Gå til innhold

angrepille?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Vet at jeg må ta bestemmelsen (helst ganske fort) selv.. men jeg må bare få noen meninger. ..

Burde jeg ta angrepille når det er egentlig liten sjanse for at jeg kan bli gravid nå (noen dager etter siste mens) ?

Jeg er veldig usikker på om kondomen holdt, for etterpå sa han "eh, jeg tror jeg må sjekke den her" (ehh!!!) men konklusjonen var at det sikkert gikk bra..... (?!?!) Og jeg skal absolutt absolutt ikke ha barn nå!!

Kunne det kanskje være en angre pille man tok som kunne ta bort hele gårdagen kanskje? :gråte: angrer veldig her altså, veldig!

Er jeg helt paranoid, eller burde jeg løpe å kjøpe ? :S det er jo tross alt en ganske hard hormonpille med mange bivirkninger da...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

"Et par dager etter mens" er faktisk en av de mest risikable periodene, med mindre du har uvanlig langt mellom hver mens.

Skrevet

Vel, umulig for noen her å si. Hadde det vært meg som absolutt absolutt ikke kunnet få barn nå så hadde jeg løpt og kjøpt angrepillen! Derfor vil jeg råde deg til det.

Angående bivirkninger har jeg tatt den pillen to ganger før, uten noen som helst bivirkninger. Dette er jo individuelt, noen får mange bivirkninger, andre får få eller ingen. Det er iallfall bedre å risikere noen bivirkninger enn en uønsket graviditet som kanskje ender i abort. Det mener iallfall jeg.

Angrepillen er en billig "forsikring" i forhold til å måtte gå gjennom et uønsket svangerskap eller en abort. Misforstå meg rett, angrepillen er på ingen måte hundre prosent sikkert, og det er heller ikke noe du bør bruke ofte.

Forresten, hvordan kunne han tro at det gikk bra? Er kondomen sprukket ser man det, og er den ikke det så går det jo bra.

Skrevet
"Et par dager etter mens" er faktisk en av de mest risikable periodene, med mindre du har uvanlig langt mellom hver mens.

Dette stemmer forøvrig ikke. De mest risikable dagene er ca 14 dager før forventet mens. Et par dager etter mens er mye tryggere, men ingen dager er trygge, og ei venninne av meg ble gravid et par dager etter mens, så trygt er det ikke, nei.

Skrevet
Dette stemmer forøvrig ikke. De mest risikable dagene er ca 14 dager før forventet mens. Et par dager etter mens er mye tryggere, men ingen dager er trygge, og ei venninne av meg ble gravid et par dager etter mens, så trygt er det ikke, nei.

Kommer an på om et par dager etter mens er når mensen begynner eller slutter. 1 blødningsdag er dag 1, tell så med 3-5 dager med mens.

Legg til "et par dager" (2-3) og du er oppe i 8. syklusdag. Sædens levetid er på ca 5 døgn. Da skal du ikke ha spesielt lang lutealfase eller EL litt for tidlig i forhold til hva som er normen for deg for at det er fare på ferde.

Skrevet

Hvis det er helt uaktuelt med barn så ta en pille. Ikke sikkert du får så mange bivirkninger, jeg fikk ingen bortsett fra litt forsinka mens

Skrevet

Men med en gjennomsnittelig syklus på 28 dager, en gjennomsnittelig mens som varer en liten uke, sex noen dager etter mensen, og det faktum at sædceller lever i alle fall inntil 3 dager (inntil 5 uner helt optimale forhold, men det er ikke helt normalt da, dog mulig) og at EL finner sted ikke nødvendigvis akkurat 14 dager før, men for de fleste en plass mellom 12 og 16 dager før neste mens... så er "noen dager etter siste mens" fort kanskje rundt dag 10 av syklusen, og slett ikke akkurat trygge...

Men selvsagt, for dem med lenger syklus, eller kortere mens, eller senere EL, så er det ganske trygt.

Men om du ikke vil ha baby, og det er sjangs for at den var sprukket, så tar du den pillen. SNAREST, for "sikkerheten" i den er størrre dess kjappere du tar den. Better safe then sorry.

Skrevet
Sædceller kan overleve en uke!!!

Kan du dokumentere det fra noen plass?

alt jeg har lest (og tro meg, jeg har lest mye, norks og internasjonalt, fertilitet har opptatt meg, også før jeg kom i gang med infertilitetsutredningen) tilsier altså inntil 5 dager under optimale forhold, inntil 3 dager er mer normalt, men av prevensjonshensyn skal man for sikkerhetsskyld tenke 5, for prøvere tenker man 2-3 (fordi det for prevensjon er viktig å være helt sikker på at de IKKE lever, for prøvere er det viktigere å vite AT de lever)

Skrevet
Kan du dokumentere det fra noen plass?

alt jeg har lest (og tro meg, jeg har lest mye, norks og internasjonalt, fertilitet har opptatt meg, også før jeg kom i gang med infertilitetsutredningen) tilsier altså inntil 5 dager under optimale forhold, inntil 3 dager er mer normalt, men av prevensjonshensyn skal man for sikkerhetsskyld tenke 5, for prøvere tenker man 2-3 (fordi det for prevensjon er viktig å være helt sikker på at de IKKE lever, for prøvere er det viktigere å vite AT de lever)

For eksempel i Harrison's Principles of Internal Medicine 16th edition

Skrevet
For eksempel i Harrison's Principles of Internal Medicine 16th edition

Hehe, og hvor mange kan dobbeltskjekke den der?

Men alltids et greit boktips å ta med seg til neste amazonrunde eller neste gang jeg er innom et større bibliotek.

(Malama: Se litt på pubmed.com og/eller cochrane.org. Selv om jeg går ut fra at du alerede har finlest de, så dukker det alltid opp nye og interessante ting :)link link er de to kjappeste jeg fant. Og kos deg med magen ;))

Gjest Gjest_Signe_*
Skrevet

Hei.

Hvis du mener at du absolutt ikke vil ha barn nå så ville jeg ikke nølt med å ta pillen.

Vet om flere tilfeller hvor folk har blitt gravide rett etter menstruasjon. Man kan aldri vite helt sikkert når eggløsningen inntreffer. Så hvis man vil være helt sikker er pillen det lureste.

Lykke til!

Skrevet

Bare husk at angrepillen slettes ikke er noen garanti mot graviditet, den bare minsker sannsynligheten.

Dosen med hormoner er heller ikke avskrekkende, det er ikke nødvendig med abort selvom man fortsatt skulle bli gravid etter å ha tatt angrepillen.

Den sikreste måten å unngå graviditet etter ubeskyttet sex er faktisk å sette inn kobberspiral. Noe å tenke på? Da slipper du å bekymre deg neste gang også.

Skrevet

Jeg ble gravid et par dager etter mens - til tross for at jeg tok angrepille.

Skrevet
Jeg ble gravid et par dager etter mens - til tross for at jeg tok angrepille.

Ja, det er fullt mulig, like vel er det ikke de mest risikable dagene stort sett.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...