Gå til innhold

Ansjos i saus o.l

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg nærer et nokså dypt mishag til ansjos - ikke at jeg ikke har prøvd heller, for det har jeg... Omtrent absolutt alt annet av mat liker jeg, men ansjos får meg bare til å føle at jeg svelger en sånn skjeggete slimfisk mothårs. Men jeg ser jo at det er endel sauser og annen mat (blant annet løkpai med rosiner og ansjos) hvor man bruker dette utysket, og jeg har egentlig lyst til å prøve å lage noe av dette.

Samtidig vil jeg ikke kaste bort tid og ressurser på å lage mat jeg ikke klarer å spise - så derfor spør jeg; smaker pastasaus og annen mat som kokes/stekes/bakes med ansjos rett og slett noe helt annet enn ansjos?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det smaker ikke ansjos nei, ansjosen gir bare en herlig fyldig, litt salt smak til sausen. Jeg kan ikke fordra ansjos selv, men i små mengder kommer den til sin rett. :)

Skrevet

Takk for svar :) Da skal jeg våge meg på å prøve. Her vi bor får vi bare kjøpt sånn typisk pensjonistpålegg-ansjosbokser, Abba e.l., er de ok å bruke? Ellers må jeg lete i byen neste gang jeg er der...

Gjest Badiane
Skrevet
Takk for svar :) Da skal jeg våge meg på å prøve. Her vi bor får vi bare kjøpt sånn typisk pensjonistpålegg-ansjosbokser, Abba e.l., er de ok å bruke? Ellers må jeg lete i byen neste gang jeg er der...

Det kan du ikke bruke - det er ikke egentlig ansjos, men brisling som ligger i krydderlake. Ansjos finner du i butikker med godt utvalg (Ultra, Centra), samt i delikatessebutikker og enkelte innvandrerbutikker.

Skrevet

Ofte inneholder disse ansjosboksene sukker, noe som gjør at det blir feil å bruke i denne type mat. Se etter små glass med middelhavsansjos som kun ligger i lake med kun salt som krydder. De har det ihvertfall på store, velassorterte supermarkeder.

Skrevet

Takk for svar og oppklaringer :) Det skal bli interessant å få justert inntrykket jeg har av denne fisken...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...