Gjest Frk Åberg Skrevet 18. januar 2008 #1 Skrevet 18. januar 2008 Jeg har aldri laget mat med vin i før, og jeg vurderer å lage Coq au vin til en gjest i kveld. Her brukes ca. 3 dl rødvin til 3 personer. Vil en del av denne vinen fordampe? Gryta skal koke i ca. en time.
onyx Skrevet 18. januar 2008 #2 Skrevet 18. januar 2008 Om du egentlig lurer på om alkoholen vil forsvinne, så er svaret ja, den blir borte. Du vil selvfølgelig få "vinsmak" igjen, men den er annerledes enn når du drikker vin. Ellers er det lurt å ikke bruke den billigste og kjipeste vinen i mat siden det tross alt blir smak i maten, men bruk gjerne den vinen du drikker til også i maten. Mmmmm coq au vin er godt.
gard Skrevet 24. januar 2008 #3 Skrevet 24. januar 2008 Hei Jeg bruker en del vin i mat og kombinasjonen rødvin og tomater blir til en deilig saus :-) Men som nevnt allerede...alkohol har et lavere kokepunkt enn vann og fordamper ganske raskt virker det ut som. Håper at retten ble bra :-)
Gjest Frk Åberg Skrevet 24. januar 2008 #4 Skrevet 24. januar 2008 (endret) Det ble ikke coq au vin på meg den kvelden, men skal definitivt lage det en annen dag. Takk for svar. Endret 24. januar 2008 av Frk Åberg
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå