Gjest lillebøll Skrevet 17. januar 2008 #1 Skrevet 17. januar 2008 ..men jeg jobber, er alene med to barn og har egentlig ikke tid.. Hvordan får dere tid til hund dere som jobber fullt?
Tabris Skrevet 17. januar 2008 #2 Skrevet 17. januar 2008 Jeg jobber ikke fullt nå, men jeg gjorde det tidligere. Det blir rett og slett snakk om prioriteringer og en livsstil. Men kjenner du noen som har hund som du kan "låne" av og til? Det kan kanskje hjelpe på hundesuget hvis du har en livsstil hvor du selv ikke har tid til hund.
Gjest Gjest Skrevet 17. januar 2008 #3 Skrevet 17. januar 2008 Hvis barna er så store at de kan gå tur med hunden så blir det jo litt lettere. Da jeg var liten var hunden vår bare alene hjemme den tiden vi ungene var på skolen. Vi byttet på å gå ut med hunden med en gang vi kom hjem fra skolen, og gikk i tillegg turer med den om kvelden. Men er barna så små at de ikke kan hjelpe til og du må ta deg av hunden helt alene i tillegg til ungene så er det jo verre. Jeg har også veldig lyst på hund, men jeg bor alene, i blokk, og har full jobb som holder meg vekke fra hjemmet i 10 timer i strekk hver dag. Altså kan jeg ikke tilby en hund det jeg mener den har rett på.
Gjest lillebøll Skrevet 17. januar 2008 #4 Skrevet 17. januar 2008 Kan en hund være alene en hel arbeidsdag?
Gjest Gjest Skrevet 17. januar 2008 #5 Skrevet 17. januar 2008 Kan en hund være alene en hel arbeidsdag? Jeg synes det blir mye.. Men om hunden er enig vet jeg ikke, de fleste hunder kan jo sove en hel arbeidsdag i strekk omtrent. Men jeg liker ikke tanken på at de er så lenge uten mulighet til å gå på do eller strekke litt mer på kroppen enn det de kan gjøre innendørs, og jeg er redd de kjeder seg.
Tabris Skrevet 17. januar 2008 #6 Skrevet 17. januar 2008 Det er ikke det optimale, men mange hunder er alene hjemme så lenge. Det er greit forutsatt at man aktiviserer den skikkelig utover kvelden - og kanskje også helst går en liten luftetur med den om morgenen.
Gjest Gjest Skrevet 17. januar 2008 #7 Skrevet 17. januar 2008 Jeg jobber ikke fullt nå, men jeg gjorde det tidligere. Det blir rett og slett snakk om prioriteringer og en livsstil. Kuttet ut tv'n og har masse tid til å bruke på hunden.
Gjest lillebøll Skrevet 17. januar 2008 #8 Skrevet 17. januar 2008 Kuttet ut tv'n og har masse tid til å bruke på hunden. Jobber du fullt?
Tabris Skrevet 17. januar 2008 #9 Skrevet 17. januar 2008 Kuttet ut tv'n og har masse tid til å bruke på hunden. Jepp, f.eks.
Gjest Gjest Skrevet 17. januar 2008 #10 Skrevet 17. januar 2008 Jobber du fullt? Ja, det gjør jeg. Eneste egentlig endringen jeg har gjort (bortsett fra å kutte tv') er å stå opp tidligere om morgenen slik at jeg rekker en kort tur med hunden før jobb.
sebra Skrevet 17. januar 2008 #11 Skrevet 17. januar 2008 - og kanskje også helst går en liten luftetur med den om morgenen. er ikke det en selvfølge egentlig? jeg hadde aldri hatt hjerte til å gå fra hunden på morgenen uten at den har fått gjort fra seg, uansett hvor lat han er på morgenen.
petzl Skrevet 17. januar 2008 #12 Skrevet 17. januar 2008 ..men jeg jobber, er alene med to barn og har egentlig ikke tid.. Hvordan får dere tid til hund dere som jobber fullt? Jeg stod opp tidligere, og som oftest tok jeg en times tur med ham før jobb, hvor jeg også trente på øvelser/søk så han fikk brukt hodet sitt. Han måtte på den tiden være i bur mens jeg var borte (omplasseringshund, som ødela alt som var om han var alene hjemme over lengre tid og løs), derfor syntes jeg det var viktig at han fikk brukt seg før jeg stappet ham inn i buret. Jeg måtte dra på jobb cirka 06.15, så det handler om å sette hunden høyt og prioritere dens behov (jeg er B-menneske de luxe, så jeg stod ikke opp halv fem fordi det var så gøy... :søvn: ). Men å trene/lufte skikkelig før jobb er egentlig undervurdert - før jobb gjør du jo ingenting uansett, så du mister liksom ikke verdifull tid. Siden jeg var i full jobb, var det også viktig for meg at jeg ikke hadde store planer på kvelden i tillegg, som innebar at han ikke kunne være med. Jeg synes ikke noe om å være borte på jobb hele dagen, for så å gi bikkja en liten tur også dra ut igjen, mens den må være alene hjemme. Hunder har behov for sosial kontakt med "flokken", og dette er også viktig for meg mtp tilknytning til fører i treningen. Selvfølgelig kan man ha noen dager hvor man er lite hjemme, men jeg mener det bør være unntakene. Man kan for det meste fint velge å gjøre det meste av sosiale ting de dagene man har fri, eller velge å gjøre noe hvor man kan ha med hunden. For deg er det jo litt annerledes siden du har to unger i tillegg. Det har ikke jeg, så jeg vet ikke hvordan det er heller, men jeg synes ikke du skal få deg hund hvis du "egentlig ikke har tid", som du sier. Jeg tror nok du kan LAGE deg tid, men da er det nok en fordel å teste ut om du synes det er ok å droppe TV, droppe enkelte sosiale greier, og om det fungerer med jobb og barn som også skal kjøres hit og dit og alt, FØR du skaffer deg hund. Det er lett å ha masse planer om hvordan det skal bli, men det blir sjelden slik hvis man ikke er slik fra før. Det som er viktig er jo også å vurdere en rase som passer til en familie som ikke har kapasitet til en hund med stort aktivitetsbehov, for eksempel.
Tabris Skrevet 17. januar 2008 #13 Skrevet 17. januar 2008 er ikke det en selvfølge egentlig? jeg hadde aldri hatt hjerte til å gå fra hunden på morgenen uten at den har fått gjort fra seg, uansett hvor lat han er på morgenen. Selvsagt skal den få gjøre fra seg først, men jeg tenkte mer på en liten tur, ikke bare la den få gjøre fra seg i hagen.
FantasDick Skrevet 17. januar 2008 #14 Skrevet 17. januar 2008 Litt endringer har det blitt, men ikke store forskjellen. Vi går alltid tur på morgenen før vi drar på jobb 07.30, kommer hjem 16.30 og går tur med hunden, lager middag og slapper av litt, trener/leker med hunden og går tur før leggetid. Sosial ting som ikke skjer i vårt hjem legges til helgene, slik at hunden ikke er alene mer enn en arbeidsdag i døgnet. Skal vi ut en liten tur, handle e.l så blir hunden med - han liker å kjøre bil. Vi har måttet gi avkall på en del ting som kino, festligheter, middag ute, sammenkomster med venner o.l, men vi savner det ikke. I helgene sover vi lenge, går lengre turer i marka, legger spor til hunden, drar ut for å ta bilder, handler litt, er på besøk hos venner hvor vi ikke kan ha hunden med, drar på kino eller tar en fest, en sjelden gang.
Gjest lillebøll Skrevet 17. januar 2008 #15 Skrevet 17. januar 2008 Àltså TV ser jeg ikke på, så der kan jeg ikke spare inn tid Må vel tenke mer på det. Hunden vil i såfall få all oppmerksomhet i fjorten dager av gangen og så mindre neste fjorten dagene. Hvordan vil den takle det?
petzl Skrevet 17. januar 2008 #16 Skrevet 17. januar 2008 :klø: Hvor lite oppmerksomhet er det snakk om i de 14 dagene?
jannamor Skrevet 17. januar 2008 #17 Skrevet 17. januar 2008 Trude Mostue, synes ikke man skal la hunden være alene mens man er på jobb. Vår hund er alene, men jeg jobber 60% så er ikke borte 9 timer om dagen sånn sett. Det går helt greit, men det krever jo mer, lang tur rett før og rett etter jobb masse tid til trening og leking må medregnes. Jeg synes det er fantastisk å ha hund. Kunne aldri tenke meg å ikke ha det
Gjest Gjest- Wheaten- Skrevet 17. januar 2008 #18 Skrevet 17. januar 2008 Det er selvfølgelig ikke optimalt at en hund er alene en hel arbeidsdag, men sånn er nå en gang livet, at man må jobbe. Og hvis man venner hunden til å være alene fra den er liten, bør det ikke være noe problem. Hvis man har naboer eller andre kjente som kan lufte den i løpet av dagen, er det jo helt topp. Selv jobber jeg fullt, har hund og det går veldig greit. Hun sover/hviler når jeg er på jobb, og er ikke alene mer enn 5-7 timer om dagen. har skolebarn som kommer hjem tidligere. Hun får tur på morgenen og ettermiddagen. Lek, aktivitet og samvær med andre hunder i tillegg. Hun er rolig, tilfreds og harmonisk. Det jeg syns er verst med kombinasjonen hund-jobb, er hvis hunden er syk. Da har jeg ikke hjerte til å dra fra henne, og skaffer "barnepike". Arbeidsgiver ville nok ikke hatt særlig forståelse for at jeg måtte være hjemme med syk hund.....
Gjest lillebøll Skrevet 17. januar 2008 #19 Skrevet 17. januar 2008 :klø: Hvor lite oppmerksomhet er det snakk om i de 14 dagene? Da vil den kun få luftet seg kort om morgenen og en lengre tur på kveld. De andre fjorten dagene får den så mye tur den bare vil.
Gjest Gjest Skrevet 17. januar 2008 #20 Skrevet 17. januar 2008 Da vil den kun få luftet seg kort om morgenen og en lengre tur på kveld. De andre fjorten dagene får den så mye tur den bare vil. Det høres lite ut. Bare to lufteturer om dagen er ikke nok. De skal jo få stimulert sansene sine, og ikke minst gjort sine nødvendige saker. Min hund nekter å gjøre fra seg i en radius på 500 meter rundt huset ca.. Så der holder det ikke å slippe litt ut i hagen, vi må laaangt vekk fra hjemmet før vi kan drite, ja. Hun tar "don't shit where you eat" veldig alvorlig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå