Gjest Gjest Skrevet 14. januar 2008 #1 Skrevet 14. januar 2008 Hvis jeg fant olje (og da, veldig mye) på min egen tomt, hva ville skjedd det? Hadde myndighetene tatt det eller kunne jeg beholde det selv og tjene på det? Hva om jeg fant et "helt hav" av olje? Ville da hatt lov å tjene på meg rik på det? Hva om det skjedde når resten av verden omtrent har gått tom for olje?
Gjest Anti-Liberalist Skrevet 14. januar 2008 #2 Skrevet 14. januar 2008 Jeg er ikke sikker. Men jeg håper du i det minste blir tvunget til å dele.
Gjest Gjest Skrevet 14. januar 2008 #3 Skrevet 14. januar 2008 Du hadde vel blitt rik da tenker jeg Jorda og tomten er jo din så
Gjest Bond Skrevet 15. januar 2008 #4 Skrevet 15. januar 2008 Jeg er ikke sikker. Men jeg håper du i det minste blir tvunget til å dele. Hvorfor? Fordi en skulle jo ikke ha nytte av det en eier selv? Fordi man skulle bli rik, må man uansett bli straffet for det? Skatt må man betale uansett, det er nok med det.
Gjest Anti-Liberalist Skrevet 15. januar 2008 #5 Skrevet 15. januar 2008 Hvorfor? Fordi en skulle jo ikke ha nytte av det en eier selv? Fordi man skulle bli rik, må man uansett bli straffet for det? Skatt må man betale uansett, det er nok med det. Man blir jo tvunget til å dele når man betaler skatt. Men kanskje mer interessant er spørsmålet om hvorfor et enkeltindivid skal kunne eie en begrenset resurs? Hva hvis den norske oljen hadde blitt funnet på land i stedet for? For eksempel på jordeiendommen til en bonde? Synes du da det ville vært riktig at bonden skulle hatt eiendomsretten til oljen? Framfor det norske folk? Og i stedet for et statlig oljefond ville verdens overlegent rikeste mann vært en nordmann?
FrizzleSizzle Skrevet 15. januar 2008 #6 Skrevet 15. januar 2008 Hm. Du ville uansett hatt store utlegg med å utvinne oljen. Trengt investorer og slik. Så det hadde vel blitt et aksjeselskap ut av det? Som flere kunne kjøpe seg inn i. Da hadde ressursene blitt fordelt på noen i hvert fall.
Gjest Gjest Julie Skrevet 15. januar 2008 #7 Skrevet 15. januar 2008 Jorda og tomten er jo din så Er den? Eiendomsskatten, festeavgiften, overdragelsesavgiftene og alle avgiftene man blir tvunget til å betale til staten - også dersom man vil leie ut eller selge det man "eier" dersom man vil gi bort det man "eier" til sine barn: Eier man virkelig det man tror man eier? Eller eier egentlig staten litt av det uansett?
skrue Skrevet 15. januar 2008 #8 Skrevet 15. januar 2008 Skulle noe slik skje vil jeg anta at dette ville bli oppfattet på samme måte som mineraler som eventuelt oppdages på en eiendom: "Når det gjelder mineralforekomster som måtte befinne seg på eiendommen, har overflateeieren ikke noen alminnelig enerett til disse. Retten til metaller og malmer i grunnen har vært oppfattet som et regale , dvs at retten tilligger Kongen (staten)" og "I denne lovens § 1 er det fastslått at petroleumsforekomster under norsk landområde tilhører staten." http://www.regjeringen.no/nb/dep/oed/dok/N....html?id=340691
Gjest Anti-Liberalist Skrevet 16. januar 2008 #9 Skrevet 16. januar 2008 "Når det gjelder mineralforekomster som måtte befinne seg på eiendommen, har overflateeieren ikke noen alminnelig enerett til disse. Retten til metaller og malmer i grunnen har vært oppfattet som et regale , dvs at retten tilligger Kongen (staten)" og "I denne lovens § 1 er det fastslått at petroleumsforekomster under norsk landområde tilhører staten." Hvem sier at det ikke finnes fornuftige lover og regler i dette landet? Dette tror jeg er blant de mest fornuftigste lover og regler jeg noen gang har sett. Heia Norge!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå