Gjest -Laila- Skrevet 14. januar 2008 #1 Skrevet 14. januar 2008 Noen jeg kjenner skal skaffe seg en jakthund. De er en familie på tre med to meget late tenåringer. På hjemmesiden til klubben til denne rasen står det at den er en rendyrket jakthund. Ingen av dem jakter og de er ikke friluftsmennesker i det hele tatt. De bor i en trang blokkleilighet. Noen har prøvd å ymte frampå om at dette kanskje ikke er den rette rasen for dem, men da ble de skikkelig snurte og sa at nå skulle de virkelig begynne å fly i skogen og på jakt og gud vet hva. Jeg har mine tvil, men det kan jo hende de forandrer livsstil total etter å ha fått denne hunden. De har aldri hatt hund før. Begge jobber mye. Hva vil skje hvis hunden ikke får benyttet jaktinstinktet sitt slik den skal? Hvis den blir sittende inne fra åtte til fem hver dag og bare får seg et par turer rundt blokka i døgnet? Hvordan kommer denne hunden til å bli da?
Gjest i Skrevet 14. januar 2008 #2 Skrevet 14. januar 2008 Jeg synes virkelig du legger deg borti ting du ikke har noe med.
Tabris Skrevet 14. januar 2008 #3 Skrevet 14. januar 2008 Det kommer helt an på hvilken rase det er. Det er en viss sannsynlighet for at den kommer til å havne på finn.no som "gis bort pga allergi"-sak når den kommer i kjønnsmoden alder.
Gjest Gjest Skrevet 14. januar 2008 #4 Skrevet 14. januar 2008 Noen jeg kjenner skal skaffe seg en jakthund. De er en familie på tre med to meget late tenåringer. På hjemmesiden til klubben til denne rasen står det at den er en rendyrket jakthund. Ingen av dem jakter og de er ikke friluftsmennesker i det hele tatt. De bor i en trang blokkleilighet. Noen har prøvd å ymte frampå om at dette kanskje ikke er den rette rasen for dem, men da ble de skikkelig snurte og sa at nå skulle de virkelig begynne å fly i skogen og på jakt og gud vet hva. Jeg har mine tvil, men det kan jo hende de forandrer livsstil total etter å ha fått denne hunden. De har aldri hatt hund før. Begge jobber mye. Hva vil skje hvis hunden ikke får benyttet jaktinstinktet sitt slik den skal? Hvis den blir sittende inne fra åtte til fem hver dag og bare får seg et par turer rundt blokka i døgnet? Hvordan kommer denne hunden til å bli da? [/quo Det er nå ikke bare å beg å fly i skogen på jakt da........hva menes med jakt da? skal de ta jegerprøve og full pakke? har de naturen i nærheten av der de bor? Mange av den sorten hund har utrolig mye energi....de må bare løpe fra seg, ellers blir de oppfattet som meget vanskelig og urolig.
Frey Skrevet 14. januar 2008 #5 Skrevet 14. januar 2008 Nå skal de vel først finne en oppdretter som er villig til å selge dem hund også da.
Gjest Gjest Skrevet 15. januar 2008 #6 Skrevet 15. januar 2008 Mange slags "jegere" også da. Jeg vet at folk slipper hundene løs i skogen og de springer der i dagesvis og langt, langt vekk fra "jegeren". Så hvis de hundene sporer opp og jager vilt blir det bare dyreplageri av det. Det er kanskje det nivået Lailas bekjente legger seg på da. Og får de ikke kjøpt valp fra oppdretter så kan de vel bare skaffe seg omplasseringshund.
Gjest -Laila- Skrevet 15. januar 2008 #7 Skrevet 15. januar 2008 Nå skal de vel først finne en oppdretter som er villig til å selge dem hund også da. Det har de gjort, det er det som er så rart. Virker som en seriøs oppdretter også. Kan denne hunden bli farlig? Den kommer til å bli overlatt veldig mye til seg selv. Hele dagen. Og antakelig ikke få nok utfordringer.
Gjest Gjest_ebano_* Skrevet 15. januar 2008 #8 Skrevet 15. januar 2008 Den kommer til å bli overlatt veldig mye til seg selv. Hele dagen. Og antakelig ikke få nok utfordringer. Blir provosert av at du skriver slikt. Hvordan kan du vite dette? Er det DU som skal skaffe deg hund eller? Flott at de har lyst på hund og har tenkt å gjøre endringer i livsstilen sin som kommer både de selv og hunden til gode! Dette med at jakthunder må brukes til jakt synes jeg er sterkt overdrevet. De aller fleste jaktsesongene i Norge varer en drøy måned, det er da 11 månder som hunden ikke brukes til jakt. Og hva brukes den til da? Jo svært mange står bundet til et hundehus hos folk som har flere hunder til jaktbruk. Eller den står på kennel resten av året fordi byfolkene ikke gidder å ha hunden sin uten om jaktsesongen. Eller den er familiehund som de fleste andre hunder. Om hunden får nok mental og fysisk stimulering (noe ikke du Linda eller noen andre kan uttale oss om, siden de ikke er vi/du som skal få oss hund) så mener jeg at hunden vil ha det bra. Når det er sagt så ville ikke jeg har kjøpt meg jakthund om jeg ikke var jeger. Dette fordi disse hundene har et temperament/personlighet som er avlet frem med tanke på jakt, noe som sjeldent er den perfekte match for en ren familiehund. Men med hunden kan godt ha det flott uten 1-2 uker i året på jakt så lenge den får den stimuleringen den trenger.
Gjest Gjest_Laila_* Skrevet 15. januar 2008 #9 Skrevet 15. januar 2008 Blir provosert av at du skriver slikt. Hvordan kan du vite dette? Er det DU som skal skaffe deg hund eller? Jeg vet jo at den kommer til å være alene i leiligheten hele dagen! Eierne er borte på skole/jobb! Sjelden hjemme før kl 16. Dessuten krever vel jakthunder en del mer enn selskapshunder, som jeg synes de heller burde skaffe seg. Tenker bare på det stakkars dyret. Altså, de bor i en liten leilighet i en by, finnes ikke sporty og er aldri på tur i marka/fjelle osv. De har aldri hatt hund før, men så noen valper av denne rasen og syntes de var så søte så de bestilte seg en. De skaffer seg ofte ting på impuls og går fort lei.
Saeria Skrevet 15. januar 2008 #10 Skrevet 15. januar 2008 Det er da vel lov til å være litt bekymret på hundens sine vegne. Det handler til syvende og sist om dyrets velferd. Skulle nesten tro vi tråkket deg på tærne gjest_ebano_*. Ellers vil jeg signere tabris.
lolita90 Skrevet 15. januar 2008 #11 Skrevet 15. januar 2008 du kan være så uenig du vil i dette, men tviler på at du kan endre bestemmelsen som er gjort... jeg vil ikke nekte for at jeg også ville reagert på det, men la dem gå sin egen vei, så finner de selv ut om dette virkelig var noe.
Gjest -Laila- Skrevet 15. januar 2008 #12 Skrevet 15. januar 2008 du kan være så uenig du vil i dette, men tviler på at du kan endre bestemmelsen som er gjort... jeg vil ikke nekte for at jeg også ville reagert på det, men la dem gå sin egen vei, så finner de selv ut om dette virkelig var noe. Jeg kan prøve å snakke med dem. Og jeg tenker på hunden , ja. Og også hvordan dette kommer til å bli for dem når hunden blir frustrert. Hvorfor er det så galt å bry seg når folk begår åpenlyse feil? Når de ikke klarer å sette grenser for ungene sine tror jeg ikke det blir noe enklere å sette grenser for en søt hundevalp.
Vici Skrevet 15. januar 2008 #13 Skrevet 15. januar 2008 Det har de gjort, det er det som er så rart. Virker som en seriøs oppdretter også. Kan denne hunden bli farlig? Den kommer til å bli overlatt veldig mye til seg selv. Hele dagen. Og antakelig ikke få nok utfordringer. Jeg er enig med deg. Og ja, hunden kan bli agressiv og ustabil. Jeg har sett dette flere ganger på nært hold, og jeg mener å skaffe seg en hund en ikke kan tilfredstille, er nært dyremishandling!
Tabris Skrevet 15. januar 2008 #14 Skrevet 15. januar 2008 Jeg synes slett ikke det er galt å bry seg. Hvis du ser at hunden tydeligvis ikke får det den trenger, så står det respekt av å ta det opp med dem, mener jeg.
Gjest gunda jeger Skrevet 15. januar 2008 #15 Skrevet 15. januar 2008 Jeg synes det er flott at du engasjerer deg, jeg TS. Det er alt for mange som skaffer seg jakthunder som lever et trist liv i by og blokk. Jakthunder krever mye stimuli, og det kan de få på mange forskjellige måter. Dersom dine venner har planer om å skaffe seg en terrier så er disse lette å stimulere. Lek og moro er det som skal til, og de stikker sjelden av. Hvis de ikke får denne stimulien så kan de bli vanskelige å dressere og urolige. Noen kan også bli aggressive fordi de ikke får brukt kroppen og hodet sitt. Men som sagt terriere er i større grad passende for byliv enn større jakthunder. Dersom de har planer om å skaffe seg en større hunderase som krever mye mosjon i tillegg til hodebry og samtidig har et kraftig jaktinstinkt vil jeg tro de kan få en stor utfordring. Slike hunder må mosjoneres jevnlig og ha mulighet for "fri utfoldelse", - hvis ikke så vil de bli svært rastløse. Dette kan igjen føre til agressivitet og de vil oppfattes som uregjerlige og "håpløse". Dette vil de bli klar over ganske raskt. Håper du fikk litt svar.
Gjest -Laila- Skrevet 15. januar 2008 #16 Skrevet 15. januar 2008 Dersom dine venner har planer om å skaffe seg en terrier så er disse lette å stimulere. Nei det er en fuglehund. Ellers takk for fint svar.
Gjest nr 3? Skrevet 15. januar 2008 #17 Skrevet 15. januar 2008 Nei det er en fuglehund. Ellers takk for fint svar. Settere er faktisk en av topp 3 rasene i Norge. Kun et få tall brukes faktisk til jakt! Og som Ebano påpeker er dette uansett en kort periode hvert år. Vennene dine sier at dette skal få dem ut i skog og mark og at de har jakt planer. Settere er også fantastiske familiehunder. Henger meg på de som synes du stikker nesen din bort i ting som ikke angår deg.
Gjest Morgan le Fay Skrevet 15. januar 2008 #18 Skrevet 15. januar 2008 Nei det er en fuglehund. Ellers takk for fint svar. Lykke til, sier jeg bare! Fuglehunder som ikke får det de trenger av stimulanse, blir et "#$%& å ha i hus, ikke fordi de blir aggressive, men fordi de er ekstremt rastløse vesener som piper og klager, og kan ha en tendens til å ødelegge ting. Vi har selv fuglehund, og selv om han får mye mosjon og brukes til jakt mer enn en gang i året ( akkurat den kommentaren var noe av det dummeste jeg har lest på lenge; småviltjakta varer tross alt fra ca midten av september og ut februar), er han ikke akkurat lite oppmerksomhetskrevende. Oppdretteren vi kjøpte ham fra, kunne fortelle at en av hans hunder en gang gnagde i stykker en hel sofa, og dette er folk som driver aktivt med jaktprøver osv. Men ærlig talt synes jeg mest synd på hunden. Jeg vil ikke engang si hva jeg synes om slike folk som vil anskaffe fuglehund "for moro skyld" fordi den jo er så søt. Det er dessuten svært få som over natta totalt forvandler seg til rene friluftsmennesker fordi det kommer en firbeint i hus, og stort sett er det hunden som må lide for dette.
Gjest -Laila- Skrevet 15. januar 2008 #19 Skrevet 15. januar 2008 Settere er faktisk en av topp 3 rasene i Norge. Kun et få tall brukes faktisk til jakt! Og som Ebano påpeker er dette uansett en kort periode hvert år. Vennene dine sier at dette skal få dem ut i skog og mark og at de har jakt planer. Settere er også fantastiske familiehunder. Henger meg på de som synes du stikker nesen din bort i ting som ikke angår deg. Det er ikke en setter de skal få Husker ikke hva rasen heter, men har lest at den er en rendyrket jakthund og ikke en familiehund. Jeg er ikke dum og jeg vet at det ikke er jakt hele året, jeg snakker om trening og stimulering. Og at jeg kjenner disse menneskene. Som sagt, hvis du ser at noen er i ferd med å begå en feil, står du bare å ser på da? Det gjør nemlig ikke jeg. Tror en del tragedier kunne vært unngått hvis folk brydde seg litt mer, men folk tør jo ikke å si i fra om noe lenger.
Gjest Gjest Skrevet 15. januar 2008 #20 Skrevet 15. januar 2008 Vi har selv fuglehund, og selv om han får mye mosjon og brukes til jakt mer enn en gang i året ( akkurat den kommentaren var noe av det dummeste jeg har lest på lenge; småviltjakta varer tross alt fra ca midten av september og ut februar), er han ikke akkurat lite oppmerksomhetskrevende. en firbeint i hus, og stort sett er det hunden som må lide for dette. Og hvor mange jegere som ikke bor på landet her tid til mer en jakttur?? Evnt noen helgeturer?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå