Gå til innhold

Aioli med vanlig majones?


Rainbow Brite

Anbefalte innlegg

Kan man lage aioli med vanlig mills majones som base? Blir det disgusting? Noen som har en enkel og god oppskrift i såfall?

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg blander ca to pressede hvitløksfedd og 1 ss sitronsaft i en pakke majones. La helst dette stå minst 30 min i kjøleskapet før bruk.

Jeg syns det smaker godt. Om det blir skikkelig aioli siden ikke det er gjort fra bunnen av vet jeg ikke, men veldig god hvitløksmajones iallfall ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blander ca to pressede hvitløksfedd og 1 ss sitronsaft i en pakke majones. La helst dette stå minst 30 min i kjøleskapet før bruk.

Jeg syns det smaker godt. Om det blir skikkelig aioli siden ikke det er gjort fra bunnen av vet jeg ikke, men veldig god hvitløksmajones iallfall ;)

Herlig! Tusen takk :) Men, er det ikke sennep også i aioli? :klø:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men, er det ikke sennep også i aioli? :klø:

Det er vanlig å bruke sennep når man lager majones fra bunnen av, og majonesen er jo basis for aïolien, men sennep er egentlig ikke en nødvendig ingrediens i aïoli.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurydike

I opprinnelige/originale aïoli-oppskrifter har jeg inntrykk av at det ikke er sennep, så jeg tror det mest "riktige" er å lage uten.

Selv bruker jeg dijonsennep i, fordi jeg liker smaken, og fordi sennepen hjelper til å lage en emulsjon og hindrer at aïolien skiller seg.

Forøvrig vil jeg tro at sennep i en eller annen form allerede finnes i den ferdige majonesen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner! :)

Har du en oppskrift på den aiolien fra scratch Eurydike? Til en dag jeg orker å lage fra grunnen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Eurydike

Omtrentlig, og fritt etter hukommelsen:

2 eggeplommer

1-2 fedd hvitløk (ett pleier å holde, særlig nå om vinteren når hvitløken er langt fra fersk), knust til mos med litt grovt salt med knivbladet av en kokkekniv

litt sitronsaft

1 ts (?) dijonsennep

salt

1 dl solsikkeolje

1 d kaldpresset olivenolje

Ha eggeplommer, hvitløksmos, sitronsaft og dijonsennep i en bolle. Pisk sammen med elektrisk håndvisper. Spe med olje, først dråpevis, siden i en tynn stråle. Tynn den ferdige aïolien ut med vann til ønsket konsistens, og smak til med mer salt og sitronsaft.

Andre smakstilsetninger kan være frisk basilikum eller safran. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lager aioli med ferdigmajones, hvitløk og limesaft. Evt litt most purre..

Ellers tror jeg ikke det er sennup i ferdig majones. Kjenner igjen den smaken uansett hva den er "kamuflert" i.

Har fått aioli servert ute med majones èn gang, så jeg tror ikke det er så veldig vanlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lager aioli med ferdigmajones, hvitløk og limesaft. Evt litt most purre..

Ellers tror jeg ikke det er sennup i ferdig majones. Kjenner igjen den smaken uansett hva den er "kamuflert" i.

Har fått aioli servert ute med majones èn gang, så jeg tror ikke det er så veldig vanlig.

Nei, det er vel strengt talt helligbrøde, men jeg orker ikke gå hele veien akk nå :)

Kjempemange gode tips her, gleder meg til å teste ut!

Siste gjest: chili-aioli høres kjempegodt ut! Har du noen gode tips til hva man bør spise sammen med den? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er vel strengt talt helligbrøde, men jeg orker ikke gå hele veien akk nå :)

Jeg ser jeg skrev feil, har fått servert aioli med sennup èn gang ute, det har alltid vært majones i...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hjelper å smake til med litt god extra virgin olivenolje. Det gir litt mer autentisk smak. :)

Bra tips! Det skal jeg gjøre! :)

Gjest: aha, da leste jeg det feil uansett, jeg trodde du mente at du bare hadde spist helligbrødeaioli (basert på vanlig majones) én gang :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Eurydike
Jeg ser jeg skrev feil, har fått servert aioli med sennup èn gang ute, det har alltid vært majones i...

Det er ikke majones i aïoli - aïoli er majones, nærmere bestemt hvitløksmajones laget på olivenolje.

Og det vi vanligvis refererer til som majones, har sennep som en av sine ingredienser.

http://en.wikipedia.org/wiki/Mayonnaise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å lage aioli med mills majones, hvitløk og litt lettrømme.

Fikk kjempeskryt på en bursdag en gang, det var en fyr som var helt over seg av den fantastiske aiolien jeg hadde laget. Lurte på om jeg skulle fortelle ham at det var en halvfabrikata hurtigversjon. :-D

For øvrig så får man kjøpt Kavli Aioli på tube i Sverige. Den er kjempegod. (Evelina tipsa meg om det en gang)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...