Gjest Fëawen Skrevet 15. januar 2008 #1 Skrevet 15. januar 2008 Hei! Etter hva jeg ser de rundt meg gjør, føler jeg at mange kanskje "over medisinerer seg". Med det mener jeg, om man har vondt i hode (trøtt og sliten vondt i hodet, ikke migrene + + = altså ikke Kjempe vondt) tar man i hvertfall 2 paracetter. Og har man litt vondt i ryggen (ikke så vondt at man er sengeliggende, men man kjenner det), tar man en paralgin forte og en ibux. Og jeg tenker da: Er ikke det litt dumt? Hva tar man når man Virkelig har vondt? Og kan dette føre til at man etter hvert må heve dosen for å få smertestillende? For meg holder en paracett 500mlg (? det man får kjøpt på apoteket) i masse vis. Hva tar dere om dere har vondt (sånn vondt at du kjenner det, og vil ta smertestillende- men fortsatt fungerer greit på f.eks jobb)?
Gjest Elfrida Skrevet 15. januar 2008 #2 Skrevet 15. januar 2008 Hvis man virkelig har vondt går man vel til legen? Jeg tar to dispril hvis jeg har så vondt i hodet at det virker inn på hvordan jeg fungerer. Har sjelden andre vondter, men hvis jeg skulle få litt ekstra kjipe menssmerter f.eks er det også to dispril som gjelder. Hva er egentlig galt med å ta to paracet/ibux/hva det måtte være, jeg trodde det var standard dose for voksne jeg.
Gjest Fëawen Skrevet 15. januar 2008 #3 Skrevet 15. januar 2008 Hvis man virkelig har vondt går man vel til legen? Jeg tar to dispril hvis jeg har så vondt i hodet at det virker inn på hvordan jeg fungerer. Har sjelden andre vondter, men hvis jeg skulle få litt ekstra kjipe menssmerter f.eks er det også to dispril som gjelder. Hva er egentlig galt med å ta to paracet/ibux/hva det måtte være, jeg trodde det var standard dose for voksne jeg. Jeg går/ringer i hvertfall til legen om jeg har så vondt. Dette er bare noe jeg har tenkt litt på. Vanlig voksendose er kanskje 2 paracett.. Vet ikke jeg. Bare lurer
Oliven Skrevet 15. januar 2008 #4 Skrevet 15. januar 2008 Vanlig voksendose er 2 paracet (1g). Har jeg skikkelig vondt i hodet eller kroppen en dag tar jeg 1 paracet og 1 ibux. Pleier å hjelpe, for jeg tar lite sm.stillende, og det ringer jeg ikke legen for. Skulle det vonde vare over flere dager vil jeg nok ta en tlf til legen.
Malama Skrevet 15. januar 2008 #5 Skrevet 15. januar 2008 Vanlig voksendose er 1-2 paracet, så å ta to er altså helt vanlig dosering. Om man da har Veeeedlig vondt, så går man til legen og får noe som er ment for veldig sterke smerter, paracet er ment mot relativt milde smerter som man selvmedisinerer, og å ta to er altså helt ordinær dose for et vanlig voksent menneske. For litt hodepine, der det holder med en paracet, så tar jeg somregel ikke den paraceten, så for at jeg i det hele tatt skal ta noe, da har jeg såpass vondt at jeg tar to, fordi en ikke ville holde.
Gjest Gjest Skrevet 15. januar 2008 #6 Skrevet 15. januar 2008 Ved menssmerter tar jeg høyeste anbefalte dose. Tar jeg mindre, hjelper ikke tablettene. Har jeg hodepine, forsøker jeg først å drikke vann eller å bruke peppermynteolje. Hjelper ikke det, tar jeg en tablett om smertene ikke er for sterke og to om de er sterkere. En vanlig måned bruker jeg smertestillende kun ved mens, jeg er heldigvis ikke så mye plaget av hodepine. Jeg liker ikke å ta for mye tabletter, men av og til er det eneste utvei. Jeg er enig i at man ikke bør bruke det for ofte, men husk at det er forskjell på forte-tabletter (som du må ha resept på) og reseptfrie. Har en person fått utskrevet forte, trenger h*n det nok i det fleste tilfeller.
Arkana Skrevet 15. januar 2008 #7 Skrevet 15. januar 2008 Jeg tar paracet/paralgin forte hvis smerten går utover konsentrasjonen eller hvordan jeg fungerer der og da. Det er ikke alltid styrken på smerten som avgjør hvor plagsomt det er. Jeg har migrene, som er ubeskrivelig vondt, men det betyr ikke at jeg ønsker å holde ut alle slags mildere hodepiner av den grunn. Jeg er ikke glad i å proppe meg full av medisiner jeg ikke har bruk for, men samtidig ser jeg ingen grunn til å lide unødig.
Gjest Fëawen Skrevet 16. januar 2008 #8 Skrevet 16. januar 2008 Jeg liker ikke å ta for mye tabletter, men av og til er det eneste utvei. Jeg er enig i at man ikke bør bruke det for ofte, men husk at det er forskjell på forte-tabletter (som du må ha resept på) og reseptfrie. Har en person fått utskrevet forte, trenger h*n det nok i det fleste tilfeller. Men mange har fått resept og piller "en gang", men man får jo ofte fler enn man trenger. Så man har liggende, og tar en i ny og ne. Og det er da jeg lurer på om det Egentlig er nødvendig. For det er vel ikke bra for lever bl.a med unødvendige mengder av dette? Hvis en paracet egentlig hadde hjulpet, men så tar men en ekstra for sikkerhetsskyld. Som sagt. Jeg bare lurer, dømmer ingen Migrene er ikke noe å spøke med, så i slike tilfeller er jo forståelig.
Gjest Gjest Skrevet 16. januar 2008 #9 Skrevet 16. januar 2008 Og har man litt vondt i ryggen (ikke så vondt at man er sengeliggende, men man kjenner det), tar man en paralgin forte og en ibux. Bare til opplysning så er paralgin forte reseptbelagt, man kan altså ikke bare ta det når man litt vondt i ryggen. Å sette seg inn i fakta er alltid lurt.
Gjest Fëawen Skrevet 16. januar 2008 #10 Skrevet 16. januar 2008 Bare til opplysning så er paralgin forte reseptbelagt, man kan altså ikke bare ta det når man litt vondt i ryggen. Å sette seg inn i fakta er alltid lurt. Men mange har fått resept og piller "en gang", men man får jo ofte fler enn man trenger. Så man har liggende, og tar en i ny og ne.
Gjest nextlife Skrevet 16. januar 2008 #11 Skrevet 16. januar 2008 Pillemisbruker vil alltid forekomme, men i utgangspunkte bør man ha tiltro til at ethvert individ greier å administre eget medikamentbruk utfra egen situasjon. Det er vel knapt noe område innenfor medisin som er mer subjektivt enn smerte. Ingen kan gradere eller bestemme andres smerte.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå