Nøtten Skrevet 14. januar 2008 #1 Skrevet 14. januar 2008 Jeg vurderer bukplastikk etter tre graviditeter og en nåværende livvidde på 105 cm. Hvor viktig er det å nå idealvekten sin først? Påvirker det resultatet om man går ned ca 5 kg etter operasjonen? Jeg veier nå 77,5 og trives best på 70-72 kg. Dette er målet mitt på sikt. Kan jeg ta operasjonen før jeg har nådd målet eller er det best å vente? Det er jo ikke så mange kg det er snakk om. Jeg har mye fett i overkroppen og slanke bein, har overflødig fett på ryggen også, er det mulig å få fjernet det samtidig?? Takk for svar, da
Paladin Skrevet 15. januar 2008 #2 Skrevet 15. januar 2008 (endret) Jeg vurderer bukplastikk etter tre graviditeter og en nåværende livvidde på 105 cm. Hvor viktig er det å nå idealvekten sin først? Påvirker det resultatet om man går ned ca 5 kg etter operasjonen? Jeg veier nå 77,5 og trives best på 70-72 kg. Dette er målet mitt på sikt. Kan jeg ta operasjonen før jeg har nådd målet eller er det best å vente? Det er jo ikke så mange kg det er snakk om. Jeg har mye fett i overkroppen og slanke bein, har overflødig fett på ryggen også, er det mulig å få fjernet det samtidig?? Takk for svar, da Hei. Det er en fordel å ha kommet ned i den vekten man forvente å holde seg på. Legen kan fettsuge endel overflødig fett i mageområdet, men det er lettere om han slipper det. Jeg regner med at du allerede har gått ned mange kilo og har mye løs hud. Da vil bukplastikk gi bra resultat allerede nå. Det er lang ventetid på bukplastikkoperasjoner hos det offentlige. Privat så kan det gjøres i løpet av en måneds tid, men da koster det ganske mye penger ofte over 40.000. Men du kan sette utgiftene som fradragspost på selvangivelsen såfremt fastlegen din gir en medisinsk grunn til at du må ta operasjonen og at du har uttalelse fra ditt offentlige sykehus at ventetiden er på over 12 måneder. Typiske medisinske grunner kan være at man kan få sår, eksemliknende tilstander etc. i området med løshud. Andre grunner kan være psykiske, f. eks. at man blir deprimert av løshuden etter graviditetene. Her er link med nyttig info om bukplastikk: http://www.froyen.no/index.php?option=com_...7&Itemid=30 En plastisk kirurg vil kunne gi deg de beste rådene om når det er best for deg å foreta selve bukplastikken, dvs før eller etter du har nådd idealvekten din. Så jeg anbefaler å kontakte en slik kirurg. Om du ønsker privat operasjon så kan en kirurg ta en preundersøkelse og det koster kun rundt 500 kroner. Da kan man bli enig om tidspunkt etc. F. eks. kan han si at det ville vært en fordel å gå ned 5 kg til og kan da sette opp en operasjon om 2 måneder. Da har du 2 måneder med mye god inspirasjon til å gå ned de siste kiloene. Du vet at du blir kvitt all løshuden om 2 måneder. Vær imidlertid klar over at bukplastikkoperasjon tas i full narkose og det er alltid en viss risiko forbundet med slike operasjoner, men den er veldig liten. Noen reagerer på narkose og man kan få infeksjon i såret. Har du hatt narkose før og ikke reagert på det så bør det ikke være noe problem. Om man får infeksjon i såret så er det oftest ikke farlig, men det kan gå ut over hvor pent arret blir etterpå. Du må også være klar over at du vil ha et langt arr i bukregionen som først vil være rødt/fiolett i noen år før det blir hvitt. Huden rundt navleregion må flyttes fordi hele huden trekkes nedover og syes sammen igjen etter at området med løshud er fjernet. Så det må lages et nytt hull til navlen lenger oppe på den eksisterende huden. Dermed vil ikke navlen ikke vil se helt lik ut som tidligere. Den vil fortsatt se fin ut, men annerledes enn før. Men det er vel en liten pris å betale for å bli kvitt mye løs hud. Operasjonen tar noen timer og man blir liggende på sykehuset i noen dager. Man har dren inn i det opererte området og de tas ut like før man kan dra hjem. Det vil stramme endel i såret den første uken eller to så man kan ikke rette opp ryggen helt. Men det er ikke spesielt vondt. Man vil gå med et korsettliknende overtrekk som vil stramme i mageregionen og beskytte såret. Man vil være sykemeldt et par uker og må være forsiktig med trening og å bære tungt de første 6 ukene. Man kan dusje etter en uke. Stingene tas etter et par uker. De første 6 månedene vil man ha noe redusert følsomhet i huden i det opererte området. De aller fleste blir veldig fornøyd med bukplastikkoperasjon så det er bare å glede seg til operasjonen. Om du ønsker at det offentlige betaler så må du kontakte fastlegen din og be om en henvisning til et sykehus for å få en evaluering. Vær klar over at i enkelte deler av landet så er det opptil 2 års ventetid på slik operasjon. Men om du ikke vil vente så lenge så kan private sykehus operere deg innen en måned fra du har time til en preundersøkelse. Endret 15. januar 2008 av Paladin
Gjest Gjest Skrevet 15. januar 2008 #3 Skrevet 15. januar 2008 En liten kommentar...om du får henvisning fra legen din og det offentlige skal betale så kan man opereres på et privat sykehus hvor det er kortere ventetid. En venninne av meg opererte på Colosseum Klinikken og var kjempefornøyd!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå