Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
Jeg har jeg aldri hørt om at straffenivået individualiseres etter det enkelte offers reaksjoner på forbrytelsen. Her må det nok i stor grad generaliseres.

I loven settes rammene for straff, og innenfor disse rammene opererer domstolen når straff skal utmåles. Konsekvensene av et straffbart forhold er ett av flere kriteria som danner grunnlag for straffeutmåling. Derfor er det faktisk slik at offerets subjektive oppfatning av en starffbare handlingen spiller en vesentlig rolle.

Alle saker skal bedømmes invividuelt, og alle bevis og opplysninger skal legges på "rettens bord", som det heter. Det at lovgiver har satt rammer for straff, betyr blant annet at man skal gradere ut fra subjektive oppfatninger,- ikke minst fra offerets side.

Derfor er det nok en gang med stor grad av rett jeg kan hevde at du tar feil. Det er lovgivers intensjon at det IKKE skal generaliseres i slike saker.

Videoannonse
Annonse
Gjest Korrekt
Skrevet
Så debatten skal altså handle om å få en vi ikke liker meningene til, til å endre mening?

Er det ikke lite smart å bruke energien på å forsøke å endre Staff?

Jeg trodde problemet var Lommemannen og hans likesinnedes gjerninger - ikke hva Staff måtte synes og mene.

Staff er en god advokat og gjør jobben sin. Han har ytringsfrihet.

Helt enig med deg. Godt ikke alle er litt trang synte og trenger sin vanlige synde bukk.

Gjest Frk Åberg
Skrevet
Så debatten skal altså handle om å få en vi ikke liker meningene til, til å endre mening?

Er det ikke lite smart å bruke energien på å forsøke å endre Staff?

Jeg trodde problemet var Lommemannen og hans likesinnedes gjerninger - ikke hva Staff måtte synes og mene.

Staff er en god advokat og gjør jobben sin. Han har ytringsfrihet.

Jeg tviler da sterkt på at det er noen som helst sjanse for at Staff endrer meningene sine hvis han skulle finne på å lese her. Så, nei, jeg har ingen personlige ambisjoner om endre hans meninger.

Må kan jo ha to ting i hodet samtidig; altså både fordømme Lommemannen og diskutere hvordan man kan forhindre overgrep, og diskutere hvorvidt Staff har rett og om det han sier kan være til skade for ofre eller potensielle overgripere (nåja, fire tanker, da egentlig). Hvis man ikke skal kunne diskutere flere aspekter ved en sak, ser jeg ikke poenget med å være på et diskusjonsforum. Det fins også en egen tråd om Lommemannen, og man kan velge å bare diskutere der hvis man syns denne diskusjonen er på viddene.

Gjest septica
Skrevet
Jeg lurer på hvordan du vet det. Den eneste måten du kan vite det, er om du har snakket med alle barn som har blitt overtalt/tvunget til slik beføling. Jeg antar at du ikke har gjort det. Jeg kan bare anta at dette er noe du har tenkt deg til. Det blir litt som Staff, som ikke tror at andre kan ta skade av det han selv ikke tok skade av. Folk er forskjellige.

Ja sant!!Enig....

Jeg ble misbrukt av et familiemedlem i mange år.

Jeg har tatt skade,det har familien min også.

Jeg synes det er provoserende og frekkt å uttale seg om ting man ikke har peiling på....Ingen vet hvor mye et barn tar skade av slikt,kun barnet selv!!!

det mener nå jeg.....

Skrevet
Under forutsetning at han kun referer til lommetennisen, altså at barna ble lurt til å stikke hånda ned i lomma, har Staff helt rett. Dette er ikke skadelig for barna.

Hehe, si meg er du psykolog eller? Eller har du vært oppi noe lignende sitvasjon? Kan du se forskjell på individer??? Hva som er skadelig & ikke innenfor dette tror ikke jeg du skal utalee deg så veldig mye om, om du ikke har noe relasjon til barn som har opplevd dette eller det har hendt med deg selv... Og skadelig for noen kan du banne på at det er!!! Så den må du lengre ut på landet med...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...