Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg hører fra mange at Oslo er ikke beste plassen å studere, er fra vestlandet. Jeg må studere her siden det er bare her studiet jeg ønsker å studere er. Folk sier at i uio vil man bare være en som er "usynelig" i mengden, enten så er det flest lokale som går der og kjenner gamle venner fra før eller så må man skrike høylytt etter oppmerksomhet (og jeg er ikke en av disse)

Håper forsåvidt de har fadderuke da, men er jo ikke garanti om man kommer godt i hop med disse folkene heller...

Hva mener dere andre om uio, de som går/har gått der?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man blir ikke kjent med folk gratis, man må jobbe for det. Ja, jeg går der.

Skrevet

Man studerer vel ikke i et universitet, men ved et universitet.

Det finnes fadderordning ja, men...den fungerer vel ikke alltid. Fadderen din er der første uken, og det er brokete, mange og store miljøer der, så man ikke regne med at fadder ved UiO er det samme som fadder i barneskolen.

Folk på forelesningene bare stikker av etter endt forelesning, ingen ser på hverandre, få smiler, alle er seriøse og alle kniver om å se best ut, være flinkest og å rekke opp hånden for å stille liksom-smarte spørsmål.

På datarommene og felleslesesalene er alle alene eller kjenner hverandre i klikker fra før. Ved UiO er det som regel ikke slik at noen inkluderer deg uten videre. Du må nok slite skikkelig, kanskje ved å feste først for å bli kjent med noen...

Glad jeg har studert i utlandet også, da var det mye enklere å bli kjent med folk. UiO har vært det vanskeligste sosiale treffestedet jeg har møtt på. Selv på fest er UiO-folk anstrengt. Litt slitsomt, hva er problemet deres , liksom.

Skrevet

Men det er også stor forskjell fra fakultet til fakultet.

Skrevet

Det er absolutt mulig - men som Pax nevner det er litt opp til deg selv. Nå er det noen år siden jeg studerte - men regner med at det er kollokviegrupper fremdeles , bli med på de. Det finnes studentforeninger med sosiale arrangementer - bnli med på de. Er du interessert i idrett så meld deg inn i en av gruppene de har .

Sikker på at det er veldig mange andre som også vil bli kjent med folk - noen må bare ta det første skrittet :-)

Skrevet

Som gjest nevner, UiO er ikke det mest imøtekommende og vennlige stedet her på jorden, nei.

Jeg anbefaler utlandet dersom du har mulighet til det.

Skrevet
Det er absolutt mulig - men som Pax nevner det er litt opp til deg selv. Nå er det noen år siden jeg studerte - men regner med at det er kollokviegrupper fremdeles , bli med på de. Det finnes studentforeninger med sosiale arrangementer - bnli med på de. Er du interessert i idrett så meld deg inn i en av gruppene de har .

Sikker på at det er veldig mange andre som også vil bli kjent med folk - noen må bare ta det første skrittet :-)

Jeg studerer ved UIO, og slutter meg til dette. Meld deg på faddergrupper, kollokviegrupper - dersom det er mulighet for det, studentforeninger eller idrettsgrupper, slik at du kan møte andre studenter. Det er ingen umulighet å bli kjent med folk og få venner på universitetet. Jeg begynte ved universitetet uten å kjenne noen som gikk der på forhånd, og det gikk helt fint. Man må bare gå litt mer inn for å bli kjent med folk når forholdene er så store.

Skrevet

Har studert både ved UiO og NTNU. Synes det var mye lettere å finne seg venner ved NTNU.

Skrevet

Jeg gikk på UiO for endel år siden, og syntes ikke det var særlig vanskelig å bli kjent med folk - og jeg er ikke en utadvent person. Noen møtte jeg på faddergruppa (var sikkert heldig med gruppe, mange hyggelige folk), andre gjennom disse igjen, og andre gjennom fag. Jeg studerte realfag, da, og vi hadde mye kollokvier, labarbeid og undervisning i mindre grupper. Jeg kan godt skjønne at det er vanskeligere å bli kjent med folk om man bare har store forelesninger og lite praktisk arbeid.

Har også studert på mindre høyskole i distriktet, og det var nok lettere å bli kjent med folk der. På den annen side kan miljøet bli FOR lite og tett når forholdene blir så mye mindre.

Skrevet
Har studert både ved UiO og NTNU. Synes det var mye lettere å finne seg venner ved NTNU.

Helt enig!

Gjest Wolfmoon
Skrevet

Jeg synes det har gått veldig greit å få venner på UiO jeg, men det avhenger selvsagt av at man gjør en liten innsats selv.

Nå begynte jeg på nytt studie i år, var da ikke med på faddergruppe, men har likefullt funnet meg folk å være sammen med i år også. Nå er det jo gjort en del endringer i systemet på UiO også da, så man på mange fag både har forelesninger og gruppe timer. Og det er helt klart lettere å bli kjent med folk på de små gruppetimene enn på forelesning med 200 stykker.

Du må ta litt initiativ selv, men jeg vil ikke akkurat svartmale bildet av det sosiale livet på UiO som enkelte andre her gjør.

Skrevet

Hmm ja det høres vanskelig ut for flere her skjønner jeg, uansett for jeg gjøre det beste ut av det..Antagelig blir det bare for ett år for å heller bygge på utdanningen et annet sted etterpå..Takk for svar!

Skrevet

UIO er stor i norsk sammenheng. Det er mye nordmenn der. Sånn sett kan det være vanskelig.

1. Bo i kollektiv eller helst på studentby. I allefall IKKE ALEINE.

2. Bli med (som de sier over) i kollovkvier, idrettslag, etc etc

3. Ikke vær redd for å prøve nye aktiviteter

4. Bli med på fadderuke

5. Ta initsiativ selv - møter du noen du liker spør om dere skal ta en kaffe eller trene sammen. Du må JOBBE for nye venner.

6. Si ALDRI nei til en invitasjon - liker du ikke personen som inviterer kanskje du møter noen av hans / hennes venner som du liker, og liker du ikke aktiviteten kan det hende du begynner å like den, eller treffes hyggelige mennesker alikevel - uansett bedre enn å sitte alene hjemme.

7. Få deg en jobb. Mange jobber har mye sosialt. Lønningspils, julebord etc.

Skrevet (endret)

Jeg har ikke blitt kjent med så mange, nei. Men jeg har meg selv å skylde egentlig.

Jeg har ikke bodd i Oslo, så det har noe å si (gidder ikke å reise så langt hele tiden, kan ikke reise flere ganger per dag osv), bodd alene (med samboer, men der er jo litt annerledes); hadde ikke så god økonomi for en stund; jeg har også vært ganske opptatt med andre ting (som å først lære meg å snakke norsk ;)), osv.

Men det ser ut at det er mange muligheter for å bli kjent med mange (det finnes jo alle slags aktiviteter på UiO), jeg bare føler litt trist jeg ikke hadde mulighet å ta de. Nå er jeg nesten ferdig og tenker at fa'en, skulle ha vært mer aktiv selv ;)

Endret av mrs_bond
Skrevet

Jeg har studert ved UiO i fire år nå, og jeg har stortrivdes! Jeg ble med på faddergruppe og kollokviegruppe fra starten, og der traff jeg mange hyggelige mennesker som siden har blitt nære venner av meg. Jeg er ikke en spesielt utadvent person, men gjorde en ekstra innsats for å bli kjent med mennesker den første tiden. Etter hvert har jeg også truffet kjæresten min på studiet ved UiO. Jeg har nå en veldig fin vennegjeng som jeg kommer til å savne og se daglig når jeg går ut i arbeidslivet! Kanskje jeg har hatt flaks, men mitt inntrykk er at de fleste setter pris på å bli kjent med nye mennesker (selv om terskelen for åvære den første til å ta kontakt er litt for høy noen ganger)

Skrevet

Jeg vil forresten legge til at jeg ikke kjente noen fra før da jeg startet ved UiO. Jeg er i utgangspunktet en rolig person som ikke liker å gjøre for mye ut av meg, så jeg vil absolutt si at en ikke trenger å rope høyest for å få venner ved UiO bare man gjør en liten innsats:)

Gjest Korrekt
Skrevet

Det er ikke sånn at folk oppsøker deg for å bli venn. Du må gjøre noe selv for å få venner!

Sånn er det alle steder.

Gjest Wolfmoon
Skrevet
Jeg vil forresten legge til at jeg ikke kjente noen fra før da jeg startet ved UiO. Jeg er i utgangspunktet en rolig person som ikke liker å gjøre for mye ut av meg, så jeg vil absolutt si at en ikke trenger å rope høyest for å få venner ved UiO bare man gjør en liten innsats:)

Jeg har faktisk inntrykk av at de som roper høyest samler seg i en klikk til stor irritasjon for mange av oss andre ;) hehe

Noen går nemlig for langt i å få seg venner. Bli nå kjent før eller etter forelesning da, ikke midt i!

Skrevet

Det er ganske vanskelig å få venner ved UiO, selv om man er en utadvendt type. UiO kan rive ned selvtillit, fremfor å bygge den opp. Det gjelder både forelesninger/forelesere og studenter.

Skrevet

Det er lett å få venner om man vil. Det er så mye seminarer og gruppeoppgaver på universitetet nå for tiden så man kan ikke unngå å bli kjent med folk. Også har vi jo fadderordningen i begynnelsen da. Genialt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...