Gjest Gjest Skrevet 18. januar 2008 #1 Skrevet 18. januar 2008 Kan noen fortelle meg om de prevensjonsmidlene dere har brukt og hvordan de funket for dere? Både positivt og negativt.
Gjest Gjest Skrevet 18. januar 2008 #2 Skrevet 18. januar 2008 P-piller (trinordiol): Ble elendig av de, la på meg 40 kg (som raste av når jeg sluttet), totalt utslitt osv. Har selvsagt mye med at jeg gikk lenge på de, rett og slett for at jeg ikke forstod at de var årsaken. Sluttet faktisk pga en tilfeldighet og ikke pga bivirkninger. Kan kanskje skrive det på kontoen meget ung, og meget dum. Tok et par år før mens osv kom tilbake. Humøret bedret seg jevnt og trutt, men det tar sin tid å bygge seg opp etter å ha vært så langt nede så lenge. Hormonprevensjon blir aldri aktuelt for meg igjen. Kondomer: Helt greit for meg, ikke like greit for samboeren. Sæddrepende middel: Skeptisk til langtidsskader, og dyrt. Brukte det en svært kort periode. Avbrutt samleie: Helt greit for begge, og vi bruker det ennå i perioder. FAM: Vår hovedprevensjon. Har brukt det nå i 3-4 år, og er svært fornøyd.
Gjest Gjest Skrevet 18. januar 2008 #3 Skrevet 18. januar 2008 FAM? Kondom funker heller ikke for min samboer. Skal begynne på p-plaster nå. Jeg er alltid usikker før jeg begynner med nytt prevensjonsmiddel, om det funker eller ikke, og om jeg får noen bivirkninger.
Gjest Gjest Skrevet 18. januar 2008 #4 Skrevet 18. januar 2008 FAM? Kondom funker heller ikke for min samboer. Skal begynne på p-plaster nå. Jeg er alltid usikker før jeg begynner med nytt prevensjonsmiddel, om det funker eller ikke, og om jeg får noen bivirkninger. FAM = fertility awareness method Linker: Lang tråd, Pernille.info Chiquitas side Ovusoft Fertilityfriend Ekstremt kost forklart er det å følge med på kroppens egne signaler, og da vite når du er fruktbar. Jeg bruker stort sett tempraturmålinger, en og annen EL test, + at jeg følger med på sekretet. Høres mye mer komplisert ut enn det er (Kan være vanskelig med ekstremt ustabile sykluser, men jeg som ligger på 25 til 40 dager har ingen problemer)
Suzy Skrevet 18. januar 2008 #5 Skrevet 18. januar 2008 P-piller - mistet all lysten på sex, så det var skikkelig flott - NOT. Gikk bare på dem under ett halvt år. Kondom - vel.. ikke begeistra men det fungerer P-pute - jeg har ei jente på 16 nå, for å si det sånn... den fungerte IKKE Hormonspiral - veldig, veldig fornøyd med den. Har min andre nå.
Gjest Gjest Skrevet 18. januar 2008 #6 Skrevet 18. januar 2008 FAM = fertility awareness method Linker: Lang tråd, Pernille.info Chiquitas side Ovusoft Fertilityfriend Ekstremt kost forklart er det å følge med på kroppens egne signaler, og da vite når du er fruktbar. Jeg bruker stort sett tempraturmålinger, en og annen EL test, + at jeg følger med på sekretet. Høres mye mer komplisert ut enn det er (Kan være vanskelig med ekstremt ustabile sykluser, men jeg som ligger på 25 til 40 dager har ingen problemer) Dette er RISKY!!! Har du noen barn med din nåværende samboer så du faktisk vet at dere er fruktbare? Mange som får seg en overraskelse ved denne metoden. Temping er bare tull med tanke på at spermen overlever i flere dager.
Gjest Gjest Skrevet 18. januar 2008 #7 Skrevet 18. januar 2008 Dette er RISKY!!! Har du noen barn med din nåværende samboer så du faktisk vet at dere er fruktbare? Mange som får seg en overraskelse ved denne metoden. Temping er bare tull med tanke på at spermen overlever i flere dager. Noe som er årsaken til at jeg også bruker EL tester, og følger GRUNDIG med på sekretet. Har som hovedregel å ikke ha ubeskyttet samleie annet enn de første 5 dagene av syklusen (tidligeste EL på siste 48 sykluser er dag 13) eller etter 3 døgn med pålitelig måling av tempøkning. Nei, vi har ingen barn. Men med tanke på at jeg i over 3 år hver eneste gang har klart å unngå å ha ubeskyttet samleie 5-7 dager før, og 3 døgn etter EL (kommer an på hvor stor katastofe det er med et svangerskap da) så er jeg ikke overrasket over det.
Concertina Skrevet 18. januar 2008 #8 Skrevet 18. januar 2008 Dette er RISKY!!! Har du noen barn med din nåværende samboer så du faktisk vet at dere er fruktbare? Mange som får seg en overraskelse ved denne metoden. Temping er bare tull med tanke på at spermen overlever i flere dager. Temping anbefales ikke dersom du er redd for å bli gravid eller har veldig ustabile sykluser, men det fungerer rimelig greit ellers. Jeg kjenner faktisk ingen som har fått seg en overraskelse mens de har brukt FAM som prevensjon, derimot kjenner jeg flere som ble gravid mer eller mindre med en gang de begynte å prøve; de visste jo allerede når de hadde EL! Vi brukte det som prevensjon en periode før vi ble prøvere. Har man en stabil syklus så vet man etter noen sykluser når man ca har EL og man styrer da unna sex uken før - når man har hatt EL så vet man at man har hatt EL (tempen stiger og sekret forandrer seg) og kan derfor ha helt safe sex! Men jeg ville ikke anbefalt det som prevensjon i et forhold hvor man absolutt ikke bør få barn.
Gjest Gjest Skrevet 18. januar 2008 #9 Skrevet 18. januar 2008 Nei, vi har ingen barn. Men med tanke på at jeg i over 3 år hver eneste gang har klart å unngå å ha ubeskyttet samleie 5-7 dager før, og 3 døgn etter EL (kommer an på hvor stor katastofe det er med et svangerskap da) så er jeg ikke overrasket over det. Tviler på at dere blir gravide med en gang dere begynner å prøve for å si det sånn. Du har ingen garanti for at du ikke har hatt ubeskyttet sex næremere enn 5-7 dager før EL hver gang i 3år. 5 dager før EL bør man også bli gravid om fertiliteten er normal. Skummelt at du kommer med slike råd. Skriver jo selv at du tar sjanser siden det ikke er noen stor katastrofe med svangerskap. Om jeg ikke synes abort er greit og overhode ikke vil bli gravid så hadde jeg holdt meg langt unna FAM
Gjest Gjest Skrevet 18. januar 2008 #10 Skrevet 18. januar 2008 Med tanke på at jeg har fått bekreftet EL hver gang med tempøkning, og påfølgende menstruasjon i rute så ser jeg ingen grunn til å tvile på at jeg har tatt feil. Selvsagt kan jeg ikke være 110 % sikker, men det er heller ikke mulig å vite helt sikkert at kondomet holdt, at p-pillen gjorde jobben sin osv. Hvor har du forøvrig det fra at det ved normal fertilitet skal inntreffe graviditet med samleie 5 dager før EL? At det KAN forekomme er jeg klar over, men det blir sett på som uvanlig at sæd overlever mer enn 3 døgn i fertilt sekret. (Har heller aldri hatt ubeskyttet samleie når jeg har begynt å merke at sekretet endres) http://www.who.int/reproductive-health/pub...ons/mec/mec.pdf ekstremt forenklet blir dette da statistikk for 100 kvinner fulgt gjennom et år: Ingen beskyttelse = 85 graviditeter pr år Sæddrepende middel. Vanlig bruk = 29 Perfekt bruk = 18 Hoppe av i svingen: Normal bruk = 27 Perfekt bruk = 4 Periodisk avhold: Normal bruk = 25 Kalender: Perfekt bruk = 9 Ovulasjon metodh: Perfekt bruk = 3 Sympto termal: Perfekt bruk = 2 Post-ovulasjon: Perfekt bruk = 1 Kondom: Normal bruk = 15 Perfekt bruk = 2 P-pille, p-plaster, p-ring og minipille: Normal bruk = 8 Perfekt bruk = 0.3 Depo-provera (p-sprøyte): Normal bruk = 3 Perfekt bruk = 0.3 Kvinnelig sterilisering: Normal bruk = 0.5 Perfekt bruk = 0.05 Mannlig sterilisering: Normal bruk = 0.15 Perfekt bruk = 0.10 (det er i hovedsak "Post-ovulasjon" vi bruker, altså "etter eggløsning") Om jeg blir gravid eller ei får vi se, planlegger ikke barn i utgangspunktet, så mulig fasiten aldri kommer
Gjest Gjest Skrevet 18. januar 2008 #11 Skrevet 18. januar 2008 At det KAN forekomme er jeg klar over, men det blir sett på som uvanlig at sæd overlever mer enn 3 døgn i fertilt sekret. Dette stemmer ikke sæden lever lengre enn som så. Opptil en uke er vanlig. Med tanke på at 1 av 6 par sliter med å bli gravide så er dere kanskje av de "heldige". Men stiller med uforstående ved at du kan anbefale en slik usikker måte til andre. Om dere praktiserer post-ovulation så blir det ikke mange samleiene på dere i løpet av en måned. Den siste statestikken jeg så på frekvens ville tilsi at dette er under gjennomsnittet. Alle får gjøre det de selv føler seg komfortabel med, men ikke anbefal usikre metoder til andre som IKKE vil bli gravid.
Gjest Gjest Skrevet 18. januar 2008 #12 Skrevet 18. januar 2008 Glemte å skrive at temp økning ikke er noen eksakt vitenskap og ikke kan legges til grunn for bekreftet EL.
Gjest Gjest Skrevet 18. januar 2008 #13 Skrevet 18. januar 2008 P-piller (trinordiol): Ble elendig av de, la på meg 40 kg (som raste av når jeg sluttet), totalt utslitt osv. Tviler på at p-pillene var årsaken til at du gikk så mye opp i vekt. Det er kun dokumentert at man legger på seg opptil 4-5 kg pga p-piller og dette er for det meste vann. Eller har det kommet ny forsking de siste 6 mnd som sier noe annet?
Gjest Gjest Skrevet 18. januar 2008 #14 Skrevet 18. januar 2008 Ser det ble en grov trykkleif der ja, 5 dager er regnet som normalgrense i fertilt sekret, og 3 uten fertilt sekret. Om du kjenner til gode undersøkelser på at en uke er vanlig så er jeg gjerne interessert i en link. Nå vet ikke jeg hva snittfrekvensen er, men jeg har ikke inntrykk av at vi er særlig unormale på det området. Mulig det er noe mer ujevnt i løpet av en måned, men jeg tviler. I tillegg bruker vi som sagt også avbrutt samleie og kondom. Men ironien er at samboeren føler seg lite trygg på kondomer etter et falt av (hjalp vel heller ikke når han fant den undersøkelsen jeg linker til over). Forøvrig, jeg vil overhodet ikke bli gravid i dag. Slik helse og jobbsituasjonen min er nå er ikke det spesielt lurt. En kort periode var det et sterkt håp om at det hadde endret seg, før ting gikk tilbake til det gamle. Så det er faktisk en god del av årsaken til at vi har valgt dette, pga at da har vi kontroll over hva som skjer. En p-pille måtte jeg har stolt mye mer blindt på, og med minst 1 tilfelle av svakt løs mage pr måned så hadde det blitt mange "14 dagers" runder eller mye bekymring.
Gjest Gjest Skrevet 18. januar 2008 #15 Skrevet 18. januar 2008 Tviler på at p-pillene var årsaken til at du gikk så mye opp i vekt. Det er kun dokumentert at man legger på seg opptil 4-5 kg pga p-piller og dette er for det meste vann. Eller har det kommet ny forsking de siste 6 mnd som sier noe annet? Det var sannsynligvis en indirekte årsak. Fikk en alvorlig depresjon som følge av de, og med de fulgte sakte men sikkert overvekt. Om stoffskiftet ble endret er jeg usikker på, og har ingen forskningsrapporter på rede hånd.
Gjest Gjest Skrevet 18. januar 2008 #16 Skrevet 18. januar 2008 Glemte å skrive at temp økning ikke er noen eksakt vitenskap og ikke kan legges til grunn for bekreftet EL. Eksakt vitenskap er det ikke nei, som det meste annet. Feber, alkoholinntak, endret søvnmønster ol vil fort føre til feilmålninger, noe som heldigvis er sterkt fremhevet på de fleste sider som omhandler FAM.
Gjest pirjo Skrevet 18. januar 2008 #17 Skrevet 18. januar 2008 Kan noen fortelle meg om de prevensjonsmidlene dere har brukt og hvordan de funket for dere? Både positivt og negativt. Har brukt flere vanlige p-piller; Marvelon, Microgynon, Trionetta og Synfase. Var vel mest fornøyd med Trionetta, men den finnes jo ikke mer. Nå bruker jeg Cerazette og er veldig fornøyd med den. Mensen er borte og jeg har heller ikke utallige soppinfeksjoner lenger, noe jeg hadde med vanlige p-piller. Men det hjelper jo egentlig ikke deg å høre hva andre synes om ulike prevensjonsmidler da kroppen din kan reagere helt annerledes på dem. Du må nesten prøve deg fram og snakke med legen om hva som kan passe for deg.
Gjest TS Skrevet 18. januar 2008 #18 Skrevet 18. januar 2008 Takk til de som har svart meg med sine personlige erfaringer. Jeg har vært hos legen i dag og vi ble enige om at jeg starter på p-plaster. Så får vi se hvordan det funker. Personlig ville jeg aldri ha tort å prøvd tempraturmålinger og slikt. Passer meg skikkelig dårlig å bli gravid nå.
Hedda-78 Skrevet 18. januar 2008 #19 Skrevet 18. januar 2008 Jeg har bare gått på piller, og det har funket bra for meg. Ulempen med temping, er at temp-økningen skjer først etter EL, og altså ikke kan brukes for å vite når EL vil intreffe. Ifølge legen er forøvrig temp-økning den eneste sikre metoden for å vite at EL faktisk har skjedd (bortsett fra blodprøver og sånt, da som ikke er praktisk å drive med hjemme). Det forutsetter naturligvis at tempen ikke blir forstyrret av f.eks søvnmangel, sykdom eller alkohol osv.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå