Gå til innhold

Hvor mye strøm bruker dere pr år?


monja

Anbefalte innlegg

Hvor mye strøm bruker dere hvert år? Og er det inkludert oppvarming, eller kommer det utenom?

I snitt bruker vi ca 1300 kr pr mnd året rundt, og da er det inkludert 4000 kr i året for ved. Resten er ren strømutgift.

Strømforbruket vårt er på 12 000 kwh pr år. Vi har en enebolig på 165 kvm, men da er 70 kvm kjeller uten innlagt strøm og 95 kvm bebodd areal (3 soverom, kjøkken, stue, toalett og et par ganger). Vi er utrolig sparsomme på strøm, vi har en varmeovn (1000W) på stua som står på om det er minusgrader om natta og når vi er på jobb. Er det plussgrader er den som regel avslått. Og vi er tre stykker som dusjer hver dag, vasker et par maskiner med klær hver dag, og en oppvaskmaskin hver dag. Når vi er hjemme fyrer vi med ved som eneste varmekilde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hos oss bruker ca 10 000 kwh i året. Vi er to voksene og 3 barn som har ca 104 m2 boa. Til oppvarming har vi gratis ved (hogger selv) og bruker kun strøm til oppvarming på badet og ungene sine rom. Vi betaler vel i snitt rett i overkant av 900,- i mnd. for strømmen.

Endret av Alison
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har et hus på 150 kvm, alt er bebodd areal. Vi har ikke bodd her riktig ett år ennå, men etter det jeg kan se så langt havner vi på ca 9000 kwh i året. Vi fyrer med ved og parafin bortsett fra badene hvor vi har varmekabler i gulvet. Men strømprisen inkluderer også en varmeovn som står på når vi er ute av huset over lengre tid eller på ferie (har to katter som gjerne skal slippe å fryse). Hittil i år har vi brukt 2600 kr på ved og 1800 kroner på parafin og det er nok for et år, men parafin er billigst og vi fyrte med bare ved en god stund før vi gikk over til parafin så de neste årene blir prisen på oppvarming billigere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor i en 70 kvm leilighet og bruker 4500 - 5000 i året inkl. nettleie. Dette fordi varmtbvannet er regulert i husleia, jeg spiser ikke varm middag hver dag, og skrur nesten aldri på varmeoven. Får nemlig massevis av varme fra naboen under.

Endret av Pax
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjellsippa

Det var da helt utrolig så lite strøm dere bruker. Jeg har et hus på ca 100 kvm og bruker ca 20 000 kwh i året. Fyrer med ved når det er som kaldest. Ellers har jeg et par varmovner stående på i tillegg til varmekabler på badet.

Taket er etterisolert så det er ingenting å spare der. Tørketrommel bruker jeg heller ikke. Så jeg kan ikke se noe å spare på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var da helt utrolig så lite strøm dere bruker.

Det kan være mange grunner til det. Varmekabler sluker strøm, kanskje har du varmen på høyere enn vi har. Kanskje har dere veldig mange apparater som står på til enhver tid. Selv om taket er isolert, kan det være mye trekk fra dører og vinduer. Du sier du har et par varmovner på. To trekker jo dobbelt så mye strøm som én. Det blir fort en del hvis du har to ovner på hele vintertiden.

Jeg synes 20 000 høres veldig mye ut for 100 kvm. Det er ikke langt unna det Mamma bruker, og da har hun 350 kvm og bruker noe strøm på oppvarming (men mest ved).

Endret av Arkana
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest Julie
Hvor mye strøm bruker dere hvert år? Og er det inkludert oppvarming, eller kommer det utenom?

I snitt bruker vi ca 1300 kr pr mnd året rundt, og da er det inkludert 4000 kr i året for ved. Resten er ren strømutgift.

Strømforbruket vårt er på 12 000 kwh pr år. Vi har en enebolig på 165 kvm, men da er 70 kvm kjeller uten innlagt strøm og 95 kvm bebodd areal (3 soverom, kjøkken, stue, toalett og et par ganger). Vi er utrolig sparsomme på strøm, vi har en varmeovn (1000W) på stua som står på om det er minusgrader om natta og når vi er på jobb. Er det plussgrader er den som regel avslått. Og vi er tre stykker som dusjer hver dag, vasker et par maskiner med klær hver dag, og en oppvaskmaskin hver dag.

Jeg har det omtrent slik som du beskriver her - og jeg er kun 1 person i husstanden. Jeg bor på samme areal og har like mye forbruk som du viser til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...