Gjest Hundeeier Skrevet 14. januar 2008 #1 Skrevet 14. januar 2008 Har stor hund. Har kontroll på hunden,men de senere år har det skjedd tre ganger at den har forduftet. Dette har skjedd mens han sitter på do. Spes. ved mørke og det er vanskelig å se inne i krattet. Nå er det vel slik at de har lyst til å oppdage verden på egen hånd av og til.... Så er det vel noe innstinkt....kjenner lukt osv.. Like fortvilt hver gang det skjer. Hvilke konsekvenser om jeg kan kalle det ....skal det få for hunden? Jeg ble rasende. hadde jo vert verre om det var på dagtid, barn osv....den er snill som bare det og vil leke med alle+at er veldig sosial. Ikke alle som forstår det da..... En blir bare rasende når man går ute og leter i timesvis.
Frey Skrevet 14. januar 2008 #2 Skrevet 14. januar 2008 Hva oppnår du med å straffe hunden da mener du? - Absolutt ingen ting, ikke noe hensiktmessig i alle fall. Hunden har ingen forutsetning forå koble straffen med at han tok seg en luftetur. Det eneste du kan gjøre for å forhindre dette er å holde ham i bånd. Noe du også bør gjøre all den tid du faktisk ikke har full kontroll. For som du sier, det er heldig at disse forsvinningene har skjedd på kveldstid. Men også på kveldstid kan det oppstå situasjoner. Jeg har selv opplevd store løse hunder som kommer stormende bort til min lille - som faktisk har blitt ganske så skeptisk til store hunder av den grunn. Dette synes jeg ikke noe særlig om som du sikkert forstår. Hunden din er snill sier du - men ikke alle den kan møte på en slik ferd er nødvendigvis like snille. Den kan også bli påkjørt. Så har du ikke kontroll så holder du bikkja i bånd - både for dens egen skyld og for andres skyld.
Tabris Skrevet 14. januar 2008 #3 Skrevet 14. januar 2008 Du må ikke straffe den når den kommer tilbake etter at den har stukket av. Det eneste du oppnår med det er at hunden kan vegre seg for å komme til deg - for å komme til deg får jo negative konsekvenser. Ta heller på den langline - og kanskje et refleksbånd slik at den viser igjen - slik at du kan trene den til å komme selv når den tror den er "fri".
Gjest lissi32 Skrevet 14. januar 2008 #4 Skrevet 14. januar 2008 Husarrest er det eneste som funker. La den siste i boden en dag så ser du om han stikker av igjen!!!
Gjest Gjest Skrevet 14. januar 2008 #5 Skrevet 14. januar 2008 Husarrest er det eneste som funker. La den siste i boden en dag så ser du om han stikker av igjen!!! Tull formoder jeg???
Gjest lissi32 Skrevet 14. januar 2008 #6 Skrevet 14. januar 2008 Tull formoder jeg??? Flott du formoder det, jeg er litt trøtt, og har drukket mitt første glass med rødvin i år
Tabris Skrevet 14. januar 2008 #7 Skrevet 14. januar 2008 Flott du formoder det, jeg er litt trøtt, og har drukket mitt første glass med rødvin i år Jeg synes du var litt for mild, da. Hunden burde jo også miste alt hundesnop og tyggeben for en måned.
Gjest lissi32 Skrevet 14. januar 2008 #9 Skrevet 14. januar 2008 Jeg synes du var litt for mild, da. Hunden burde jo også miste alt hundesnop og tyggeben for en måned. Jeg hadde tenkt å dra den skikkelig langt, men da får jeg så mye kjæft.
la Flaca Skrevet 15. januar 2008 #10 Skrevet 15. januar 2008 Ikke straff, du skal gjøre det lønnsomt å komme tilbake til deg. Hold hunden i bånd til innkallingen sitter.
lolita90 Skrevet 15. januar 2008 #11 Skrevet 15. januar 2008 Du må ikke straffe den når den kommer tilbake etter at den har stukket av. Det eneste du oppnår med det er at hunden kan vegre seg for å komme til deg - for å komme til deg får jo negative konsekvenser. Ta heller på den langline - og kanskje et refleksbånd slik at den viser igjen - slik at du kan trene den til å komme selv når den tror den er "fri". hadde akkurat tenkt til å si dette og anbefale en langline... så da signerer jeg selvfølgelig dette som tabris sier
Vici Skrevet 15. januar 2008 #12 Skrevet 15. januar 2008 Enig med resten, ikke straff hunden. En skal heller være glad når den kommer tilbake.
lolita90 Skrevet 15. januar 2008 #13 Skrevet 15. januar 2008 hunden skal få masse ros for å komme til deg, for det er der det er godbiter og masse klapp og kos
smidja Skrevet 15. januar 2008 #14 Skrevet 15. januar 2008 Ros når den kommer. Du kan jobbe med å gjøre deg mer spennende og kul i hverdagen som vil gjøre det enklere for dere begge når dere trenger innkallingen deres
FantasDick Skrevet 15. januar 2008 #15 Skrevet 15. januar 2008 Har kontroll på hunden Nei, det har du ikke. Hold bikkja i bånd, eller i det minste i langline, og tren på innkalling.
Gjest Lilleulv Skrevet 15. januar 2008 #16 Skrevet 15. januar 2008 Gjør ingenting hvis hunden min stikker av, blir bare veldig veldig glad for å se de igjen. Men det jeg ville gjøre var å forsterke hundens interesse av å holde seg nær seg, samt trene innkalling!! bruk langline en stund. ved å ha en tynn line hengende etter hunden får hunden følelsen av at du har kontroll på han, også på avstand. også er det viktig at han rett og slett ikke får stukket av - for det er læring!! jeg har heldigvis ikke det problemet med mine hunder, men jeg har jobbet mye med akkurat dette når de var valp. gjemte meg for de i skogen for at de skulle lære at det var de som skulle holde øye med meg og ikke omvendt bl.a.
Gjest Gjest Skrevet 15. januar 2008 #17 Skrevet 15. januar 2008 Jeg har kontroll. les hva jeg skrev. Dette har skjedd 3 g på 5 år..... Ingen problemer med innkalling . men jeg trodde faktisk at jeg kunne få konstr. svar her på dyretråden. Regner med at desom svarer har hund selv. Er jo noe som heter innstinkt til hund osv.... Men iallefalll, takk for de gode svarene fra noen. ps) Dyrlegen/hundedressur sier at det ikke har noe med at en ikke har kontroll.
Tabris Skrevet 15. januar 2008 #18 Skrevet 15. januar 2008 (endret) Du har da fått mange konstruktive svar her? Når det er sagt så må jeg innrømme at det å ikke straffe en hund som kommer til deg er så grunnleggende at jeg mener oppriktig at det er blant de tingene alle hundeeiere burde visst før de skaffet seg hund. Endret 15. januar 2008 av Tabris
Gjest Morgan le Fay Skrevet 15. januar 2008 #19 Skrevet 15. januar 2008 Det lureste man kan gjøre ift. straff, er å ta en avis, og deretter dunke seg selv i hodet med den, samtidig som man sier "at jeg kunne være så dum å slippe hunden". Når hunden stikker fra deg, har du absolutt ikke kontroll på den, selv om dette bare har skjedd få ganger.
lolita90 Skrevet 15. januar 2008 #20 Skrevet 15. januar 2008 de færreste har full korntroll på hunden sin... Jeg har ikke det, for min stikker av meg noen få ganger, men det er heller ikke mange ganger per år... men jeg sier ikke at jeg har kontroll på hunden, for da hadde den ikke stukket av... så jeg trener alltid med en langline når han går løs...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå