Gå til innhold

Hva er best?

Fremhevede innlegg

Gjest Snøffelgruff
Skrevet

Jeg er litt i tvil over hvilket fór som er best for katten. På dyrebutikken her selges bare RC, mens hos dyrlegen selger de bare Hilss. Jeg har prøvd begge typer på katten min, og hun får like god pels, tenner etc av begge.

Skal innrømme at jeg ikke forstår alt som står bakpå pakkene av innholdsfortegnelse og sånt, så jeg er ikke sikker på hvilket som er næringsriktig best for ho.

Har noen en oppfattning av hvilket fórmerke som er best?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror det er hipp som happ. Begge to er anerkjente merker. Vi bruker Hill's til vår siden han må ha spesialfôr pga urinveisproblemer. Og der har Hill's et som fungerer ypperlig. Jeg tror du skal høre på katten i dette tilfellet og gi den det den liker best.

Gjest Snøffelgruff
Skrevet

tja... pus er ikke sårlig kresen. Ho spiser alt med god appetitt så lenge det har kyllingsmak :gjeiper:

ja,ja.. da kjøper jeg litt hipp som happ, slik vi har gjort så langt. Tror ho liker litt variasjon og.

Skrevet

Tror heller ikke det spiller så stor rolle. Vi bruker Royal Canin nå. Brukte Hills før, men byttet rett og slett fordi Royal Canin var enklere å få tak i :)

Skrevet

Hills og RC er to jevngode fortyper, og jeg anbefaler gjerne begge.

Det kommer litt an på hva katten liker, og hva du ønsker med foret utover det at katten skal bli god og mett;)

Jeg bruker nå en blanding av Hills sensitive skin og Hills Natures best kitten til mine katter, for å utvikle pelsen og få den blank og fin.

Det er flere typer RC for kattene mine ikke liker, mulig fordi det er litt smakløst, men jeg foretrekker å gi dem det de liker.

Når jeg har kattunger i huset, kjøper jeg gjerne RC-babycat til dem, og RC kitten når de blir litt eldre. Ettersom jeg husker er det ca like mye fettinnhold i både RC og Hills sitt kittenfor.

Jeg kan også anbefale et for som heter Spesific- det er tydeligvis også smakfullt og godt, og inneholder de næringsstoffene katten trenger.

Iams/ Eukanuba har jeg prøvd på den første rasekatten min jeg fikk for 10 år siden, men jeg var ikke helt fornøyd med det. Jeg følte at det ble mye lukt av avføringen, og at katten gikk mye på do. (Lukten kan også komme av at jeg brukte en dårlig kattesand)

Jeg kjøper små porsjonspakker med Iams kitten våtfor til kattene jeg har nå, og de elsker det! De får to pakker hver lørdag.

• 2 uker senere...
Skrevet

Prøv dyrefòret de har på Felleskjøpet (til katt og hund), norskprodusert av bønder og det er rimelig. Det de har i dyrebutikker er overprisa og egentlig ikke noe spesielt god kvalitet.

Skrevet
Prøv dyrefòret de har på Felleskjøpet (til katt og hund), norskprodusert av bønder og det er rimelig. Det de har i dyrebutikker er overprisa og egentlig ikke noe spesielt god kvalitet.

Jaha? Og hvem er da du som vet så mye om dette?

Så Hills, RC og alt det andre er ikke bra kattemat? :forvirret:

Skrevet

Felleskjøpet sitt for er noe bedre en Friskies ol de selger i dagligvare, men ligger langt under feks RC og Hills i kvalitet. Felleskjøpets for inneholder for mye karbohydrater, som hverken hunder eller katter trenger, og for lite proteiner, i tillegg til at det er en versting i forhold til allergi/hudsykdommer.

Skrevet
Det de har i dyrebutikker er overprisa og egentlig ikke noe spesielt god kvalitet.

Det her er jo bare tull!!! Fòret man kjøper i dyrebutikk er stapp fult av de vitaminer og minneraler dyret trenger, og ikke noe overflødig. En stor fellesnevner for fòr kjøpt på dagligvareforetninger er at de innerholder mtye et dyr ikke kan nyttiggjøre seg av som grønnsaker. Er ikke helt sikker på hvordan fòret på FK (felleskjøpet), men fòret du kjøper i dyrebutikker er helt klart et kvalitetsfòr. Både RC, Hill`s, Eucanuba og Iams. Kommer helt ann på hva katten liker og evt trenger. Fòret virker kanskje dyrt, men en slik pakke er ganske drøy, fordi de trenger ikke så mye fòr, fordi de nyttigjør seg av alt som fòret inneholder. Koster deg som katteeier ca 3 kr om dagen, mindre enn et EPLE!!

Skrevet

Jeg har ingen tro på at dyrt betyr bra kvalitet.

Skrevet

Hva med at det billige matbutikkfôret inneholder ca 6% kjøtt/animalske produkter, mot at dyrebutikkfôr gjerne inneholder nærmere 70? En viss forskjell, og da vil jeg absolutt si at dyrt betyr bedre.

Skrevet

Jeg prøver jo å fortelle folk at det ikke er dyrt, fordi sekken med fòr vare mye lenger en "billig fòrene". Dette fordi dyret kan nyttiggjøre seg av mer av innholdet i kvalitetsfòret.

Skrevet

Mine katter får hovedsaklig for fra RC. Det hender jeg kjøper Hill. Det fra butikkene styrer jeg mest mulig unna. For fy så det stinker når de bæsjer. :eeeh: . jeg føler mine liker best foret fra RC.

Skrevet

Jeg har kjøpt RC fôr til katten nå, men neste gang kommer jeg til å kjøpe Hill's rett og slett fordi det er litt enklere å få tak i her. Næringsinnholdet er ganske likt, så jeg tror ikke det spiller noen rolle hva du velger.

Billig fôr, inklusive det fra Felleskjøpet, kommer jeg aldri til å gi noen av dyrene mine! Alle som har lest innholdsfortegnelsen forstår hvorfor. Det gjør også de som har sett mengden som kommer ut igjen og kjent lukten av det...

Forresten tror jeg ikke man sparer spesielt mye på å velge billig fôr. For det første kompenserer dyret for den dårlige ernæringsverdien ved å spise mer og for det andre risikerer man syke dyr, med påfølgende høye veterinærregninger, ved feil fôring. F.eks. er urinveisproblemer vanlig hos kastrerte katter, men ved riktig fôring kan man forebygge dette. (En nattlig tur til veterinæren med en katt som hyler i smerte fordi den har nyrestein utgjør sannsynligvis flere års forbruk av fôr...)

Skrevet

Mine katter får Hills eller Olivers, de går litt lei av smaken innimellom og da bytter jeg litt på.

Gjest Gjest_Mari_*
Skrevet
Hva med at det billige matbutikkfôret inneholder ca 6% kjøtt/animalske produkter, mot at dyrebutikkfôr gjerne inneholder nærmere 70? En viss forskjell, og da vil jeg absolutt si at dyrt betyr bedre.

Legg merke til at disse dagligvare fôrene inneholder animalske biprodukter., og er stappet fulle med alt mulig rart som katten ikke kan utnytte. Derfor må den spise tilsvarende mange ganger mer mat for å bli mett.

Det blir som å leve på loff...

Gjest Gjest_Mari_*
Skrevet

For å bestemme seg for hvilket merke en skal bruke til katten kan de være smart å sjekke fettprosenten. Katter trenger mye fett og proteiner i fôret, og en fettprosent på omtrent 20 er veldig bra. Jeg mener å huske at hills er et av de dårligste av kvalitetsfôrene på markedet. Men det er så absolutt snakk om små marginer :)

Dyrlegene tjener seg rike på at dyreiere forer med billigforene. Tannproblemer, nyrestein, eksemer og andre pelsproblemer.....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...