Gå til innhold

Eu kontroll


Gjest Gjest_Tøtta_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Tøtta_*

Har nettopp hatt bilen min inn til eu godkjenning/PKK. Denne ble først utført på merkeverksted i forbindelse med oppretting av en skade. De godkjente den ikke, og skulle ha 10 000 for å utbedre manglene. Har dårlig råd for tiden, så jeg ville sjekke om jeg virkelig måtte ut med alt dette. Bestilte time hos NAF og de godkjente den uten noen kommentarer. Snakket med en bekjent som hadde opplevd akkurat det motsatte, bilen ble godkjent men begynte å bråke på en lengre tur litt senere, han hadde den på et annet verksted og de fant visstnok nok alvorlige feil til å få det første verkstedet stengt! Det virker jo som det er et lotteri om bilen blir godkjent eller ikke og hva du må betale for. Synes dette er helt hårreisende, hvem skal man stole på? Hvilke erfaringer har andre gjort seg mtp dette? Er NAF mer til å stole på enn vanlige verksted fordi de er uavhengige, eller burde man benytte vegvesenet for å være sikker?

Og en annen ting, i vedlegget til kontrollseddelen står det at man kan kreve refusjon for den første kontrollen om den andre blir godkjent hos Vegkontoret. Betyr dette at jeg må få den godkjent også hos statens vegvesen for å kunne kreve dette? NAF holder ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest_frk.fryd_*

Om ein bil vert godkjent eller ikkje har eg fått inntrykket av er veldig varierandes frå verkstad til verkstad.

Da kjem nok til slutt ann på mekanikaren som utfører kontrollen.

Hvis det er ein dyktig mekanikar vil han nok kun skrive dei feil og manglar som går utover sikkerheten.

Det er desverre slik at mange stader har vekstaden ei bonus ordning som går ut i frå kor mykje ein mekanikar omsette for, og då er det jo klart at det vert slurva litt for å få tatt flest mulige bilar på ein dag.

Det å skriva på feil som ikkje er nødvendige er for dei penger i kassa.

Er Gift med ein mekaniker og han seier at det ofte er stor forskjell på mekanikarane. Det er nokre som er veldig dyktige og har "sjel" for faget, men så er det også dei som gjer rett og slett faen i andre sine bilar og durer i vei.

Veit ikkje om du må ha ein kontroll til, det står vel noko på NAF sine sider om det trur eg.

Ein kamerat av meg hadde nettopp hatt bilen på EU kontroll og fekk den godkjent, eit par dager seinare kjøyrde han nedi ein liten hump og bakhjulena låste seg og han kjøyrde av vegen og kresja.

Taua bilen heim og skrudde av hjul og bremsetrommlar, der datt det ut ein hau med drit........ og dette fekk han godkjent!!!

Finn du ein mekaniker som er meget dyktig, så tvihald på den, det er ein sjelden vare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå må du også huske på at veldig mange verskted legger på ting for å tjene penger.

Tror det var et eller annet bilblad som hadde en bil. De viste selv hva som var galt med den og de sjekke den på 10-15 verskteder. Prisene (og feilene) variert veldig. De ene fant kun de feilene som var og skulle ha 4000, mens andre fant mange flere og skulle ha nærmere 36000 for dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Faktisk ganske tilfeldig, og er du utlending med bra bil oxo er det visst enda kjipere. Fikk masse slitasjedeler-feil på en 2 år gammel bil... Bullshit. Den Bmw'n her ble kjøpt av en BMW-forhandler i Tyskland, det var eieren av BMW som hadde kjørt litt med den i en kort stund til jobben, ikke fa** om dette er noe slitt. Teite verksted. Viste seg oxo at verkstedet tok grunndig feil. Vær ikke redd for å stille deg kritisk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, det er jo mennesker som godkjenner bilen din og mennesker kan gjøre feil.

Om du bor i en stor by og går til et kjent merkeverksted så har jeg liten tro på at mekanikerene der er ute etter å selge på deg noe mer enn det du trenger.

De har samme timelønna uansett hva du gjør, kan godt hende han eller hun ser en god del "kommende" feil.

altså ting som vil bli et stort problem om et år eller to, men som ikke er av betydning nå.

Men om du går til "Larssen's kebab og mekaniske verksted" så tror jeg kanskje du kan bli godt lurt på pris.

For øvrig burde det vel være mulig å finne kontrollskjemaet som brukes ved EU-godkjenning på nettet, så kan du se over selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...