Gå til innhold

Min fiiiiine orkidé


Aurela

Anbefalte innlegg

Jeg har fått en kjempefin orkidé, og ønsker å lære meg å holde dem i live. Denne orkidéen har over 32 knopper (?) og åtte blomster som blomstrer nå!! Altså, den er (og med riktig pleie kommer til å bli) super fin!

Så, det jeg lurer på, kort og godt, hvordan holder man en orkidé i livet? Er ganske grønn når det gjelder planter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har høyrt to varianter for å bevare orkidee:

-1 eggeglass i måneden. Dette varierer jo med antall blomster da planten trenger meir vatn i blomstringstida enn i kvileperioden.

-Holdes lett fuktig. (Dersom potten er gjennomsiktig, kan dette kontrolleres gjennom potten (du ser "vannflekker") som kondens på plasten.

Eg har gjordt ein balnding av begge tips, og det fungere.

Den skal forresten ha mykje lys, men ikkje direkte sol.

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har høyrt to varianter for å bevare orkidee:

-1 eggeglass i måneden. Dette varierer jo med antall blomster da planten trenger meir vatn i blomstringstida enn i kvileperioden.

-Holdes lett fuktig. (Dersom potten er gjennomsiktig, kan dette kontrolleres gjennom potten (du ser "vannflekker") som kondens på plasten.

Eg har gjordt ein balnding av begge tips, og det fungere.

Den skal forresten ha mykje lys, men ikkje direkte sol.

Lykke til :)

skal den altså kun ha 1 eggeglass med vann i mnd?? Når den ikke blomstrer altså.. Min orkidè har veldig fine blad, men ingen bloster nå.. Veldig usikker på det med vanning.. Den står på stuebordet, der det er lyst, men ikke direkte sollys.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 eggeglass i mnd var vel litt lite - jeg har hørt 1 eggeglass i uka.

Selv setter jeg mine orikdeer i vann i en halvtime i uka. På denne måten får de trekke opp det de trenger selv. Mine er fine og friske! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En tidligere bruker her (tilfeldigvis blomsterhandler) hadde en orkidetråd her, har du prøvd å søke?

Jeg husker iallefall at hun sa man skulle la dem stå i vann i ca 10 minutter og så renne av i 10 minutter, en gang i uka. Det har jeg gjort og mine er friske og fine, uten luftrøtter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg dro opp en gammel orkidetråd her tidligere idag. Den er ikke så fryktelig langt ned på siden her. Der er det mange gode svar fra vårt planteorakel, Bjørnsdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...