Gjest Gjest Skrevet 18. januar 2008 #1 Skrevet 18. januar 2008 Mannen min ligger til sengs med 39,4 i feber. Han har det IKKE godt! Har tatt paracet og ligger med kald klut på panna. Drikker masse vann og prøver å slappe av, men det er beldig ubehagelig for han. Hva kan jeg gjøre? Og er det farlig? Er redd feberen skal øke enda mer jeg..... huff, ekkelt.... Hva med de små svømmerne hans? Bør han ha kald klut der og? Stakkars mannen min!
Gjest Hk Skrevet 18. januar 2008 #2 Skrevet 18. januar 2008 Ring til legevakta og hør Er ikke det beste hvis feberen går over 40 da..men det kan være så forskjellig fra person til person. Uansett, god bedring til mannen din og "svømmerne" hans
Gjest Gjest Skrevet 18. januar 2008 #3 Skrevet 18. januar 2008 Ring til legevakta og hør Er ikke det beste hvis feberen går over 40 da..men det kan være så forskjellig fra person til person. Uansett, god bedring til mannen din og "svømmerne" hans ja, vi er prøvere. Og vil nødig at noen skal bli slappe...... Kanskje ringe og høre da, om det bare er å la det gå over av seg selv....
Paladin Skrevet 19. januar 2008 #4 Skrevet 19. januar 2008 Hvis han har influensa så er ikke 39,4 uvanlig. Har han de typiske influensasymptomene? Jeg er enig at dersom feberen stiger over 40 så bør man kontakte lege eller om feberen på rundt 39,4 ikke viser tegn til å gå ned igjen etter en dag. For å slippe å dra han til legevakten ville jeg først ringt dit og forklart hva han har i feber og hvor lenge han har hatt det samt at man forklarer om de symptomene han har. Da vil de kunne forklare om han trenger møte opp til undersøkelse eller ikke. Man kan til og med få en lege til å reise hjem til en som er for syk til å reise selv, men man må være forberedt på endel spørsmål om symptomer og febernivå før de sender noen. Det er viktig når man har feber å drikke mye og være i ro. Kroppen arbeider hardt med en sykdom (bakterier eller virus) og trenger all energi til å bekjempe sykdommen. Om feberen er stigende fra 39,4 så bør man ta affære med lege raskt for da viser det at kroppens immunforsvar får mer og mer å stri med. Da kan det for eksempel være en bakteriell infeksjon som blir mer og mer omfattende. Da trenger man antibiotika raskt. Det er derfor viktig å sjekke om det er områder på kroppen som er veldig vonde, røde, har verk etc. som kan indikere en bakteriell infeksjon. Selv om det ikke finnes noe som kan hjelpe ham så vil det alltid "hjelpe" å ha en kjæreste som støtter opp og prøve så godt hun kan å lindre plagene. Det virker det som han allerede har og det er han nok svært takknemlig for. Det hjelper ikke minst psykisk å vite at andre er redd for en og forsøker gjøre hva de kan for at man skal få medisiner og hjelp.
Gjest pirjo Skrevet 19. januar 2008 #5 Skrevet 19. januar 2008 Mannen min ligger til sengs med 39,4 i feber. Han har det IKKE godt! Har tatt paracet og ligger med kald klut på panna. Drikker masse vann og prøver å slappe av, men det er beldig ubehagelig for han. Hva kan jeg gjøre? Og er det farlig? Er redd feberen skal øke enda mer jeg..... huff, ekkelt.... Hva med de små svømmerne hans? Bør han ha kald klut der og? Stakkars mannen min! Hvilke andre symptomer har han, da? I disse influensatider er det mange med feber... Hvor lenge har han hatt feber? Hjelper Paraceten slik at feberen synker litt? Hvordan er allmenntilstanden? Orker han å snakke, lese, kikke litt på TV? Du skriver at han drikker masse vann, og det er bra å få i seg væske når man har feber. Husk at feber i seg selv ikke er farlig, ihvertfall ikke når den er 39,4 hos en voksen. Det er rett og slett et tegn på at immunforsvaret funker som det skal og at kroppen jobber for å bli frisk!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå