Gå til innhold

P-pille

Gjest Gjest_Tinka_*

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_Tinka_*
Skrevet

Har ingen erfaring med p-piller, men nå anbefaler legen min det for å få kontroll på uregelmessige blødninger. Har fram til nå bare brukt minipille.

Det jeg egentlig lurer på er om noen har ett merke å anbefale? Vil ikke legge på meg eller få andre uhyggelige bivirkninger...

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_oda_*
Skrevet

Dette er noe du i samråd med LEGEN din avgjør. Snakk med legen din og si i fra om hvilken bivirkninger du håper å unngå, sammen kommer dere frem til den som sannsynligvis passer best til akkurat deg.

Men husk at det ofte er en del feiling og prøving til man finner et merke man trives med.

Skrevet

man reagerer forskjellig på p-piller, noen har gode erfaringer med en type, mens andre ikke kan fordra den. Så du må prøve ut forskjellige merker i samråd med legen din.

Gjest Gjest_Tinka_*
Skrevet

Nevnte for legen at jeg ville unngå vektøkning,han sa da at det bare er å prøve seg fram. Men jeg har ikke SÅ lyst til å være forsøkskanin heller... Er litt skeptisk til p-piller fra før,siden søstra mi fikk selvmordstanker (noe hun ALDRI hadde tenkt på engang før!)da hun begynte på p-pille.

Men det er vel ingen enkel vei til vellykka medisinbruk...

Skrevet

spør legen din ut om loette da.. Det fikk jeg nå, legen sa at man ikke skulle legge noe særlig på seg av den. Er ikke helt fornøgd med den, men er jo i innkjøringsperiode, så håper ting forandrer seg...

Gjest Gjest_Oda_*
Skrevet
Er litt skeptisk til p-piller fra før,siden søstra mi fikk selvmordstanker (noe hun ALDRI hadde tenkt på engang før!)da hun begynte på p-pille.

Dette er det VELDIG viktig at du sier til legen din. Det er slettes ikke sikkert at du burde få p-piller med en slik familiehistorie, du må i allefall få tett oppfølging.

Når det gjelder vekt, jeg har brukt 3 forskjellige merker og aldri gått opp et gram. Vektøkningen er uansett stort sett vann.

Skrevet
spør legen din ut om loette da.. Det fikk jeg nå, legen sa at man ikke skulle legge noe særlig på seg av den. Er ikke helt fornøgd med den, men er jo i innkjøringsperiode, så håper ting forandrer seg...

SKAM deg! Når fikk du kompetanse til å gi medisinske råd?

Gjest Gjest_Tinka_*
Skrevet
Dette er det VELDIG viktig at du sier til legen din. Det er slettes ikke sikkert at du burde få p-piller med en slik familiehistorie, du må i allefall få tett oppfølging.

Når det gjelder vekt, jeg har brukt 3 forskjellige merker og aldri gått opp et gram. Vektøkningen er uansett stort sett vann.

Hmmm...skal gjøre legen obs på det ja. Takk for svar!

Skrevet
SKAM deg! Når fikk du kompetanse til å gi medisinske råd?

hæ?

Skrevet

Nevn for legen hva som skjedde med søsteren din, og få navnet på de p-pillene søsteren din gikk på.

Dette skal du selvfølgelig avgjøre sammen med legen, ikke med råd herfra, men det er jo ting du kan tenke gjennom før legebesøket.

For eksempel:

Vil du ha piller som må tas samme tid hver dag, eller med mulighet til å glemme seg litt (TROR det er mini-piller som må taes til samme tid hver da, mens p-piller har opptil 12 timer "sikkerhetsmargin")

Vil du ha mulighet til å ta flere brett sammenhengende? (Jeg tok p-piller i 6 uker sammenhengende, så 1 pillefri uke) Dette går ikke med alle pille-merker.

Vil du ta sukkerpiller i den pillefrie uken, eller ingenting? (Jeg foretrakk ingenting, for jeg ble så forvirret av sukkerpiller)

Og det med vektøkning er bare å prøve seg frem. Noen legger på seg av et merke, andre av et annet.

Gjest Gjest_Tinka_*
Skrevet

Nevn for legen hva som skjedde med søsteren din, og få navnet på de p-pillene søsteren din gikk på.

Nevnte dette for legen min,men han sa bare at han aldri hadde hørt om at noen hadde fått selvmordstanker etter bruk av p-pille. Virka ikke som om han trodde noe på det...Så det var ingen hjelp å få der.

Skrevet

Jeg var test kanin på disse, da de kom ut. Og for mange er det for LITE hormoner i disse, slik at man har blødninger konstant i stede.

De snakket da om at de ikke skulle bruke dem på andre enn 16 åringer...

Men etter den gang har jeg ikke hørt om dem....

Jeg bruker selv jasmin for de er de eneste jeg ikke har lagt på meg av...

Skrevet
Nevnte dette for legen min,men han sa bare at han aldri hadde hørt om at noen hadde fått selvmordstanker etter bruk av p-pille. Virka ikke som om han trodde noe på det...Så det var ingen hjelp å få der.

Så sant du har mulighet: Bytt lege. En lege som tar så lett på så alvorlige ting bør du i det minste sterkt vurdere å kvitte deg med.

Ble forøvrig sterkt overvektig (BMI 40) dypt deprimert, og utviklet angst i forbindlelse med p-pillebruk, og det er ikke en uvanlig bivirkning. Det gikk heldigvis over når jeg satt det i sammenheng med pillene, men det er ikke gjort i en håndvending å stable seg på beina igjen etter å ha vært såpass syk som jeg var på det verste.

Gjest Gjest_Tinka_*
Skrevet

Fikk resept på SYNFASE. Noen som har erfaring med denne?

Skal forresten vurdere å bytte fastlege. Syns han kunna vært litt mer følsom og ydmyk. Men legene er vel kjøpt og betalt av legemiddelindustrien!

Skrevet

Skal forresten vurdere å bytte fastlege. Syns han kunna vært litt mer følsom og ydmyk. Men legene er vel kjøpt og betalt av legemiddelindustrien!

Aldri hørt om den typen... hum... *lese ivrig på nettet*

Skrevet

Jeg har prøvd Synfase, og likte den ikke. Ble kvalm og uggen. Men det var meg, det kan jo hende du liker den godt for det??

Leger er også bare mennesker, med gode og dårlige dager... I tillegg er det jo ikke alle man har like god kjemi med - slik er det bare!!

Gjest Roxie Hart
Skrevet

Jeg brukte synfase.

Negativt: humørsvingninger, null sexlyst, kvalme og migrene.

Positivt: ingen menssmerter, ingen vektøkning.

Men dette er jo veldig individuelt, så du må nesten finne det ut selv :)

Gjest Gjest_Tinka_*
Skrevet
Jeg brukte synfase.

Negativt: humørsvingninger, null sexlyst, kvalme og migrene.

Positivt: ingen menssmerter, ingen vektøkning.

Men dette er jo veldig individuelt, så du må nesten finne det ut selv :)

Takk for svar! Men de bivirkningene høres ikke særlig digge ut. Tviler for at typen blir spesielt happy med ei :kjefte: som nekter :sengekos: ! Haha!!

Skifta du merke da??

Gjest Roxie Hart
Skrevet
Takk for svar! Men de bivirkningene høres ikke særlig digge ut. Tviler for at typen blir spesielt happy med ei :kjefte: som nekter :sengekos: ! Haha!!

Skifta du merke da??

Hehe, nei, det var ikke akkurat suksess i huset.

Jeg sluttet rett og slett på p-pillen, så nå går det i gode gamle kondomer. Vi fant ut at det var bedre å bruke kondom og ha sex, enn å ikke ha sex i det hele tatt :fnise:

Lykke til, kan jo hende den funker for deg!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...