Gå til innhold

sunnere livsstil

Fremhevede innlegg

Skrevet

Nå skal jeg virkelig gå inn for det. Nyttårsforsettet mitt har vært å få et sunt kosthold, slutte å spise godteri stadig vekk, og gå til skolen hver dag (30 minutter en vei). Problemet er at jeg har sprekt hver dag når det kommer til godteri og mat. Men nå har jeg bestemt meg for å virkelig skjerpe meg! Jeg vil få en fin og stram mave og bli litt slankere ellers. Jeg er ikke spesielt tykk, er egentlig ganske tynn, men jeg vet med meg selv at jeg skal skjerpe meg å bli litt tynnere og strammere.

Det eneste jeg sliter med er tips til hva jeg kan spise om dagen. Hvor mye burte jeg spise og hva? Er det noe som er ekstra lurt å få spist og noe jeg absolutt burde holde meg unna? Karbohydrater og fett burde jeg spise mindre av, vet jeg.. Hvor mye kalorier burde jeg spise i løpet av en dag? Noen som vil hjelpe meg å sette opp et lite skjema med forskjellige måltider jeg kan spise?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes du bør starte litt mer forsiktig enn å begynne å telle kalorier. Om du skal forandre livsstil på sikt er det viktig at du klarer å leve og trives med kosthold og aktiviteter uten at det blir en tvangstrøye. Du trenger heller ikke føle det som et stort nederlag om du sprekker av og til, det er bare å fortsette der du slapp. Det er kjempefint at du går til skolen. Når det gjelder mat vet jeg ikke hva du spiser fra før og hva du kan av matlaging? Noen grunnleggende råd er:

* spis mer grønnsaker. I gryteretter kan du koke med gulrøtter, broccoli, løk, sellerirot, kålrot, purre osv avhengig av hva som passer. Ha gjerne gulrøtter eller epler med ved siden av lunsj på jobb/skole. Spis heller et eple som mellommåltid enn en sjokolade. Nøtter er også ok som mellommåltider.

* spis reint kjøtt i stedet for farse, pølser o.l. Heller karbonadedeig enn kjøttdeig. Magert kjøtt som kylling og kalkun er sunnere enn rødt. Bruk en mindre andel kjøtt i maten, f eks trenger du bare en ganske liten bit svine- eller storfekjøtt (eks bankebiff, grytekjøtt etc) i en lapskaus eller annen gryterett. Fisk bør også få din oppmerksomhet.

*lær deg å bruke linser og kikerter. Det er sunnere enn ris og fin pasta.

* spis grovere brød og knekkebrød, og bruk fullkornspasta.

Hvis du spiser deg mett på slik mat vil du merke mindre søtsug mellom måltidene enn om du spiser mye raske karbohydrater. Ellers er jo ikke dette noen mirakelkur, og det er ikke gjort på en dag å endre kosthold, så ta det litt etter litt :)

Skrevet
Jeg synes du bør starte litt mer forsiktig enn å begynne å telle kalorier. Om du skal forandre livsstil på sikt er det viktig at du klarer å leve og trives med kosthold og aktiviteter uten at det blir en tvangstrøye. Du trenger heller ikke føle det som et stort nederlag om du sprekker av og til, det er bare å fortsette der du slapp. Det er kjempefint at du går til skolen. Når det gjelder mat vet jeg ikke hva du spiser fra før og hva du kan av matlaging? Noen grunnleggende råd er:

* spis mer grønnsaker. I gryteretter kan du koke med gulrøtter, broccoli, løk, sellerirot, kålrot, purre osv avhengig av hva som passer. Ha gjerne gulrøtter eller epler med ved siden av lunsj på jobb/skole. Spis heller et eple som mellommåltid enn en sjokolade. Nøtter er også ok som mellommåltider.

* spis reint kjøtt i stedet for farse, pølser o.l. Heller karbonadedeig enn kjøttdeig. Magert kjøtt som kylling og kalkun er sunnere enn rødt. Bruk en mindre andel kjøtt i maten, f eks trenger du bare en ganske liten bit svine- eller storfekjøtt (eks bankebiff, grytekjøtt etc) i en lapskaus eller annen gryterett. Fisk bør også få din oppmerksomhet.

*lær deg å bruke linser og kikerter. Det er sunnere enn ris og fin pasta.

* spis grovere brød og knekkebrød, og bruk fullkornspasta.

Hvis du spiser deg mett på slik mat vil du merke mindre søtsug mellom måltidene enn om du spiser mye raske karbohydrater. Ellers er jo ikke dette noen mirakelkur, og det er ikke gjort på en dag å endre kosthold, så ta det litt etter litt :)

Takk for svar, her var det masse gode tips som jeg kommer til å følge.

Jeg liker å lage mat, men ikke så veldig avansert. Jeg er student, og da har jeg ikke alltid tid til dette.. Så det må ikke være for inviklet oppskrifter! Linser og kikerter? Hva er det? Er det det samme som bønner?

Skrevet

Har ikke noen konkrete oppskrifter til deg akkurat nå, men skal se om jeg finner noe litt senere.

Det aller, aller viktigste for å få en sunnere livsstil og for å gå ned i vekt (hvis det er det du vil) er å innse to ting:

1) Matinntak og fysisk aktivitet må være i balanse (mer energi inn enn ut vil bety at man legger på seg, mer energi ut enn inn vil bety at man tar av)

2) Man må spise NOK for å holde forbrenningen oppe

Jeg vil anbefale deg å spise små porsjoner hver 3.time. Spis etter klokken, ikke etter sultfølelsen. Da holder du blodsukkernivået jevnt, og det kan gjøre det lettere å unngå fristelser.

Når det gjelder hva du bør spise, strides de lærde...

Noen mener at man bør unngå fett, og spise mer karbohydrater, mens andre mener det motsatte. Samtidig er det ikke bra med altfor mye proteiner, for nyrenes skyld. Jeg tror det er riktig å tenke "alt med måte". Men noen ting kan det være greit å tenke over:

- Spise nok fiber (velge grovt i stedet for fint, spise grønnsaker, osv.)

- Bruke lite ferdigprodukter, fordi man ikke helt vet hva som er i de. F.eks. kan de være fulle av kalorier uten at du får så mye næring ut av det. (Men som student er det jo vanskelig å unngå helt...i know...)

- Spise fisk 1-2 ganger i uken til middag, og gjerne bruke fiskepålegg som makrell i tomat, tunfisk og fiskepudding i nistepakken.

- Spise OFTE og VARIERT

I tillegg til å gå til/fra skolen, ville jeg trent styrke 1-3 ganger i uken hvis målet er å få strammere kropp. Jeg trener selv både apparater/vekter og pilates. Pilates er den treningsformen som hjelper best for å få strammere mage, synes jeg.

Hvis du begynner å telle kalorier og følger en veldig stram diett, tror jeg det er større sjanse for at du sprekker enn hvis du slakker litt på tøylene. Men det kan være greit å ha et omtrent inntrykk av hvor mye du skal spise. Det kan du gjøre ved å regne ut omtrent hvor mange kalorier du trenger i løpet av en dag, og så regne sammen alt du spiser i løpet av en vanlig dag, og se om det stemmer omtrent, eller om det må justeres opp eller ned.

Hvor mange kalorier du trenger i løpet av en dag kan du finne ut f.eks. ved hjelp av en kalkulator som dette: http://www.iform.nu/Crosslink.jsp?d=1300&a=5081#result

Og så kan du søke på "kaloriteller" på Google og finne steder hvor du kan skrive inn alt du spiser i løpet av en dag, og regne ut hvor mye det er.

Lykke til!

Og husk at det er lov å kose seg innimellom :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...