denne personen titt og ofte ellers, og han er velkommen i mitt hjem når han ønsker, og også for å treffe barnet. Det var ikke sånn jeg mente.

Poenget mitt er at: Jeg synes ikke noe om at noen (hvem det nå enn er) kommer hjem til meg og mitt hus når de bevisst vet at hverken jeg eller min mann er hjemme. Og skynder seg for å dra igjen før vi kommer hjem. Hvorfor han gjør så vet jeg ikke, men jeg synes at han har tråkket over en grense. At folk kommer i god tro er greit, men som jeg skrev i første innlegg, når det motsatt synes jeg ikke det er greit.

Og jeg er ikke ute å starte krig, bare nysgjerrig på hva andre mener jeg.

Og kanskje det bare er jeg som er sær da, men da vet jeg iallefall det :)

Skrevet

Poenget mitt med innlegget var ikke at onkelen ikke får se barnet, men at han kom hjem til oss når han viste at ingen av oss var hjemme.

Ikke alltid så enkelt å gjøre seg forstått da ser dere.

Skrevet

Ja, det ble kanskje en del svar litt på siden her...

Jeg skjønner deg godt, jeg hadde ikke akseptert at noen bevisst besøkte hjemmet mitt når de visste at jeg ikke var der. Det er merkelig adferd, intet annet.

Skrevet
Er ikke rart det er krig i verden, når folk klarer å lage så store problemer utav noe sånt.

Og nå strekkes det hele til at man ikke kan stole på bestemor fordi hun tillot sønnen sin å komme innom mens hun var barnevakt. Ja, ja - lenge leve galskapen.

(Er du mye over 20 år?)

Hvor gammel jeg er har liten betydning, men jeg står fortsatt for det jeg skrev. Det var ikek mye informasjon vi fikk av TS, men når man har litt livserfaring og vet hva som finnes der ute i verden, kan det være mange årsaker til at man velger som man gjør.

Det er ikke snakk om å dra barna inn i de voksnes konflikter, men det handler om å få lov til å bestemme hva en selv ønsker for sine barn i sitt eget hjem.

Skrevet
Veldig enig.

Hvis det derimot ikke er snakk om slike "ekstremtilfeller" syns jeg TS er far out her. Hvis du overlater barnet til bestemor, må hun få kunne ta slike avgjørelser. Stoler man ikke på at bestemor ikke gjør noe som kan skade barnet får man velge en annen barnevakt.

At du og onkel har et betent forhold er en ting, men er det ikke da veldig hyggelig at han likevel finner måter å treffe onkelbarnet sitt på? Og forlanger du virkelig at bestemor ikke skal kunne ha besøk av sønnen sin (all den tid han ikke er ruset/dopet/osv) mens hun sitter hos dere og er barnevakt? Tror man faktisk må regne med at sånt kan skje hvis man får noen til å passe barnet sitt.

Vil det si at man må la barnevakten får besøk av folk, for sånn er det bare? Eller er det bare fordi dette er bestemoren og vi snakker her om hennes sønn?

Om han ønsket å treffe moren sin, ville det ikke være mer naturlig å gjøre det når hun ikke er barnevakt? Og vil det ikke være mer naturlig at han besøker onkelbarna sine, når foreldrene er tilstede?

Skrevet
Vil det si at man må la barnevakten får besøk av folk, for sånn er det bare? Eller er det bare fordi dette er bestemoren og vi snakker her om hennes sønn?

Om han ønsket å treffe moren sin, ville det ikke være mer naturlig å gjøre det når hun ikke er barnevakt? Og vil det ikke være mer naturlig at han besøker onkelbarna sine, når foreldrene er tilstede?

Hvis barnevakten er moren eller faren min, tar jeg det for gitt at de har dømmekraft og nok sunn fornuft til å kunne ta imot besøk hjemme hos meg mens de er der ja. Hvis de hadde sittet barnevakt hos meg og en av mine søsken hadde spurt om det var ok at de kom innom, tror jeg ikke det ville falt inn foreldrene mine å svare nei.

Om barnevakten er et menneske som er hyret inn og som får betalt for jobben, blir det i mine øyne litt annerledes. Men jeg husker at jeg fikk besøk av kjæresten min mens jeg satt barnevakt for naboungen da jeg var tenåring. Har aldri tenkt på det som feil?

Skrevet (endret)

Jeg har opplevd noe lignende, og jeg likte det IKKE!

Og til dere som mener at det er dumt så lenge det ikke er snakk om ekstremtilfeller, hvordan kan barnevakten vite om det er noen spesiell grunn til at foreldrene vil være hjemme hvis det kommer besøk?

Uansett om det er nær familie som passer barnet eller ikke, det er ikke alt dem vet heller! Det er mye som blir holdt tilbake for ikke å skape ufred.

Endret av Pippip

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...