FantasDick Skrevet 15. januar 2008 #21 Skrevet 15. januar 2008 Jeg har kontroll. les hva jeg skrev. Dette har skjedd 3 g på 5 år..... Ingen problemer med innkalling . Hvis hunden stikker så har du ikke kontroll på den, og innkallingen er et problem. Hadde du hatt kontroll og du ikke hadde hatt problemer med innkallingen hadde den ikke stukket. Tror du den stikker fordi den hører på deg? Ha alltid på langline.
Frey Skrevet 15. januar 2008 #22 Skrevet 15. januar 2008 Jeg har kontroll. les hva jeg skrev. Dette har skjedd 3 g på 5 år..... Ingen problemer med innkalling . men jeg trodde faktisk at jeg kunne få konstr. svar her på dyretråden. Regner med at desom svarer har hund selv. Er jo noe som heter innstinkt til hund osv.... Men iallefalll, takk for de gode svarene fra noen. ps) Dyrlegen/hundedressur sier at det ikke har noe med at en ikke har kontroll. Hadde du ment at du hadde kontroll dersom hunden din på en av disse tre turene * hadde blitt provosert til å bite? * hadde blitt påkjørt? * hadde blitt skutt av en bonde som trodde den var ute etter sauene? * hadde havnet i slåsskamp med en annen hund? * hadde blitt plaget av folk som bare skulle ha det gøy? * hadde blitt kastet stein på? osv.. Nei, du har ikke kontroll - ikke 100%. Men du har vært heldig.
Propell Skrevet 15. januar 2008 #23 Skrevet 15. januar 2008 Du kan jobbe med å gjøre deg mer spennende og kul i hverdagen som vil gjøre det enklere for dere begge når dere trenger innkallingen deres Jeg signerer denne. Jo mer variert belønning, jo mer spennende er det å komme. Hvis hunden vet at om den kommer så får den f.eks ett stk godbit av en viss variant, er det lettere for den å forkaste den godbiten til fordel for en luftings på egen hånd. Men om den bare vet at når den kommer, så skjer noe gøy (kanskje får den godbit, kanskje får den leke, kanskje, kanskje...!) - så er det vanskeligere for den å velge bort deg, for den vet ikke hva den går glipp av. Ellers har jeg hatt stor suksess med å gjøre meg til klovn for hunden min. Å leke med ball er mye gøyere når jeg hopper rundt sammen med ham, og denne belønningen er det ikke mye som slår (for min hund). Å få godbit er mye kjekkere om jeg er ellevill av fryd i tillegg. Og to små godbiter er dobbelt så gøy som én stor - glupere enn det er han ikke...
petzl Skrevet 15. januar 2008 #24 Skrevet 15. januar 2008 Jeg har kontroll. les hva jeg skrev. Dette har skjedd 3 g på 5 år..... Ingen problemer med innkalling . men jeg trodde faktisk at jeg kunne få konstr. svar her på dyretråden. Regner med at desom svarer har hund selv. Er jo noe som heter innstinkt til hund osv.... Men iallefalll, takk for de gode svarene fra noen. ps) Dyrlegen/hundedressur sier at det ikke har noe med at en ikke har kontroll. Det er forskjell på å ha grei kontroll slik at det funker i hverdagen, og på det å ha 100 % kontroll i alle situasjoner (det er nok noe de aller aller færreste har, men noen har brukt mere tid på å trene i ulike miljø med ulike forstyrrelser). Du har jo helt klart et problem med innkalling når du må gå rundt og lete etter hunden fordi den ikke kommer! Forskjellen i denne og andre situasjoner, er at de gangene den stikker av, har den funnet noe morsommere enn å være sammen med deg. Det er ikke noe flaut over det, det skal jo litt til å overgå hundens instinktive lyster. Så lenge du ikke har en god nok forsterker, ville jeg (samtidig som jeg bygde opp en enda bedre forsterker) ha brukt god tid på innlæring av "nei" (eller tilsvarende). Som de andre skriver - bruk langline! Hunden må lære at om den prøver å stikke av, vil det uansett ikke fungere siden du får stoppet den med lina. Siden problemet oppstår så sjelden, kan du godt fremprovosere handlingen (å stikke av), for å lære den at det ikke funker. Også repetere på det igjen og igjen.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå