Gå til innhold

problemer med innlogging med vista


Gjest Vistauvilja

Anbefalte innlegg

Gjest Vistauvilja

Bruksanvisning borte og motvilje mot Vista. Synes det er uoversiktelig osv....

Problemet er: Den bærbare har vert oppkoblet til et annet nettverk enn hjemme.

Når jeg slår på, så kobler den seg ikke aut på nettverket her. På en av beskjedene så ser jeg Ipnr på det andre nettverket,men hvor går jeg inn for å logge på nettverket her?

Og hvor på den stasjonære ser jeg ipnr her...i tilfelle jeg må skrive det inn på nytt? Og hvor går jeg for å skrive inn det?

Er meget takknemlig om noen kan forklare meg dette. Helst teskjemetoden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei

Har du et nettverksikon nederst til høyre på skjermen din? Er bilde av to pc-skjermer, kanskje også med en jordklode. Høyreklikk på denne, og velg "Network and sharing center". (Nettverk og ??? på norsk, nederste valg i menyen.)

Alternativt klikk på Start -> Control Panel / Kontrollpanel -> Network and Internet (Nettverk og internett???) eller Network and Sharing center" (kommer an på hvordan du har satt opp menyene).

Nå ser du hvilke aktive nettverkskoblinger du har. Er det satt opp trådløst nettverk, eller har du bare kabel?

I alle tilfelle, klikk på "View status" (Se status??) på hver av koblingene etter tur, hvis du har mer enn en.

Klikk på Properties (Egenskaper). Merk Internet Protocol Version 4, og klikk på Properties (Egenskaper). Er det satt opp en ukjent ip-adresse her? Sammenlikn med den stasjonære pc'en din.

Her kan du skrive inn så du får de samme innstillingene som den stasjonære maskinen din. Hvis du har fast IP, så vil det ikke fungere å bruke identisk ip-adresse som den stasjonære! Prøv i så fall med et tall over eller under i den siste blokka.

Klikk OK på alle dialogbokser, og så kan du prøve og gå på nett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Har du et nettverksikon nederst til høyre på skjermen din? Er bilde av to pc-skjermer, kanskje også med en jordklode. Høyreklikk på denne, og velg "Network and sharing center". (Nettverk og ??? på norsk, nederste valg i menyen.)

Alternativt klikk på Start -> Control Panel / Kontrollpanel -> Network and Internet (Nettverk og internett???) eller Network and Sharing center" (kommer an på hvordan du har satt opp menyene).

Nå ser du hvilke aktive nettverkskoblinger du har. Er det satt opp trådløst nettverk, eller har du bare kabel?

I alle tilfelle, klikk på "View status" (Se status??) på hver av koblingene etter tur, hvis du har mer enn en.

Klikk på Properties (Egenskaper). Merk Internet Protocol Version 4, og klikk på Properties (Egenskaper). Er det satt opp en ukjent ip-adresse her? Sammenlikn med den stasjonære pc'en din.

Her kan du skrive inn så du får de samme innstillingene som den stasjonære maskinen din. Hvis du har fast IP, så vil det ikke fungere å bruke identisk ip-adresse som den stasjonære! Prøv i så fall med et tall over eller under i den siste blokka.

Klikk OK på alle dialogbokser, og så kan du prøve og gå på nett.

har prøvd dette,men går ikke. Nå har jeg funnet fram til ip-nr som står skrevet inn. På begge linjene står ip-adr til der hvor pc har vert en tid,men hvor på den stasjonære finner jeg hjemmeipadr?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På den stasjonære pc'en din: Du kan starte opp kommandolinjeverktøyet på den stasjonære maskinen. Klikk på Start -> Run (kjør) -> skriv cmd og trykk Enter. Her skriver du inn ipconfig /all og så sjekker du hva som står på IP-adresse. Se også om det står noe om "Autoconfiguration enabled". Står det Yes eller No?

Hvis Yes: På Vista-boksen din, gå til nettverksinnstillingene, og velg "Obtain an IP address automatically" (Tildel IP-adresse automatisk??, øverste valgalternativer) og "Obtain DNS addresses automatically" (Tildel DNS-adresser automatisk?? nederste valgalternativer).

Hvis No: Skriv inn det som står under IP address (men legg på et tall i det siste tallet i sekvensen), Default gateway, DHCP Server og DNS Server på de stedene som dette er nevnt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...