Gjest Morgan le Fay Skrevet 15. januar 2008 #21 Skrevet 15. januar 2008 Og hvor mange jegere som ikke bor på landet her tid til mer en jakttur?? Evnt noen helgeturer? For eksempel de som jobber skift, og som har fri på tidspunkter de fleste med 8-16-jobb må jobbe? I hvertfall der hvor vi bor, finnes det fine jaktområder innenfor en kjøreavstand på ca en time. Dagsturer er nemlig helt klart en mulighet, også.
Vici Skrevet 15. januar 2008 #22 Skrevet 15. januar 2008 Å kjøpe hund for å selv komme seg mer ut er en latterlig greie! Det endre 9 av 10 ganger med at familien lever som før, og krangler om hvem som skal gidde og lufte bikkja. Hunden får kanskje da max 10 min luft i nesa pr dag. Og må gjøre fra seg på blokkhjørnet eller i parker. Jeg står fremdeles fast på at å ha hun i byen (sentralt i blokk) er dyremishandling når det er snakk om hunderaser som krever mer enn 60 min mosjon om dagen.
Gjest Gjest Skrevet 15. januar 2008 #23 Skrevet 15. januar 2008 Altså, de bor i en liten leilighet i en by, finnes ikke sporty og er aldri på tur i marka/fjelle osv. De har aldri hatt hund før. Dette var vår situasjon da vi anskaffet oss en jakthund for to år siden. Og det er faktisk mulig å forandre seg. Vi kommer aldri til å ta jaktprøven da vi er imot å drepe dyr, men vi leker med og stimulerer hunden inne og tar den med ut på marker eller i skogen/på fjellet nesten daglig. Vi var riktignok heldige å bo midt i sentrum og samtidig ha naturen bare et par-tre steinkast fra boligen vår. Vår hund er ikke setter, men en mindre kjent rase i Norge. Hunden har sterke instinkter, spesielt på nesearbeid, men dette får hun brukt daglig, både når vi går tisseturer i nabolaget (snuse kattespor f.eks.) eller når hun er ute i skauen på lengre turer. Får bikkja vår anledning til å løpe litt og snuse mye er hun fornøyd, det behøver ikke ligge et dødt dyr i enden av turen. Min snevre erfaring er at hunder ikke trenger all verdens plass inne. De skal tross alt ikke leke, løpe og herje innendørs, men spise, sove, slappe av, "inneleke" og få stell og kos. Og det krever ikke all verden plass. Vi hadde en leilighet på 55 kvm da vi kjøpt hunden (bor i enebolig nå) og det var ikke sånn at det var for lite for bikkja. Så det er faktisk mulig å ha jakthund i by, for opprinnelige late ikke-jaktmennesker med vilje til å endre seg. Men når det gjelder å la bikkja være alene i 8-10 timer hver dag, er jeg enig i at det slettes ikke er optimalt, enten det er snakk om jaktbikkje eller ei. Da er jeg enig med Trude Mostue som turde snakke høyt om at dette ikke er bra for hunden.
Gjest Gjest Skrevet 15. januar 2008 #24 Skrevet 15. januar 2008 Jeg står fremdeles fast på at å ha hun i byen (sentralt i blokk) er dyremishandling når det er snakk om hunderaser som krever mer enn 60 min mosjon om dagen. Det er da ingen hunder som trenger mindre enn 60 min mosjon pr dag! Alvorlig talt.
Gjest Lilleulv Skrevet 15. januar 2008 #25 Skrevet 15. januar 2008 Dette var vår situasjon da vi anskaffet oss en jakthund for to år siden. Og det er faktisk mulig å forandre seg. Vi kommer aldri til å ta jaktprøven da vi er imot å drepe dyr, men vi leker med og stimulerer hunden inne og tar den med ut på marker eller i skogen/på fjellet nesten daglig. Vi var riktignok heldige å bo midt i sentrum og samtidig ha naturen bare et par-tre steinkast fra boligen vår. Vår hund er ikke setter, men en mindre kjent rase i Norge. Hunden har sterke instinkter, spesielt på nesearbeid, men dette får hun brukt daglig, både når vi går tisseturer i nabolaget (snuse kattespor f.eks.) eller når hun er ute i skauen på lengre turer. Får bikkja vår anledning til å løpe litt og snuse mye er hun fornøyd, det behøver ikke ligge et dødt dyr i enden av turen. Min snevre erfaring er at hunder ikke trenger all verdens plass inne. De skal tross alt ikke leke, løpe og herje innendørs, men spise, sove, slappe av, "inneleke" og få stell og kos. Og det krever ikke all verden plass. Vi hadde en leilighet på 55 kvm da vi kjøpt hunden (bor i enebolig nå) og det var ikke sånn at det var for lite for bikkja. Så det er faktisk mulig å ha jakthund i by, for opprinnelige late ikke-jaktmennesker med vilje til å endre seg. Men når det gjelder å la bikkja være alene i 8-10 timer hver dag, er jeg enig i at det slettes ikke er optimalt, enten det er snakk om jaktbikkje eller ei. Da er jeg enig med Trude Mostue som turde snakke høyt om at dette ikke er bra for hunden. Grosser münsterländer?
Gjest Gjest Skrevet 15. januar 2008 #26 Skrevet 15. januar 2008 Virker som det er veldig mange har inne som mente vi burde leve i en ideell verden. Hva med å begynne med dere selv? Til Linda - de aller fleste hunder må klare seg alene på dagtid, folk jobber skjønner du. Og hvordan kan du vite at de er i ferd med å begå en feil? Kikk bare på gjesten som har jakthund.
Gjest vorsteh mamma Skrevet 15. januar 2008 #27 Skrevet 15. januar 2008 Jeg er 'mamma' til to vorsteh (fuglehunder) og føler at jeg har noe kompetanse til å legge inn noen kommentarer her. Det er få familier som endrer seg så mye som denne familien har tro på å klare. Skal man gå til det skrittet å kjøpe hund, bør en kjøpe en hund som passer til din/familiens allerede etablerte livsstil. Fuglehunder er krevende hunder, men de er ikke nødvendigvis strie eller vanskelige hunder, ikke mer enn en hvilken som helst hund. Det som skiller en fuglehund fra selskapshunder er at fuglehundene har i årevis blitt forstret frem til å fremelske ett instinkt; fugl. Det er iboende hos majoriteten av fuglehunder at hunden vil jakte. Den egenskapen bruker jegeren aktiv ved å fremme dens talenter og kontrollere instinktet. Selskapshunder har andre egenskaper og instinkter, utvilsomt, hver hunderase krever sitt. Fuglehunder har også et høyt aktivitetsnivå, dvs de anatomisk er laget slik at de tåler å løpe i terreng i timesvis på jakt etter fuglen. Derfor vil også en by-fuglehund ha stort behov for trim! En runde rundt bygården og jakt en uke i året er langt i fra nok! Men å ta til seg en fuglehund hvor familien overhode ikke ønsker å benytte hundens primære egenskaper er trist, lite humant og langt i fra gjennomtenkt, og kan fort gi konsekvenser som familien nok helst vil unngå. Jeg støtter første innleggers bekymring og synes at hun fint kan legge seg borti hennes venners valg. Be dem gjerne om å ta kontakt med fuglehund miljøet, klubben til den rasen de har valgt, eller instruktører for innspill! Og la oss håpe at fuglehunden (...) vil få et godt liv og slippe omplassering eller annet...
Gjest Lilleulv Skrevet 15. januar 2008 #28 Skrevet 15. januar 2008 Jeg vet ikke hva jeg skal si egentlig. blir jo opp til dem hva slags hund dem vil ha. men jeg synes det er rart når folk velger hunder som ikke passer til sin livsstil. hvorfor velge jakthund når man ikke skal jakte? jeg vurderte jo samojed en stund, og var da innstilt på å bruke hunden til trekk fordi det er en trekkhund!! Skal de bare rusle et par turer om dagen bør de kanskje revurdere rasevalg, og velge en som passer bedre til det....
FantasDick Skrevet 15. januar 2008 #29 Skrevet 15. januar 2008 Jeg vet jo at den kommer til å være alene i leiligheten hele dagen! Eierne er borte på skole/jobb! Sjelden hjemme før kl 16. Er det synd på hunden som må være alene "hele dagen" når eierne kommer hjem i 16.17.00-tiden? LOL, folk flest, inkludert hundeiere, jobber faktisk. Hvis du synes dette hundeholdet kommer til å bli så forferdelig, så synes jeg du kan snakke til dem det gjelder istedet for å sutre på forum over den stakkars hunden.
Gjest Gjest Skrevet 15. januar 2008 #30 Skrevet 15. januar 2008 Jeg vet ikke hva jeg skal si egentlig. blir jo opp til dem hva slags hund dem vil ha. men jeg synes det er rart når folk velger hunder som ikke passer til sin livsstil. hvorfor velge jakthund når man ikke skal jakte? Det er jeg enig i. Jeg ville ikke valgt en ren fuglehund fordi jeg ikke går på jakt, dette fordi de som regel har en del egenskaper som jeg ikke vil ha/trenger. Men derfra til å konkludere med at typiske jaktraser ikke passer til andre en huleboere og jegere synes jeg er drøyt. Nå er det slik at flere oppdrettere satser mer på andre egenskaper enn akkurat jakt egenskaper da disse hundene er populære hos langt flere enn jegere. Kjenner for eksempel et par stykker som har pointere og bruker dem til snørekjøring og andre trekk oppgaver, tror ikke en gang de har hatt de med på jakt. Altså jeg ser ikke noe problem i at de har valgt seg en jakthund, så lenge de vet at jakthuder trenger mye mosjon. Men det er opp til de å avgjøre om de tror de kan gi hunden dette. Men ser fortsatt ikke poenget med å blande seg i hva andre gjør.
Gjest -Laila- Skrevet 15. januar 2008 #31 Skrevet 15. januar 2008 Hvis du synes dette hundeholdet kommer til å bli så forferdelig, så synes jeg du kan snakke til dem det gjelder istedet for å sutre på forum over den stakkars hunden. Ja, jeg skal det. Og jeg sutrer dessuten ikke, jeg spurte i det første innlegget mitt hvordan denne hunden kom til å bli hvis den blir en blokkhund som bare får seg et par turer rundt huset i døgnet. Jeg vil vite hva jeg ska si til dem - selv om jeg skjønner og vet at det ikke er riktig å holde en jakthund på den måten dette høyst sannsynlig blir, vet jeg ikke nok om hunder til å vite de direkte konskvensene på hundens psyke. Bare at hunden ikke får det godt hvis den ikke får brukt seg til det den er avlet for. Og jeg synes det er riktig å bry seg, for jeg er helt sikker på at dette ikke blir lett for familien heller, ikke bare for hunden.
Gjest Gjest Skrevet 15. januar 2008 #32 Skrevet 15. januar 2008 Grosser münsterländer? Hehe, ble nysgjerrig nå? Men nei, det er ikke en GM.
Gjest Lilleulv Skrevet 15. januar 2008 #33 Skrevet 15. januar 2008 Hehe, ble nysgjerrig nå? Men nei, det er ikke en GM. Crap! :-D
Gjest Gjesten som pleide å være lat Skrevet 15. januar 2008 #34 Skrevet 15. januar 2008 hvorfor velge jakthund når man ikke skal jakte? Vi valgte vår fordi akkurat denne rasen i tillegg har et par andre egenskaper som var viktige for oss. Og som jeg nevnte i det første innlegget mitt, tror jeg det er mulig å la jakthunden få utløp for jakt/sporeinnstinktet sitt uten at et kadaver er resultatet av turen.
Gjest Lilleulv Skrevet 15. januar 2008 #35 Skrevet 15. januar 2008 Vi valgte vår fordi akkurat denne rasen i tillegg har et par andre egenskaper som var viktige for oss. Og som jeg nevnte i det første innlegget mitt, tror jeg det er mulig å la jakthunden få utløp for jakt/sporeinnstinktet sitt uten at et kadaver er resultatet av turen. ja, ok! jeg vil omformulere meg litt da dere er flinke å bruke jakthunden deres aktivt, og den har det sikkert helt topp! Jeg vet om flere som har pointere og vorstere som aldri går på jakt, men de får mye mosjon og har et aktivt liv. det jeg mener er at folk må velge helt selv, men selv så skjønner jeg ikke helt hvorfor man velger raser som blir helt feil i forhold til det man tenker å gjøre med hunden. hvorfor velge gordon setter hvis man skal ha en familiehund og kun gå en kort tur i bånd et par ganger om dagen? hvilke argumenter har de for da å velge den rasen tro? Når jeg velger rase er det en lang prosess for meg. (ja jeg har gnåla masse i forskjellige tråder her inne om hvilken rase som passer osv osv). og det fordi jeg vil vite at jeg kan gi hunden det den trenger og at den passer meg.
Gjest Gjesten som pleide å være lat Skrevet 15. januar 2008 #36 Skrevet 15. januar 2008 Når jeg velger rase er det en lang prosess for meg. (ja jeg har gnåla masse i forskjellige tråder her inne om hvilken rase som passer osv osv). og det fordi jeg vil vite at jeg kan gi hunden det den trenger og at den passer meg. Tro det eller ei, det var faktisk tilfellet for oss også da vi valgte hunden. Og vi vraket flere raser jeg opprinnelig hadde mer lyst på fordi de ikke passet oss og ville være for krevende i forhold til vår hverdag. Jeg tror nok vi i hovedsak er enige her, for jeg mener også at folk skal velge rase etter sine behov og omstendigheter. Men jeg vil gjerne ha frem at man må se på mer enn bare betegnelsene "jakthund" eller "selskapshund" når man velger rase, ettersom egenskapene til de ulike rasene innenfor en kategori kan skille seg stort. Alle jakthunder er ikke like, og der en rase kan passe som familiehund hos en passe aktiv familie, vil en annen kanskje kreve mer av eieren i form av stimulering. Og tilsvarende for selskapshunder eller vakthunder etc.
Gjest Gjest Skrevet 15. januar 2008 #37 Skrevet 15. januar 2008 . Men jeg vil gjerne ha frem at man må se på mer enn bare betegnelsene "jakthund" eller "selskapshund" når man velger rase, ettersom egenskapene til de ulike rasene innenfor en kategori kan skille seg stort. Alle jakthunder er ikke like, og der en rase kan passe som familiehund hos en passe aktiv familie, vil en annen kanskje kreve mer av eieren i form av stimulering. Og tilsvarende for selskapshunder eller vakthunder etc. Men hva når hunden omtales som en rendyrket jakthund?
Gjest Gjest Skrevet 15. januar 2008 #38 Skrevet 15. januar 2008 Men hva når hunden omtales som en rendyrket jakthund? Kanskje du kan linke til den siden som omtaler hunden som en rendyrket jakthund? Uansett kommer det ann på hvliken egenskaper oppdretter har valgt å legge vekt på ved avl. Dermed kan det noen oppdrettere avler frem som rendyrket jakthunder være mer familihunder fra en annen oppdretter. Sitat Linda: Og jeg sutrer dessuten ikke, jeg spurte i det første innlegget mitt hvordan denne hunden kom til å bli hvis den blir en blokkhund som bare får seg et par turer rundt huset i døgnet. Det er ingen hunder som har nok med to runder rundt huset, jakthund eller ikke.
Gjest vorsteh mamma Skrevet 15. januar 2008 #39 Skrevet 15. januar 2008 Hei igjen, så fort folk svarer her! Det synes på meg som om mange her er enige; valg av hunderase/nytt familiemedlem bør baseres på hvilket liv familien/den fremtidige eier allerede har, hva slags aktivitetsnivå hunden 'krever' og hvilke egenskaper hundetypen typisk har. Som jeg skrev i sted: majoriteten av (store) fuglehunder som kommer fra seriøse, godkjente oppdrettere i Norge i dag har et fremelsket instinkt på fuglejakt. Dette fordi majoriteten av fuglehundoppdrettere retter seg etter klubbens egne krav til tispe/hannhund (i.e hva klubben nasjonalt vil at hunderasen skal være). Eksemplesvis er det krav til tispe og hannhund for oppnått et viss nivå innen jaktprøver for å få godkjent parringen. Se de ulike hjemmesidene til raseklubbene (settere, vorsteh, breton, pointer etc). Utover dette vil det forekomme 'ikke-godkjente' parringer, der mora og faren kan være flotte hunder, med flott gemytt og både masse eller lite jaktlyst, men der de ikke har oppnådd de krav som er nødvendige på jaktprøver, eller aldri har blitt stilt på jaktprøver. Følgelig kan slike parringer kunne gi fuglehunder som potensielt har mindre jaktlyst enn parringer der en har vært veldig bevist på å få frem denne egenskapen. I tillegg kan det innen et kull, godkjent parring eller ei, ha store variasjoner hos den enkelte valps jaktlyst/talent. Eksemplevis er vår ene vorsteh datter av en tispe som er jaktchampion, men selv er hun lite engasjert til selvstendig jakt. En fin 'stående labrador'...heheh. En del fuglehunder er også avlet fram gjennom generasjoner for sekundære egenskaper, eksempelvis er vorsteh (tysk: vorstehen; å stå foran) avlet til å trekke og brukes aktivt i trekkhundmiljøet (kort til mellomdistanse) for sin hastighet, trekkvillighet og fandenivoldskhet under løpet. Basert på fuglehundens generelle karakteristikk mener jeg at en hver fremtidig fuglehundeier bør forstå rasenes særegne egenskaper, og forstå at disse egenskapene (jakt primært) er noe hunden vil ønske å bruke. Jeg synes lite om at familier som ikke er aktive, friluftsintresert, eller har jaktinteresse skal vurdere fuglehunden som type. Man bør ikke kjøpe en fuglehund i den forventning at hunden ikke kommer til å ønske å løpe på fjellet og jakte fugl....eller løpe en mil eller to i uka som trim... de aller fleste vil faktisk det!!! I vårt tilfelle var jakt mindre sentralt for oss før vi fikk vår første vorsteh. Vi valgte vorsteh rasen fordi de typisk er sterk i hodet, tåler et aktivt/barskt friluftsliv, vil like å være med på lange skiturer og bo i telt uten dikkedaring, og samtidig er svært gode innehunder (familiehunder), gikk at de får hverdagstrimmen. Vår første fuglehund har et så stort instinkt på jakt at oppdragelsen av henne ble preget av at vi måtte forstå hennes lyster, lære henne å kontrollere dem/bruke dem riktig, og at vi måtte innrette oss ettersom vår hund er en virkelig jeger. Dette har ført til at min mann er blitt jeger også, og synes at han har fått enda et nytt og spennende element i friluftslivet, jeg er blitt jakthundfører og har t.o.m stilt på jakthundprøver! Det er gøy å bruke hunden til det hunden virkelig vil, på tur i hverdagen når hun tar stand, og på høyfjellet i jakten! Samtidig er våre vorstehere primært turkamerater, sommer som vinter, og byhunder som krever mer enn en liten selskapshund i aktivitet og trimkravene. Og det kan ikke vi gjøre noe med så lenge vi har valgt fuglehunder! Langt innlegg, nå må jeg hjem til mine byhunder som er alene hjemme når vi er på jobb...
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå