Gå til innhold

Enke sliter med søvn


bruja

Anbefalte innlegg

Jeg ble enke for drøyt 9 mnd siden, og sliter fortsatt med sorg og savn. Trodde jeg hadde ganske godt 'grep' om meg selv og situasjonen, men de siste 2 mnd ar jeg slitt seriøst med å sovne om kvelden. Ligger våken fra 3-5 timer. Hver natt! Er nå helt i tåka. Det er mange ting jeg sliter med etter at jeg mistet mannen min brått og brutalt, men akkurat nå må jeg få gjort noe med disse jævlige nettene. Noen råd å få?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan vel være at en liten sovepille kunne hjulpet en kortere periode.. Søvn er jo viktig da, og mangel på søvn over tid setter ut de fleste av oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruja.

Kunne du ha hjelp av f.eks. Paul McKennas CD "Sleep like a log"?

Jeg sliter selv med søvn-problemer og har brukt hans CD med hell. Jeg kjøpte flere forskjellige (det er menger av de), men det var hans som hjalp best.

Du må ha en cd spiller på soverommet og forstå engelsk for å få utbytte av den.

Den hjelper deg med å få hjernen til å tie stille :kjefte: sånn at du får slappet av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruja.

Kunne du ha hjelp av f.eks. Paul McKennas CD "Sleep like a log"?

Jeg sliter selv med søvn-problemer og har brukt hans CD med hell. Jeg kjøpte flere forskjellige (det er menger av de), men det var hans som hjalp best.

Du må ha en cd spiller på soverommet og forstå engelsk for å få utbytte av den.

Den hjelper deg med å få hjernen til å tie stille :kjefte: sånn at du får slappet av.

Hva er dette for en cd? Har jeg ike hørt om før. Har hele tiden tenkt at jeg bure ha det stille på soverommet, men kanskje det er på tide å tenke annerledes.. Takk for tips uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruja.

Paul McKenna er hypnotisør. Veldig kjent i England. Og på denne cd'n bruker han en avslapnings teknikk. Du blir ikke hypnotiser egentlig, men han forteller deg hvordan du skal slappe av og det er veldig behagelig. Du må egentlig ha to høytalere for å få full virkning av den, siden han sier forskjellige ting samtidig.

På den ene siden får han deg til å telle baklengs, mens på den andre får han deg til å tenke på hvor avslappet du blir.

Det høres litt sprøtt ut, men det funker faktisk.

PS. Bruja. Har du bodd i Spania?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann! Jeg forstår godt at du ikke har så lett for å sovne for tiden etter det du har vært gjennom, tapet av livsledsager vil du nok bruke ennå lang tid på å bearbeide. Er du bevisst på hvilke tanker du gjør deg før leggetid?? Jeg har vanskelig for å sovne når jeg er trist, eller veldig sint..

Jeg jobber nattevakter og har begynt å merke at jeg tukler med søvnmønsteret mitt, i tillegg til at jeg har tinnitus. Så her har jeg mange søvnløse timer bak meg, og jeg kan fortelle hva som fungerer for meg: 1) Kjemisk søvn - sovetabletter tyr jeg til når jeg er desperat, når jeg ikke har sovet godt på mange dager. Kan ha litt vansker med å komme meg opp tidlig dagen etterpå, det er ulempen med det for meg. 2) Har kjøpt meg cd-plate med fuglekvitter og fossefall, sånn yoga-greie som faktisk virker beroligende på meg selv om jeg i utgangspunktet var veeeldig skeptisk til om dette skulle ha noen virkning. Det er ikke noe forstyrrende prat, jeg hører bare på lydene til jeg ikke lenger hører mitt eget høyfrekvente pip og sovner. Sjekk helsekostbutikk/apotek/bibliotek om dette er noe du kunne tenke deg å prøve - husker ikke hvor jeg plukket opp min. 3) Når jeg har ligget og vridd meg lenge i senga står jeg opp, pusler litt i huset og kjenner etter at jeg er trøtt i kroppen før jeg på nytt legger meg. Blir jeg liggende å snurre i senga over for lang tid, gjør jeg det bare verre for meg selv.. Har du snakket med fastlegen din om din søvnforstyrrelse? Det kan hende at han/hun har gode råd til deg. Ønsker deg lykke til! :søvn:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bruja.

Paul McKenna er hypnotisør. Veldig kjent i England. Og på denne cd'n bruker han en avslapnings teknikk. Du blir ikke hypnotiser egentlig, men han forteller deg hvordan du skal slappe av og det er veldig behagelig. Du må egentlig ha to høytalere for å få full virkning av den, siden han sier forskjellige ting samtidig.

På den ene siden får han deg til å telle baklengs, mens på den andre får han deg til å tenke på hvor avslappet du blir.

Det høres litt sprøtt ut, men det funker faktisk.

PS. Bruja. Har du bodd i Spania?

Hei Ruth

Nei jeg har ikke bodd i Spania, men på Den Dominikanske Republikk. Mannen min var derfra, og vi bodde der en lengre periode før vi skulle flytte til Norge. Tragisk nok døde han måneden før vi skulle reise. Han pleide å kalle meg bruja.. Han ertet meg med at jeg måtte ha brukt magi fordi han var så glad i meg.. Glemmer ikke sånt vet du.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann! Jeg forstår godt at du ikke har så lett for å sovne for tiden etter det du har vært gjennom, tapet av livsledsager vil du nok bruke ennå lang tid på å bearbeide. Er du bevisst på hvilke tanker du gjør deg før leggetid?? Jeg har vanskelig for å sovne når jeg er trist, eller veldig sint..

Jeg jobber nattevakter og har begynt å merke at jeg tukler med søvnmønsteret mitt, i tillegg til at jeg har tinnitus. Så her har jeg mange søvnløse timer bak meg, og jeg kan fortelle hva som fungerer for meg: 1) Kjemisk søvn - sovetabletter tyr jeg til når jeg er desperat, når jeg ikke har sovet godt på mange dager. Kan ha litt vansker med å komme meg opp tidlig dagen etterpå, det er ulempen med det for meg. 2) Har kjøpt meg cd-plate med fuglekvitter og fossefall, sånn yoga-greie som faktisk virker beroligende på meg selv om jeg i utgangspunktet var veeeldig skeptisk til om dette skulle ha noen virkning. Det er ikke noe forstyrrende prat, jeg hører bare på lydene til jeg ikke lenger hører mitt eget høyfrekvente pip og sovner. Sjekk helsekostbutikk/apotek/bibliotek om dette er noe du kunne tenke deg å prøve - husker ikke hvor jeg plukket opp min. 3) Når jeg har ligget og vridd meg lenge i senga står jeg opp, pusler litt i huset og kjenner etter at jeg er trøtt i kroppen før jeg på nytt legger meg. Blir jeg liggende å snurre i senga over for lang tid, gjør jeg det bare verre for meg selv.. Har du snakket med fastlegen din om din søvnforstyrrelse? Det kan hende at han/hun har gode råd til deg. Ønsker deg lykke til! :søvn:

Ja, jeg har endelig bestilt legetime, fordi jeg rett og slett ikke fungerer godt lenger på dagtid. Skal dit i morgen og regner med å få en eller annen form for sovemed. Men det er kun en nødløsning, liker ikke å bruke piller man kan bli avhengig av.. Og jeg fikk sovetabl. rett etter at mannen min døde, for da ble søvn bortimot umulig. Fikk bare 1-2 timer hver natt, og jeg MÅTTE fungere, for jeg var rimelig alene om en del praktiske ting som måtte ordnes. Og etter en måned på de pillene var det ganske ubehagelig å slutte.. Men det kan fungere bare for noen få dager, og så får jeg prøve andre mer harmløse metoder dersom problemene fortsetter. En eller annen cd kan absolutt være verdt et forsøk! Takk for tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

vil bare anbefale Johannes urt eller Valerina natt Forte (det må være forte). Dette er naturmedisin. Som Apoteket selger resept fritt.

Og, her kommer en helt supergod klem fra Atilla.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Go'gutt

Hei Bruja!!

Forståelig at du har søvnproblemer etter tapet du har opplevd.

Jeg har selv opplevd det å miste livsledsageren for 2,5 år siden. Har hatt store problemer med nattesøvnen i lange perioder. Jeg har brukt innsovningstabletter som jeg fikk av min fastlege. Dette fungerte veldig bra, helt til jeg sluttet å bruke de. Og som du selv sier, da begynte problemene igjen.

En erfaring jeg har gjort meg, er å forberede meg på at jeg skal legge meg:

* Jeg pleier å slå av tv/pc, en liten stund før jeg skal legge meg.

* Unngår å stresse rundt for å gjøre "alt" før jeg skal legge meg

* Ligger å leser litt. Ikke akkurat fag-litteratur, men en tegneserie eller avis.

Her er det bare å gjøre det som får deg til å slappe av.

Det er gjerne når vi skal gå å legge oss at kroppen først begynner å slappe av. Og da begynner hjernen å prossesere alt det den ikke rekker i løpet av dagen. Det kan skyldes en stressende jobb, praktiske problemer, barn som trenger støtte og omsorg.

Skjønner godt at du begynner å bli frustrert over manglende nattesøvn. Det ble jeg også. Men av alt som jeg har forsøkt, så føler jeg at det var bare "brannslukking". Nå har jeg vært sykmeldt siden midten av november, etter at jeg har brent lyset i begge ender. Det endte med et brak, et veldig angstanfall. Har hatt flere angsanfall i perioden jeg har vært sykmeldt og søvnproblemer. Men nå etter nyttår, så har jeg foreløpig ikke hatt flere annfall. Jeg sover bra og føler meg opplagt på dagen. Matlyst og lysten på å begynne å "leve" igjen, har kommet tilbake.

Det jeg har "jobbet" med mens jeg har vært sykmeldt, er å ta tak i det som har plaget meg.

Bl.a jobb-situasjonene min. Jeg jobber som it-konsulent og arbeidsdagen er til tider fylt av stress, tidsfrister og kvelds/natt/helg -jobbing. I de værste periodene, så jobbet jeg 36-37 timer i strekk, uten å ta meg noe form for avspasering dagen etter. Det var ikke bare jeg som hadde et slikt arbeidspress, men etter et møte med sjefene våres, så har vi fått endret mye på arbeidssituasjonen. Har konkludert med at jeg i tillegg er arbeidsnarkoman :).

Jeg har fått årdnet en del praktisle ting hos advokaten(Norsk Pasienskadeerstatning). Dette er ting som har ligget over meg i lang tid. Men jeg har bare ikke orket å ta tak i det, rett og slett fordi jeg har vært utslitt. Her har advokaten min vært til god hjelp.

Det er ikke noen skam å si i fra, at du trenger en pause fra jobben. Veldig mye av det praktiske, får man bare gjort på dagtid. Ikke alltid så enkelt å få tilpasset det til jobb eller barn. Nå har ikke jeg noen barn selv, men jeg har en formening om hvor tidkrevende det er. Min arbeidsgiver var meget forståelsesfull, da jeg leverte sykmeldingen. De hadde også sett at ting ikke var helt som det skulle være.

Ble et ganske langt innlegg, men det her er min opplevelse av tiden etter at kona mi døde. Det her er ikke en fasit på hva du skal gjøre, men heller en oppsumering av hva jeg har forsøkt og hva som har fungert for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

vil bare anbefale Johannes urt eller Valerina natt Forte (det må være forte). Dette er naturmedisin. Som Apoteket selger resept fritt.

Og, her kommer en helt supergod klem fra Atilla.

Vær obs på at spesielt johannesurt påvirker svært mye medisiner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Bebis80_*

Hei kjære deg! Det du nå gjennomgår er både vondt og vanskelig og helt klart utmattende. Det rare er at selv når man tror at man ikke greier mer så gjør man nettopp det! Lider selv av post traumatisk stresslidelse etter tap av nære og å ha blitt utsatt for overgrep, og vet at ingen kan fortelle deg at de vet hvordan du har det, eller gjennomleve situasjonen med deg. Hvert menneske står i sin egen unike situasjon. Har du tenkt over hvor sterk du er? Du har kommet deg dit du er nå,ved å kjempe deg gjennom dag for dag. Det står det respekt av! Når du ikke får sove, er det kanskje som regel på grunn av syner eller tanker som ikke er lette å legge fra seg. Du vet at det er plagsomt å ligge våken, men ikke farlig. Du vet jo hva årsaken til søvnproblemene er, og da kan du jo også med stor sikkerhet også vite at det som dukket opp så brått også vil forsvinne når tiden er moden for det. Det du gjennomgår er en normal reaksjon på en unormal situasjon. Og du..det er ikke et nederlag å ta sovemedisin over en kortere periode. På generelt grunnlag kan det sies at Imovane (Zopiklone) er et innsovningsmedikament som jevnt over gir mindre uheldige effekter og bivirkninger enn mange andre reseptbelagte medikamenter som finnes på markedet. Trenger du en samtalepartner eller bare noen å slippe ut litt damp overfor som ikke er familie eller nær bekjente, så må du gjerne ta kontakt. Ønsker deg all mulig lykke til videre! :goodbye:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei kjære deg! Det du nå gjennomgår er både vondt og vanskelig og helt klart utmattende. Det rare er at selv når man tror at man ikke greier mer så gjør man nettopp det! Lider selv av post traumatisk stresslidelse etter tap av nære og å ha blitt utsatt for overgrep, og vet at ingen kan fortelle deg at de vet hvordan du har det, eller gjennomleve situasjonen med deg. Hvert menneske står i sin egen unike situasjon. Har du tenkt over hvor sterk du er? Du har kommet deg dit du er nå,ved å kjempe deg gjennom dag for dag. Det står det respekt av! Når du ikke får sove, er det kanskje som regel på grunn av syner eller tanker som ikke er lette å legge fra seg. Du vet at det er plagsomt å ligge våken, men ikke farlig. Du vet jo hva årsaken til søvnproblemene er, og da kan du jo også med stor sikkerhet også vite at det som dukket opp så brått også vil forsvinne når tiden er moden for det. Det du gjennomgår er en normal reaksjon på en unormal situasjon. Og du..det er ikke et nederlag å ta sovemedisin over en kortere periode. På generelt grunnlag kan det sies at Imovane (Zopiklone) er et innsovningsmedikament som jevnt over gir mindre uheldige effekter og bivirkninger enn mange andre reseptbelagte medikamenter som finnes på markedet. Trenger du en samtalepartner eller bare noen å slippe ut litt damp overfor som ikke er familie eller nær bekjente, så må du gjerne ta kontakt. Ønsker deg all mulig lykke til videre! :goodbye:

Takk for litt 'skryt' oppi det hele. Det er sant som du sier, jeg er ganske tøff som har klart meg så bra som jeg har i denne tiden. Jeg brukte Zopiklone i en måned etter at mannen min døde. Det fungerte som det skulle (fkk i hvert fall 6 t hver natt) men hadde et par tøffe netter når jeg sluttet igjen (skikkelig 'harahjerte').

Jeg har vært hos legen, og begynte i går med Circadin. Det inneholder melatonin, og skal gi søvnhormonet i kroppen en kickstart? Tror det var noe sånn. Det er en depot-medisin, så legen mente det ville ta 2-3 dager før jeg hadde skikkelig effekt.. Skal bruke det i 3 uker, og håper da at kroppen vil komme inn i en god søvnrytme igjen. Ellers så skal jeg nok prøve en eller annen cd ved sengetid. Er ikke glad i medisiner man kan bli 'hekta' på. Jeg bruker både smertestillende/betennelsesdempende og en type cellegift på grunn av agressiv leddgikt. Det får da være grenser for hva mer jeg skal putte i meg. Me for en kortere periode er det greit. Søvn er viktig!!

Takk for forståelse og råd. Det er godt med mennesker for bryr seg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Kondolerer for ditt tap.

I slike kriser i livet er søvntap eller søvnrytme forstyrrelser ganske vanlige. Jeg hadde det selv den gangen jeg ble skilt men var heldig som slapp unna med et par netter med halv innsovingstablett.

Søvn er imidlertid en svært viktig resurs, så det å komme seg tilbake til normal søvn er viktig.

Jeg vil anbefale deg Den Lille Søvnboken av Atle Dyregrov.

Her kan du selv lese hva Atle Dyregrov sier om boken.

Hvis du har noe rolig musikk som du liker og kjenner godt vil jeg tro at å lytte til det også vil hjelpe deg å få vekk urolige tanker. En lydbok kan kanskje også hjelpe?

Hvis jeg våkner på natten pleier jeg å stå opp og brygge meg en god og varm kopp te - og sette meg i en stol og drikke den. Dermed blir jeg døsig i kroppen.

En annen ting jeg vet hjelper er trening. Gå en god tur som avsluttes med en varm dusj og en god kopp te før du går og legger deg. Aller helst bør turen eller treningsøkten gjøre deg litt sliten, for da er kroppen så trøtt at den ber hjernen vennligst slå av og sove.

Ønsker deg masse lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, nå hadde ikke jeg ville tatt sovepille som jeg ser du har fått som tips.

Er dumt å ta det i tilfelle du bli avhening av det hver eneste natt for å sove, og det er ikke bra. Jeg synes det hjelper med litt musikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ellers bruker det å hjelpe med å lese litt i en bok slik at du blir trett å får sove med en gang. Det går ann å prøve hvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår godt at det er tungt ikke å få sove - og når man begynner å fokusere på det blir det bare enda verre.

Selv sover jeg veldig lite - i perioder bare 2-3 timer pr. natt - men etter at jeg avfant meg med at det var sånn - og lærte å slappe av og bruke tiden til å hvile i stedet for å tenke på at jeg ikke sover - har det hjulpet.

Jeg hadde veldig god hjelp av psykomotorisk behandling for å lære å slappe av - og har også brukt autogen trening når jeg legger meg.

Så nå kan jeg legge meg i sengen - og slappe av i hele kroppen - og selv om jeg ikke sover - er jeg likevel relativt uthvilt om morgenen.

Jeg er av de som ikke slapper av til musikk - tvert i mot - det stresser meg, men jeg hører lydbøker når jeg skal sove. (Enten cd spiller eller fra MP3 - med en ørepropp og lang ledning - ellers blir det så vanskelig å snu seg).

Noen stemmer er utrolig søvndyssende - og om man ikke sover er det lettere å slappe av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_bebis80_*

Jeg er ikke noe god på å gi

"råd", men har et vel utprøvd forslag som har hjulpet meg mer enn en gang. Bor du i overkommelig nærhet av en skog? Det er jeg så heldig å gjøre. Noen ganger da de vonde tankene var uungåelige, de gangene det ikke nytta å telle til hundre og tenke på fårikål for å slippe unna (kanskje spesielt de gangene jeg var forbanna på ham for at han hadde bare gått hen og dødd for meg mens jeg liksom måtte sitte der m hele faenskapet), reiv j på meg et par gode sko og godt m tøy og dura avgårde inn i skogen. Der tillot jeg meg å tenke all slags stygge tanker og alle slags egoistiske synspunkter og hausa meg såpass opp at jeg kunne fly på noe - et tre,grass,en busk, hva som helst. Den stakkars tingen fikk virkelig gjennomgå! Første gangen raste jeg så lenge at jeg ikke hørte at jeg ikke var alene i skogen lenger, og ble vel MILDT sagt flau da jeg oppdaga pensjonistekteparet som bodde tre hus bortenfor mitt stå og stirre på meg i redsel. At jeg måtte spytte ut litt grass gjorde vel heller ikke saken noe bedre,hehe..Men etter at de hadde nærmest flykta fra stedet, tenkte jeg mede meg sjøl at "nei pokker heller; jeg gir faen!" og det gjorde jeg faktisk. Det ble flere turer i skogen ved senere anledninger der den stakkars naturen måtte gjennomgå så kvist og bark spruta,hehe. Ellers, fra en "skeptiker" til en annen: Har du hørt om tankefeltterapi? Jeg har vært gjennomgående mistroisk til alt av alternative behandlingsformer,men denne er VIRKELIG verdt et forsøk altså. Det finnes kvalifiserte terapeuter over hele landet. :kjefte::klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...