Grace Skrevet 16. januar 2008 #1 Skrevet 16. januar 2008 Må bare spørre jeg for jeg er helt grønn på dette. Så et sånt lite stempel i stad var tre forskjellige små motiver på det ca halvannen cm i str hvert stempel. Men den kosta rett under 200 kr. Er det mye eller koster de faktisk såpass?
Skravla Skrevet 16. januar 2008 #3 Skrevet 16. januar 2008 Jeg vet ikke. Men jeg fikk Panduro-katalog i dag og der er det en pakke med 3 stempler 20x30mm - den koster bare 69 kr.
Gjest stempler Skrevet 17. januar 2008 #4 Skrevet 17. januar 2008 Det er mye Stempler i butikker som ikke har spesialisert seg på det, f.eks. bokhandlere, er ofte mye dyrere enn det er nødvendig å betale. Panduro er ikke spesielt billige de heller og mange av stemplene deres er vanskelige å trykke med. Det finnes veldig mange internettbutikker (både norske og utenlandske) som selger stempler, de fleste er ganske rimelige. Du kan prøve å søke på "stempler" eller "scrapbook", da får du opp mange butikker. Det finnes også en del vanlige butikker som har spesialisert seg på stempler og scrapbooking, men om du har en i nærheten kommer ann på hvor du bor.
pollya Skrevet 17. januar 2008 #5 Skrevet 17. januar 2008 Eller så kan du gå inn på www.qxl.no , og se under "hobby". Der finner du mange fine stempler, og billigere enn i butikken.
Bomull Skrevet 27. januar 2008 #6 Skrevet 27. januar 2008 Ja det var dyrt! Bikuben.com har mye fint, spesielt i butikken deres. Det er vanvittig trangt og stappfult der, men de har et stort utvalg. Men de beste prisene finner du på ebay...
MarianneE Skrevet 27. januar 2008 #7 Skrevet 27. januar 2008 Takk for tipset om Bikuben.com! Hadde ikke hørt om den før, men nå.... :rødme:
Trampe Skrevet 27. januar 2008 #8 Skrevet 27. januar 2008 Det var dyrt!! Jeg har noen stempler selv, men jeg bruker også å kjøpe hos folk som trykker opp på scrappeforum og slike steder. Altså ikke selve stemplet, men stempelmotiver. Så er det bare å ta kopi av motivet, så kan man bruke det så mange ganger man vil uten å måtte kjøpe selve stemplet
Wonders Skrevet 7. februar 2008 #10 Skrevet 7. februar 2008 jeg har stemplet aktivt i mang en år, og DET var dyre stempler! Her er mange sider du kan handle på her på nettet. http://butikk.kinflicks.no/index.php?main_...ex&cPath=66 Her er en link til alle butikker i oslo akershus http://www.rubberstamps.no/forums/index.php?showtopic=1696
Wonders Skrevet 7. februar 2008 #11 Skrevet 7. februar 2008 handle på nett? http://www.rubberstamps.no/forums/index.php?showtopic=7008
Supramundane Skrevet 6. mars 2008 #12 Skrevet 6. mars 2008 Plukker opp denne igjen jeg.. Hvordan gjør man det egentlig med de umonterte stemplene som man fester på akrylklosser. Tar man de av og setter nye stempler på klossene, eller må man ha en kloss per motiv? Hvordan blir det med "limet" bak på selve stemplene, må man ha på nytt hver gang? Skjønner ikke helt hvordan det skal fungere..
Trampe Skrevet 7. mars 2008 #13 Skrevet 7. mars 2008 Jeg har ikke umonterte stempler selv, men mamma har tusen. Når jeg har lånt hennes har jeg fått med ei lita flaske med rensesprit på, og da er det bare å feste stemplet på blokka og ta det av igjen når du er ferdig. Det kleber seg selv. Kjempekjekt
Supramundane Skrevet 7. mars 2008 #14 Skrevet 7. mars 2008 Jeg har ikke umonterte stempler selv, men mamma har tusen. Når jeg har lånt hennes har jeg fått med ei lita flaske med rensesprit på, og da er det bare å feste stemplet på blokka og ta det av igjen når du er ferdig. Det kleber seg selv. Kjempekjekt Hmm.. Men hva bruker du rensespriten på da? På akrylklossen eller på selve gummien? Hvordan oppbevarer hun stemplene når de ikke er på selve klossen? Det jeg kanskje lurer mest på er om man må ha ny sånn "mount" (lim-ting) for hver gang man skal bruke et stempel, eller sitter det fast bak på selve gummien? :klø:
Trampe Skrevet 7. mars 2008 #15 Skrevet 7. mars 2008 Hun har laget seg et system i plastlommer, sånne vanlige man får kjøpt på butikken med åpning oppe. Hun har sydd med symaskin på kryss og tvers av lommene, slik at det blir flere rom per plastlomme, og snitta øverst i hvert rom slik at det går an å putte stemplene inni. Det er genialt når man scrapper, man kan ha alt fra stempler til diecuts oppbevart i gjennomsiktige lommer Hun renser stemplet og tørker av klossen, så er det klart til bruk igjen. Mulig jeg er blond nå, men jeg trodde stemplene var laget slik at gummien automatisk kleber seg til akrylklossen, jeg visste ikke at det var noe lim der engang. Jeg har ihvertfall aldri hatt lim på når jeg har brukt slike stempler. De sitter godt nok på klossen slik at de ikke faller av, men lett nok til at de kan tas av uten problemer.
Bomull Skrevet 7. mars 2008 #16 Skrevet 7. mars 2008 Nei man trenger ikke lim på umonterte stempler hvis man kjøper riktig type. De er selvklebende.
Supramundane Skrevet 7. mars 2008 #17 Skrevet 7. mars 2008 Hun har laget seg et system i plastlommer, sånne vanlige man får kjøpt på butikken med åpning oppe. Hun har sydd med symaskin på kryss og tvers av lommene, slik at det blir flere rom per plastlomme, og snitta øverst i hvert rom slik at det går an å putte stemplene inni. Det er genialt når man scrapper, man kan ha alt fra stempler til diecuts oppbevart i gjennomsiktige lommer Hun renser stemplet og tørker av klossen, så er det klart til bruk igjen. Mulig jeg er blond nå, men jeg trodde stemplene var laget slik at gummien automatisk kleber seg til akrylklossen, jeg visste ikke at det var noe lim der engang. Jeg har ihvertfall aldri hatt lim på når jeg har brukt slike stempler. De sitter godt nok på klossen slik at de ikke faller av, men lett nok til at de kan tas av uten problemer. Det plastlomme systemet høres helt genialt ut. Jeg har nemlig lurt litt på hvordan jeg skal få tatt vare på alle de merkelige diecutsene jeg har .... Skal jammen prøve meg på litt symaskinmagi jeg og! Når jeg skulle kjøpe meg sånne klosser og "løse" stempler, så fikk jeg beskjed om at jeg måtte ha med lim, en såkalt "mount". Hvis din mor allerede har brukt disse stemplene før, så er jo sjansen at hun allerede har hatt på dette? Du, en ting til. Jeg leste at du tok kopier av stempeltrykk du kjøper, istedet for å kjøpe stempler. Det er jo en fantastisk ide!! Hvordan gjør du det rent praktisk? Man kan vel ikke ta kopier rett over på vanlig kopiark, med tanke på syre osv?
Supramundane Skrevet 7. mars 2008 #18 Skrevet 7. mars 2008 Nei man trenger ikke lim på umonterte stempler hvis man kjøper riktig type. De er selvklebende. Det visste jeg ikke!! Hva er riktig type?
Trampe Skrevet 7. mars 2008 #19 Skrevet 7. mars 2008 Det spørs hva du skal bruke stemplene til, det. Når jeg lager kort er jeg ikke alltid så nøye på at kartongen er syrefri, fordi den ikke skal i kontakt med bilder. Ellers finnes det blokker med kartong i str A4 som er syrefri og i nøytrale farger (lyse, beige ol) og de går fint an å bruke både i kopimaskin og vanlig skriver. Så når jeg kommer over et stempel jeg liker har jeg scannet det inn på pcen og skrevet det ut på syrefri kartong. Det funker veldig greit Jeg måtte ringe mamma nå og spørre, og hun sier at hun alltid kleber noe som kalles ezmount på sine umonterte stempler, og da sitter de fast. Hun har ikke opplevd å måtte bytte ut ezmounten, men hun er nøye med rengjøring av stemplene umiddelbart etter bruk.
Supramundane Skrevet 7. mars 2008 #20 Skrevet 7. mars 2008 Det spørs hva du skal bruke stemplene til, det. Når jeg lager kort er jeg ikke alltid så nøye på at kartongen er syrefri, fordi den ikke skal i kontakt med bilder. Ellers finnes det blokker med kartong i str A4 som er syrefri og i nøytrale farger (lyse, beige ol) og de går fint an å bruke både i kopimaskin og vanlig skriver. Så når jeg kommer over et stempel jeg liker har jeg scannet det inn på pcen og skrevet det ut på syrefri kartong. Det funker veldig greit Jeg måtte ringe mamma nå og spørre, og hun sier at hun alltid kleber noe som kalles ezmount på sine umonterte stempler, og da sitter de fast. Hun har ikke opplevd å måtte bytte ut ezmounten, men hun er nøye med rengjøring av stemplene umiddelbart etter bruk. Ja, det er jo sant. Jeg lager mer kort enn scrapbooks enn så lenge, men det er mest fordi jeg ikke har funnet noen brukbare album. Vet liksom ikke helt hvor jeg skal lese. Men siden det finnes syrefritt papir som jeg kan bruke på printer (eller på kopimaskinen på jobb en kveld jeg jobber overtid ) så er det jo kjempesmart! Vet du hvordan hun rengjør de? Med vanlig såpe og vann, eller noe spesielt middel?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå