Gjest Gjest_Kristine_* Skrevet 17. januar 2008 #1 Skrevet 17. januar 2008 Jeg vil begynne å trene, men jeg er skikkelig redd for dusjingen etterpå. Jeg tror bare ikke jeg klarer å være naken rundt andre. Har sosial angst fra før av, så det å være så sårbar foran noen andre er et mareritt for meg. Jeg lurte på om jeg bare skulle droppe det og dusje hjemme, men å lukte svette på toget er ikke så gøy, det heller. Er det noen som har trent eller trener på Domus Athletica som kan fortelle meg hvordan dusjene er der? Er det et åpen rom eller er det avlukker? Når dere ser andre jenter som er litt overvektige(men da prøver å komme seg i form), tenker dere at de er ekle? Eller?
Gjest Frk Åberg Skrevet 17. januar 2008 #2 Skrevet 17. januar 2008 Jeg tenker ikke så mye over de andre i garderoben. Det er heller sånn at jeg flytter blikket fordi jeg ikke vil at noen skal tro jeg stirrer på dem, siden man blir litt mer sårbar når man er naken. Folk kommer dessuten i alle former der jeg trener, og overvektige mennesker er ikke noe fremmed syn på et treningssenter eller i en garderobe. Jeg dusjer ofte hjemme hvis jeg skal rett hjem etterpå. Da har jeg med meg en tynn ulltrøye som jeg skifter til, sånn at jeg ikke blir gående med en våt t-skjorte som lukter og er ubehagelig. Kanskje du kan ta det gradvis om du har et mål om å bli komfortabel med dette? F.eks. begynne med å bli mer komfortabel med å skifte foran andre, og så ta dusjingen etter hvert?
Gjest Skya Skrevet 17. januar 2008 #3 Skrevet 17. januar 2008 Nei, jeg tenker absolutt ikke at de er ekle, for det er de jo ikke. Jeg gjør også som Frk. Åberg, flytter blikket når det er nakne folk i rommet, ser vel egentlig på alt annet enn den nakne. Og ikke trenger du å være redd for at folk skal glane på deg for at du er litt overvektig heller. Er vel flere overvektige enn normalvektige på treningsstudioene rundt omkring, det er det iallefall der jeg trener. Når det gjelder lukt så er det jo gammel svette som lukter da. Så om du tar av deg den våte trøya og tar på en ren og setter deg på toget så tror jeg ikke det er så mange som vil legge merke til det.
Gjest Gjest_Kristine_* Skrevet 17. januar 2008 #4 Skrevet 17. januar 2008 Takk for svar Begynner med trening neste uke! Nå behøver jeg bare å bekymre meg for den dårlige kondisen og at trynet mitt blir tomatrødt hver gang jeg trener
Gjest Gjest Skrevet 17. januar 2008 #5 Skrevet 17. januar 2008 Jeg har også sosial angst, og takler ikke å dusje sammen med andre. Når jeg er i garderoben passer jeg på å ikke se på andre, siden jeg vet hvor ubehagelig jeg synes det er å bli sett på selv. Og jeg tenker overhodet ikke over hvordan andre ser ut. Jeg tror de fleste har mer enn nok med å tenke på seg selv til å vurdere andres utseende. Jeg går alltid rett hjem etter trening, så jeg bare skifter på meg en tørr trøye og en tørr treningsbukse (trener kampsport, så kan ikke gå hjem i den drakten). Det lukter ikke når svetten er så fersk. Og angående det å bli rød og svett: det blir de aller aller fleste, unntatt de som ikke tar hardt nok i og dermed ikke får fullt utbytte av treningen. Jeg er veldig blek, og blir nærmest burgunder i trynet allerede halvveis i oppvarmingen Ikke noe å bli flau over, jeg er ikke alene om det.
snooops Skrevet 17. januar 2008 #6 Skrevet 17. januar 2008 Dette er grunnen til at jeg aldri har trent på noe treningsstudio, og heller aldri kommer til å gjøre det. Jeg skammer meg så mye over kroppen min at det er helt uaktuelt (er ikke overvektig engang). På grunn av dette holdt jeg også på å styke i gym både på ungdomsskolen og videregående. Skjønner ikke hvorfor det ikke går an å lage mindre garderober, og til og med enkeltdusjer. Er jo de færreste som liker å dusje sammen med andre.
Gjest Gjest Skrevet 18. januar 2008 #7 Skrevet 18. januar 2008 Dette er grunnen til at jeg aldri har trent på noe treningsstudio, og heller aldri kommer til å gjøre det. Jeg skammer meg så mye over kroppen min at det er helt uaktuelt (er ikke overvektig engang). På grunn av dette holdt jeg også på å styke i gym både på ungdomsskolen og videregående. Skjønner ikke hvorfor det ikke går an å lage mindre garderober, og til og med enkeltdusjer. Er jo de færreste som liker å dusje sammen med andre. Penger er svaret på det. Det koster mindre å lage én stor garderobe enn mange smågarderober, og enkeltdusjer er mye dyrere enn vanlige garderobedusjer. Men du er jo ikke nødt til å dusje på treningssenteret, ei heller er du nødt til å skifte i garderoben. Går fint ann å ta med seg bagen inn på do og skifte der.
Gjest Gjest_Tigerpus_* Skrevet 18. januar 2008 #8 Skrevet 18. januar 2008 Jeg tenker ikke på de overvektige som ekle, tvert imot så tenker jeg at de er flinke som trener og prøver å komme iform. Hvis du ikke vil dusje på trening så bare gjør som noen sier her, ta på deg en tørr genser før du tar toget så slipper du å fryse i en våt og svett T-skjorte. Ny svette luker ikke vondt, bare gammel svette lukter. Hvis du sørger for å ha rent treningstøy hver gang, vil ingen kjenne noen lukt. Jeg kommer alltid ferdig skiftet på trening, og kjører hjem og dusjer etterpå. Synes det er mye greiere for da slipper jeg å pakke med meg så mye stæsj. Ingenting er bedre enn å komme svett hjem fra trening, dusje på mitt eget bad med alt jeg trenger for så å ta på meg komfortabelt tøy og krype opp i sofaen med ullteppe og få gubben til å lage kveldsmat til meg! Mmmmm.... :-) -- Tiger
Gjest Frk Åberg Skrevet 18. januar 2008 #9 Skrevet 18. januar 2008 Takk for svar Begynner med trening neste uke! Nå behøver jeg bare å bekymre meg for den dårlige kondisen og at trynet mitt blir tomatrødt hver gang jeg trener Du er ikke alene om å bli tomatrød. Jeg syns det var litt flaut før i tiden, men jeg ser jo nå at jeg absolutt ikke er den eneste. Hvis man trener ordentlig kondisjon er det nesten ikke til å unngå, uansett hvilken form man er i.
Gjest Elfrida Skrevet 18. januar 2008 #10 Skrevet 18. januar 2008 Jeg syns det er mye rarere med de som har perfekt sveis og sminke og ikke ser ut til å ta i det grann gjennom hele timen/treningsøkta. For øvrig har jeg langt fra noen modellkropp men jeg lar ikke det stoppe meg fra å dusje i fellesdusjen av hensyn til at noen ikke skulle like å se en kropp som ikke er perfekt. For øvrig er det veldig mange som drar hjem for å dusje, så det er vanligvis ikke så mange i dusjen som man skulle tro. Skjønner jo det godt for øvrig, hvis man bor nærme og allikevel skal hjem og sånn.
snooops Skrevet 18. januar 2008 #11 Skrevet 18. januar 2008 For øvrig er det veldig mange som drar hjem for å dusje, så det er vanligvis ikke så mange i dusjen som man skulle tro. Skjønner jo det godt for øvrig, hvis man bor nærme og allikevel skal hjem og sånn. Men kommer ikke folk til å reagere på det da? Trodde folk ville synes det var skikkelig merkelig og unormalt. Gjorde det siste året på videregående, og da var responsen "æsj, så ekkelt", selv om det bare var en 5 minutters kjøretur hjem.
Gjest Gjest Skrevet 18. januar 2008 #12 Skrevet 18. januar 2008 Men kommer ikke folk til å reagere på det da? Trodde folk ville synes det var skikkelig merkelig og unormalt. Gjorde det siste året på videregående, og da var responsen "æsj, så ekkelt", selv om det bare var en 5 minutters kjøretur hjem. Folk har andre ting å tenke på enn andres hygiene og hvorvidt de velger å dusje i treningsstudiet eller hjemme. Tro meg. Til trådstarter: Det er alle mulige forskjellige kropper på treningsstudioene, og det er ingen som legger spesielt merke til noen av dem. Bare dra dit!
Gjest prestekrage Skrevet 18. januar 2008 #13 Skrevet 18. januar 2008 Jeg trener på et ganske stort treningssenter- og tro meg- her er det alle former om hverandre! Ingen som bryr seg det minste. De som får "rarest" blikk er vel de med "bolerkropp"! Men, det er veldig mange (de fleste) som reiser hjem i treningstøy (meg inkludert). Sikkert av forskjellige årsaker, for min del har faktisk vanntykket og hårtørketid betydning- langt tjukt hår tar en evighet å tørke... Tror fler hadde lagt merke til meg om jeg reiste hjem med håndkleturban på hue!!! PS; Når det gjelder å bli tomatrød i ansiktet- så er jeg nesten missunnelig på de som blir det jeg! De ser jo så friske og nytrente ut!!! Jeg blir bare svett og anpusten jeg uansett hvor hardt jeg trener- ikke antydning til rød i annsiktet (før etter ettpar timer etter trening)!
Gjest Gjest Skrevet 18. januar 2008 #14 Skrevet 18. januar 2008 Men kommer ikke folk til å reagere på det da? Trodde folk ville synes det var skikkelig merkelig og unormalt. Gjorde det siste året på videregående, og da var responsen "æsj, så ekkelt", selv om det bare var en 5 minutters kjøretur hjem. Nei. Der jeg trener er det faktisk flere som drar hjem for å dusje enn som dusjer i garderoben. Jeg drar hjem for å dusje fordi jeg ikke liker å dusje i plenum, og om garderoben hadde vært tom hadde jeg likevel gjort det, siden håret mitt er så langt og tykt at det ikke går å vaske det med mindre man kan ta av dusjhodet og det er bra trykk. Jeg har aldri syntes noen var ekle fordi om de ikke dusjet, og har aldri fått noen reaksjoner selv. Reagerer ikke om noen i treningstøy setter seg ved siden av meg på bussen. Folk driver jo og jogger ute blant folk, da er de jo også svette i offentlighet uten at noen reagerer på det. (Elever på videregående er ikke alltid så modne... der jeg gikk var det mange som sa "ææææsj, vasker du ikke dongeribuksen mellom hver eneste gang du bruker den???")
Rainbow Brite Skrevet 18. januar 2008 #15 Skrevet 18. januar 2008 (Elever på videregående er ikke alltid så modne... der jeg gikk var det mange som sa "ææææsj, vasker du ikke dongeribuksen mellom hver eneste gang du bruker den???") Æææsj, gjør du ikke? Uansett, folk er sjelden ferdig samtidig med treningen sin, så det er som andre har nevnt stort sett få i dusjen på en gang. Dessuten er det ganske mange garderober på domus, så selv om man har vært på samme program/klasse, havner jo ikke alle i samme dusj. Det er jo dessuten mange som fortsetter med mer trening etter et program/klasse, så selv om man "tilhører" samme garderobe er det ikke gitt at man skal inn og dusje samtidig. De gangene jeg har vært på domus har jeg faktisk aldri opplevd å dusje samtidig med andre, annet enn i svømmehallen. Jeg hater fellesdusjing intenst, men man må bare blokke ut alle de andre. Som noen andre sa her også, alle er så opptatt av seg selv at de ikke legge rmerke til andre uansett. Jeg prøver å forsvinne inn i min egen tankeverden og glemme at det er andre enn meg der. Det funker i hvertfall for meg..
Gjest Bond Skrevet 18. januar 2008 #16 Skrevet 18. januar 2008 Jeg dusjer aldri på treningstudio, bare skifter og da hjem. Det er bare alt for mange flasker og ting og tang og ekstra håndkler osv å ta med og jeg har også hårtørkingsproblem som flere andre har nevnt. Gidder ikke å bruke en hel time+ der, hvis jeg kan få alt gjort mye fortere hjemme. Der jeg trener er det faktisk fåtall som dusjer der.
Gjest Grafica Skrevet 18. januar 2008 #17 Skrevet 18. januar 2008 Hvis du er redd for å lukte svette, kan du jo ta med en klut og vaske deg litt under armene og slikt på doen før du skifter, og så skifte til rene og tørre klær, og dusje når du kommer hjem Jeg pleide å gjøre det etter gymtimen på u.skolen (vi hadde gym i siste time) fordi jeg ikke følte meg komfortabel med å være naken foran de andre jentene i klassen. Den vanen tok jeg med meg når jeg begynte på treningsstudio
Gjest Gjest_anne_* Skrevet 3. februar 2008 #18 Skrevet 3. februar 2008 hei, jeg var supersjenert for dusjinga på u.skolen. Men.. på min tid var det ingen vei utenom. Nå beundrer jeg alle de som går nakne omkring etter trening, tykke som smale. Det er så herlig avslappet å se at de gir f.. i utseendet og tør å være seg selv. Jeg beundrer dere! Hvem hadde forresten kollektiv legesjekk på u.skolen? Det var min største utfordring..
Rannva Skrevet 4. februar 2008 #19 Skrevet 4. februar 2008 Jeg har faktisk aldri vært i garderoben på mitt treningssenter. Ikke der jeg gikk før heller. Dusjer alltid hjemme.
Gjest Domus-dama Skrevet 4. februar 2008 #20 Skrevet 4. februar 2008 Jeg trener fast på Domus Atletica, og dusjene der er store fellesdusjer, men det er veldig få som faktisk bruker dem. Hvis du ønsker å dusje alene, velg en av de innerste garderobene som færrest bruker, og du har stor sjanse for å ikke møte på noen som helst der med mindre du kommer midt i rush-tiden. Lykke til, da!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå