Gå til innhold

Hjerteinfarkt

Fremhevede innlegg

Skrevet

Venninna mi har hatt to hjerteinfarkt det siste døgnet, og nå er hun på vei til sykehuset i ambulanse. Jeg er kjemperedd, for hun hadde så dårlig helse fra før av også. Overvektig, utrent, storrøyker og eksnarkoman. Hun er i 40-åra. Er det vanlig å dø når man får infarkt, eller går det som oftest bra? Har prøvd å søke litt på nettet, men ble ikke så mye klokere. :tristbla:

Videoannonse
Annonse
Gjest Blondie65
Skrevet

Huff. <trøsteklem>

Jeg kan ikke svare deg på om hvor vanlig det er å dø av det. Det er selvsagt noen som dessverre dør, men mange klarer seg også.

Hjerteinfarkt kan ha mange årsaker, og det er jo nærliggende å tro at overvekt og røyking i dette tilfellet har medført høyt blodtrykk og innsnevrede blodårer.

Her er det ikke stort annet å gjøre enn å håpe det beste, dessverre.

Skrevet

Takk :klem: Hun har vært nesten helt sengeliggende ganske lenge pga depresjon, og den siste tida har jeg "tvunget" henne ut og i aktivitet. Gåturer, svømming og sånt. Tenkte at det ville hjelpe henne, men kan det ha forårsaket infarkt? For mye aktivitet for fort kanskje? Huff nå må jeg slutte å tenke så mye...

Gjest Blondie65
Skrevet
Takk :klem: Hun har vært nesten helt sengeliggende ganske lenge pga depresjon, og den siste tida har jeg "tvunget" henne ut og i aktivitet. Gåturer, svømming og sånt. Tenkte at det ville hjelpe henne, men kan det ha forårsaket infarkt? For mye aktivitet for fort kanskje? Huff nå må jeg slutte å tenke så mye...

Nei det tror jeg ikke noe på. Hadde det vært saken hadde hun falt om mens dere var ute og gikk.

Du har bidratt til å hjelpe henne og hadde hun fulgt opp så hadde hun ikke vært der hun er nå.

Det er ikke din feil dette, og det er ikke sikkert det er hennes feil heller for det kan være gener og slikt som spiller inn som gjør at dette skjer.

Selvbebreidelse hjelper ikke. Ut og gå tur nå så du får tenkt på noe annet.

Skrevet
Venninna mi har hatt to hjerteinfarkt det siste døgnet, og nå er hun på vei til sykehuset i ambulanse. Jeg er kjemperedd, for hun hadde så dårlig helse fra før av også. Overvektig, utrent, storrøyker og eksnarkoman. Hun er i 40-åra. Er det vanlig å dø når man får infarkt, eller går det som oftest bra? Har prøvd å søke litt på nettet, men ble ikke så mye klokere. :tristbla:

Å være overvektig, utrent og storrøyker er jo alle sterke risikofaktorer når det gjelder utvikling av hjerte/karsykdom. Man kan selvsagt aldri gi noen garanti for hvordan det vil gå når noen får infarkt. Noen dør av infarkt, andre gjør det ikke - slik er det bare. Men hvis hun har hatt to hjerteinfarkt det siste døgnet som du skriver - hvorfor lå hun ikke på sykehus allerede?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...