Gå til innhold

Treningsperioder

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har begynt oppkjøringen til våren og løper endel, det jeg merker at jeg har behov for mer mat men jeg aner virkelig ikke hva kcal behovet mitt faktisk er.

Sist sesong gikk jeg ned 6 kilo under en slik treningsperiode, det er for mye men jeg er redd for å legge meg til vaner å spise masse samtidig så ser jeg at kroppen har behov for mer mat når man løper 3-4 mil per uke. Er det noe sted man kan regne ut kcal behovet pr dag? Når jeg trener forbrenner jeg ca 6-700 kcal pr økt så det er jo ikke så mye egentlig men samtidig nok til at jeg trenger påfyll.

Noen som kan hjelpe til på en enkel måte?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_smiley_*
Skrevet
Jeg har begynt oppkjøringen til våren og løper endel, det jeg merker at jeg har behov for mer mat men jeg aner virkelig ikke hva kcal behovet mitt faktisk er.

Sist sesong gikk jeg ned 6 kilo under en slik treningsperiode, det er for mye men jeg er redd for å legge meg til vaner å spise masse samtidig så ser jeg at kroppen har behov for mer mat når man løper 3-4 mil per uke. Er det noe sted man kan regne ut kcal behovet pr dag? Når jeg trener forbrenner jeg ca 6-700 kcal pr økt så det er jo ikke så mye egentlig men samtidig nok til at jeg trenger påfyll.

Noen som kan hjelpe til på en enkel måte?

Det er vel ikke så lett å få et eksakt tall på hvor mye energi man bruker. Mye som spiller inn. Men hvis du har litt muskelmasse vil jeg tro behovet ditt ligger på ca 2300 kcal daglig når du ikke trener, så kan du legge til de kcal du forbrenner de dagene du trener.

Som du sier er det viktig å tilpasse næringsinntaket etter hvordan man trener avhengig av hva du vil oppnå.

Jeg synes 6-700 kcal pr økt er endel.

Måten jeg løser dette på er å la kroppen bestemme. Jeg spiser når jeg kjenner at jeg er sulten, men passer på å få en balanse mellom protein, karbo og fett. Kjenner du kroppen din vil du klare å styre maten utifra signalene den gir deg. Spis når du er sulten, det er mitt beste råd:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...