Gå til innhold

Har vært hos dyrelegen i dag... :(

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Linda_*
Skrevet

Jeg er ganske fortvilet nå... Jeg har ei pusi som jeg har hatt i over 7 år og som jeg setter STOR pris på. For en stund siden merket jeg en kul på størrelse med en ert under magen. I dag fikk jeg den sjekket hos dyrelegen og hun sa at det var jursvulst. Hun anbefalte oss å fjerne den, men de skal ha kr 5500 for å operere! Jeg er student og har ikke sjangs til å ta meg råd til den operasjonen... Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre nå, har jo ikke lyst å miste pusi, men har jo ikke råd til operasjonen :( Huff dette var ikke en god start på det nye året! Er det noen som har erfaring på området?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Det kan være at dyrlegen vil være behjelpelig med avdragsbetaling. Hvis ikke - har du nær familie som har mulighet til å hjelpe deg med dette? Eller minilån i banken?

En forferdelig situasjon. :klem:

Endret av Tabris
Skrevet

Hvor bor du?

Har fått operert katter med betydelig større svulster (hønseeggstr), og det kom på under 1000 lappen.

Ring litt rundt til andre dyrleger og se om det hjelper.

Gjest rikkerikke
Skrevet

Så vidt jeg vet, så er dette en vanlig kreftform hos hunndyr. Det er også en form som ofte sprer seg raskt desverre, så det er sikkert lurt å ikke vente for lenge med operasjon om det er det du ender med. Skjønner det økonomiske problemet, ikke et lett valg. Du kan jo si det som det er til veterinæren og be om en nedbetalingsavtale, evt. ringe familie og venner og be om bursdagsgave på forskudd?

Skrevet

Hvis det er noen trøst i det minste så har vi akkurat funnet det samme på vår nesten 11 år gammle BS. Vi har heller ikke råd til operasjonen og dyrelegen rådet oss egentlig uansett bort fra å bruke penger på det siden hunden er så gammel.

Det er veldig trist. Vår får være med så lenge hun ikke har smerter.

En vennine har en hund, de hadde heller ikke råd til å oprere når en svulst ble oppdaget. Men nå 2 år etter er økonomien bedre og dyrlegen rønget og undersøkte hunden og konkluderte med at det ikke var spredning. Deres hund ble altså ikke operert før 2 år etter at svulsten ble merket, dette er 1 år siden og hunden er fortsatt rask.

Så vi får ikke være altfor negative, kanskje går det bra med både pusen din og hunden vår.

Gjest Gjest_Linda_*
Skrevet

Bor langt nord i landet. Skal forhøre meg med det andre dyrelegesenteret her i morgen. De sa det ble så dyrt fordi de anbefalte å bruke gass som bedøvelse, de må fjerne et større området med vev, også skal de ta røntgen av lungen for å sjekke evt spredning.

Skrevet

Hvis katten ikke har noen planger ville jeg ikke gjort noe. Hvis katten får nedsatt allmenntilstand, smerter eller andre plagsomme symptomer ville jeg avlivet henne.

Jeg hadde en gang en eldre katt med svultst under magen. Hun hadde to gode år etter vi oppdaget svultsen.

Hvis katten skal fjerne svultsen kirurgisk må hun vel uansett ha narkose. Alle kirurgiske inngrep, særlig med narkose, innebærer en viss risiko. Jeg ville ventet og sett det an.

:klem:

Gjest Gjest_Linda_*
Skrevet

Jeg må nok dessverre også bare vente og se på formen hennes. Trist som det er så er det nok det eneste valget jeg har, men skal dobbelsjekke med pris hos dyrelege nr 2 på stedet. Ellers er hun kvikk og rask... Jeg får bare skikkelig dårlig samvittighet, det føles som jeg svikter mitt barn :(

Skrevet

Har du hørt med dyrlegekontoret om du kan betale på avbetaling?

Gjest Gjest_Linda_*
Skrevet

Har ikke hørt om muligheten for avbetaling. Kanskje en mulighet, men det er jo så mye penger uansett... Det skal jo nedbetales selv om jeg får lån av andre eller får en avbetalingsavtale. Men jeg skal tenke over det i en dag eller to, det er jo en utvei...

Skrevet
Bor langt nord i landet. Skal forhøre meg med det andre dyrelegesenteret her i morgen. De sa det ble så dyrt fordi de anbefalte å bruke gass som bedøvelse, de må fjerne et større området med vev, også skal de ta røntgen av lungen for å sjekke evt spredning.

De gangene jeg har vært med på operasjon av katt (kreft, sterilisering osv) så har det blitt brukt bedøvelsesprøyte.

Kanskje du kan høre om de vil være villig til å gjøre det i stedet for gass?

Men jeg bør kanskje nevne, den katten som sist ble operert hadde en svulst på størrelse med et hønseegg. Det tok vel 3-4 år fra ert, til den størrelsen, og katten ble helt fin etter operasjonen. (Før jeg blir kjølhalt: Vi trodde først det var en fettkul, og siden det er 1 time med bil valgte vi å la vær å utsete katten for det stresset før det ble tydelig at det var nødvendig. Almenntilstanden til katten var hele tiden god)

Gjest Gjest_Linda_*
Skrevet

Dyrelegen anbefalte gass som bedøvelsesmiddel fordi det skulle gi en mindre risiko for komplikasjoner. Vi kunne velge vanlig bedøvelse, det ville kostet kr 4500. Men det e jo fremdeles dyrt, også anbefalte ikke dyrelegen det...

Skrevet
Dyrelegen anbefalte gass som bedøvelsesmiddel fordi det skulle gi en mindre risiko for komplikasjoner. Vi kunne velge vanlig bedøvelse, det ville kostet kr 4500. Men det e jo fremdeles dyrt, også anbefalte ikke dyrelegen det...

Huff, helt grotesk hvordan prisene blir presset opp i enkelte områder.

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

Jeg synes det er stygt å ikke hjelpe sitt kjæledyr når de trenger det.

Bare la en man er glad i bare gå der til den dør av en sykdom...? Fysj.

Jeg hadde snarest lånt penger til dette.

Før man anskaffer seg dyr, bør man være inneforstått med at det kan komme dyrlegeregninger i dyrets levetid.

Gjest Gjest_c_*
Skrevet
Jeg synes det er stygt å ikke hjelpe sitt kjæledyr når de trenger det.

Bare la en man er glad i bare gå der til den dør av en sykdom...? Fysj.

Jeg hadde snarest lånt penger til dette.

Før man anskaffer seg dyr, bør man være inneforstått med at det kan komme dyrlegeregninger i dyrets levetid.

For et latterlig innlegg! Skam deg!

Dyr er dyr, for noen år siden var det uhørt å bruke slike summer på dyr.

Så lenge man tar hensyn til dyrets vel og ve så ser jeg ingen problemer.

Jeg mener det er dyreplageri å gjøre alt for å holde dyr i livet som ikke lengre har det godt.

Har man ikke penger så har man ikke penger, det er uansett ofte spredning ved jursvulster så man kjøper bare et par år for å lette samvittigheten sin.

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

Latterlig innlegg du...

Det er faktisk mulig å få dyret friskt og mange leveår ekstra etter en jursvulst operasjon.

4-5000 er ikke allverdens idag heller. Det er ofte snakk om prioriteringer.

Man kan låne (ikke uhørt å låne penger for å gjøre dyret sitt friskt! Det må være for riktig lenge siden siden det gitt) man kan kanskje droppe et par klesinnkjøp og tur-på-byen.

Har man et dyr man er glad i gjør man det man kan.

Skrevet

Jøss, vi fikk høre at vår yngste hund hadde det, men dyrlegen sa det gikk sakte og ville ikke ta livet av henne. Det stemte også det, hun døde av noe helt annet

Gjest Gjest_c_*
Skrevet
Latterlig innlegg du...

Det er faktisk mulig å få dyret friskt og mange leveår ekstra etter en jursvulst operasjon.

4-5000 er ikke allverdens idag heller. Det er ofte snakk om prioriteringer.

Man kan låne (ikke uhørt å låne penger for å gjøre dyret sitt friskt! Det må være for riktig lenge siden siden det gitt) man kan kanskje droppe et par klesinnkjøp og tur-på-byen.

Har man et dyr man er glad i gjør man det man kan.

Synes du er utrolig frekk og lite omtenksom. TS skriver at dette er penger de ikke har.

Om den ikke har spredd seg når den er så stor at man kjenner den så er den ofte enten meget sakte groende eller ikke ondartet og det er ofte at dyret overlever denne svulsten.

Om den er aggressiv så har den ofte spredd før man merker det og da er det ikke mye hjelp i en operasjon annet at man kjøper litt tid.

Et dyr er et dyr. Og selvom man er ufattelig glade i dem så må man ikke miste dette perspektivet.

Så lenge katten har det bra så ville ikke jeg gjort noe mer. Har man ikke penger til overs så har man det ikke.

Ikke legg på deg dette TS. Som flere skriver så kan både hunder og katter ha mange gode år selvom man ikke fjerner svulsten.

:klem: til TS

Gjest Gjest_Linda_*
Skrevet

Takk for støtten folkens :) Selvfølgelig er dette ikke en ønskelig situasjon og dersom jeg kunne ha droppet klesinnkjøp, det å gå ut på byen o.l så hadde jeg gjort det! Nå er det så at jeg heller ikke gjør disse tingene i utgangspunktet, slike interesser har jeg ikke og heller har jeg ikke råd til det. Jeg lever på smertegrensen og jeg har allerede brukt til sammen rundt 15 000 på dyrelegeregning for denne katten (i løpet av de 7 1/2 årene jeg har hatt henne). Hun har desverre vært mye syk, men jeg har gjort alt jeg har kunnet for henne. Ingen jeg har møtt har noen gang opplevd at en katt har vært så syk og samtlige hadde ikke tatt det for gitt at noen bruker så mye penger på en alminnelig katt. Når operasjonsregningen kommer oppå dette beløpet blir det snakk om utrulig mye penger! For mange hadde dette kanskje ikke vært noe problem å legge ut dette beløpet, er lommerusk, da er dere priviligerte! Jeg er og blir en lutfattig student, mine medstudenter vil heller ikke ha mulighet til å låne meg penger og min familie er ikke superrik, de har nok til sine egne regninger. Hadde overhode ikke tenkt å legge ut så mye om meg selv, men her må man tydeligvis forklare og forsvare til enkelte at det beløpet det er snakk om er mye penger for andre personer enn h*n... Men takk for støtten folkens, jeg har fått mange svar som har hjulpet! Nå trekker jeg meg tilbake og legger denne diskusjonen brakk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...