Gå til innhold

Nordlendinger


Gjest Nordlending

Anbefalte innlegg

Gjest Nordlending

Inspirert av en annen tråd: er nordlendinger kun de som kommer fra Nordland, eller kan man bruke uttrykket om alle som kommer fra de tre nord-fylkene?

Jeg mener nordlendinger er alle som er nordfra - på samme måte som at vestlendingene bor i vest, østlendingene bor i øst etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg, som selv er fra Nordland, bruker kun nordlendinger om folk fra Nordland. Men jeg har skjønt at "folk flest" bruker det om alle fra Nord-Norge, selv om jeg er uenig i den bruken. Jeg synes ikke at det helt kan sammenlignes med å si vestlending og østlending, all den tid vi har et fylke som heter Nordland og ikke noe tilsvarende før sør-, vest- eller øst-Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badiane

Jeg ser av Bokmålsordboka at det enten kan referere til en person fra Nordland, eller brukes som en fellesbetegnelse på folk fra de tre nordligste fylkene. Selv har jeg vokst opp med sistnevnte bruk, og for meg kan en nordlending altså komme fra både Nordland, Troms og Finnmark.

Endret av Badiane
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som nordlending anser jeg de fra Troms for Tromsværinger, og de fra Finnmark som Finnmarkinger :lur:

Folk fra Troms er iallefall ikke Tromsværinger... du kan være Tromsøværing, fordi det er et stedsnavn.

Jeg er fra Troms og anser meg selv som nordlending.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser av Bokmålsordboka at det enten kan referere til en person fra Nordland, eller brukes som en fellesbetegnelse på folk fra de tre nordligste fylkene. Selv har jeg vokst opp med sistnevnte bruk, og for meg kan en nordlending altså komme fra både Nordland, Troms og Finnmark.

Dette er jeg enig i. Jeg bruker sjelden nordlending om folk fra Nordland, som oftest refererer jeg til alle fra de tre nord-fylkene når jeg sier nordlending.

Jeg er finnmarking, ikke nordlending =p

Denne holdningen må jeg si frustrerer meg litt. Etter hva jeg kan skjønne sliter vi da med omtrent de samme utfordringene (f.eks fiskeripolitikk, næringsutvikling, fraflytting) i alle tre fylkene, så hvorfor kan vi ikke samle engasjementet og prøve å løse problemene sammen istedet for å kjempe mot hverandre om ressursene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En nordlending er for meg en som er fra et av de tre nordligste fylkene. Akkurat som en østlending er fra fylkene på østlandet, ikke fra Østfold. ;p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StockDama
Denne holdningen må jeg si frustrerer meg litt. Etter hva jeg kan skjønne sliter vi da med omtrent de samme utfordringene (f.eks fiskeripolitikk, næringsutvikling, fraflytting) i alle tre fylkene, så hvorfor kan vi ikke samle engasjementet og prøve å løse problemene sammen istedet for å kjempe mot hverandre om ressursene?

Jeg kjemper da på ingen måte mot noen om å beholde noen resurser, så hvor du fikk det fra må da gudene vite.

Man kan da løse problemer sammen uansett hvor man er fra, og hvis man skal pirke på opphavsted og villigheten til å samarbeide burde man ikke si sørlending og nordlending, men nordmann.

Forresten så er "søringene" like vanskelig,sør, øst og vestlendinger krever de å bli kalt, selv om alt er sør for min del. "Men det blir jo ikke det samme" Jo, det blir det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk fra Troms er iallefall ikke Tromsværinger... du kan være Tromsøværing, fordi det er et stedsnavn.

Jeg er fra Troms og anser meg selv som nordlending.

Jeg sier meg enig i denne. Tromsværing er et ord som ikke eksisterer. Er fra Troms og har aldri før hørt dette ordet engang. Dessuten, om det skulle bli brukt om folk fra Troms, så må det jo bli forvekslinger mellom det og tromsøværinger. Som jeg absolutt ikke er!

Så om vi ikke får lov til å kalle oss nordlendinger så forblir vi nok de navnløse fra nord, vi fra Troms fylke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når jeg sier nordlending mener jeg de fra Nord-Norge, altså de tre nordligste fylkene.

Jeg har en god venn som er fra Finnmark, og som kaller seg finnmarking. Han blir fornærmet når jeg kaller ham nordlending, men jeg har ingen planer om å endre min talemåte. Jeg kan imidlertid godt spesifisere hvis noen spør hvor nordlendingen det er snakk om er fra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...