Gå til innhold

Skattelistene

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Linda_*
Skrevet

Hei alle sammen :)

Noen som kan hjelpe meg med å finne ut av hva jeg gjør galt? Jeg har aldri giddi å se på disse skattelistene før men nå søkte jeg opp meg selv og jeg vet at jeg har 325000 i året i jobben min. Men det kommer opp bare 246000? Hva er grunnen til det? Må man regne om noe?

Sorry ikke så flink til dette jeg...........................................

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Var visst ikke bare jeg som ikke forstår dette :)

Skrevet

Kjenner en som tjener 400.000 og hun står oppført med 300.000..........??!

Skrevet

Husk at det er skattbar inntekt som kommer opp. Rentefradrag, minstefradrag etc. er trukket ut.

Skrevet

Noen gang sjekka deres egen selvangivelse?

Brutto inntekt og netto inntekt er to forskjellige ting.

All inntekt som vises i skatteligningen er netto inntekt, det vil si brutto lønn minus alle fradrag.

Ta en titt på skatteberegningen din.

Skrevet

Riktig som siste taler sier. Her er alle fradragene trukket fra, slik at beløpet som står igjen er det det beregnes skatt av. Det finnes formler for å regne bruttolønn fra dette, men de er beregnet på gjennomsnittlige lån, antall barn etc, og er langt fra idiotsikre. De aller fleste ser ut som de tjener mindre enn de gjør. Med unntak av de som har mer formue enn gjeld og mer renteinnkter enn -utgifter. De ser ut som de har kjempegod lønn :)

Det er først når du vet hvor mye en person har i lån og renter, hvor mange barn vedkommende har etc. at du kan få noe utbytte av å se på dette. OG hvordan vedkommende deler fradragene med sin partner

Skrevet
Det finnes formler for å regne bruttolønn fra dette, men de er beregnet på gjennomsnittlige lån, antall barn etc, og er langt fra idiotsikre. De aller fleste ser ut som de tjener mindre enn de gjør. Med unntak av de som har mer formue enn gjeld og mer renteinnkter enn -utgifter. De ser ut som de har kjempegod lønn :)

Det er først når du vet hvor mye en person har i lån og renter, hvor mange barn vedkommende har etc. at du kan få noe utbytte av å se på dette. OG hvordan vedkommende deler fradragene med sin partner

Neida. Hvis man vet hvilken skatteklasse en person har, og at inntekten er lønnsinntekt, er det overhodet ikke noe problem å beregne bruttoinntekt ut fra tallene i skattelistene. Og det uten å vite noe som helst om fradrag eller antall barn.

Nettoskatten er 28% av nettoinntekt minus klassefradrag. Nettoinntekt står i skattelisten. Dermed vet man hva nettoskatten er, og siden man også har oppgitt total skatt, vet man hva bruttoskatten er. Bruttoskatten er også 7,8% av bruttoinntekt under grense for toppskatt, og 7,8% pluss toppskattprosenten (som jeg ikke husker i farten) av bruttoinntekt over toppskattgrensen. En enkel ligning med én ukjent, lett å løse.

Skrevet

Haha, det er noe av det mindre smarte jeg har sett på lenge.

Fortell oss gjerne hvordan du kommer fram til alle fradragene en skatteyter har basert på nettoinntekten.

Minstefradrag er en grei sak, men gjeldsrenter for eksempel?

Det var virkelig dagens!

Skrevet
Haha, det er noe av det mindre smarte jeg har sett på lenge.

Fortell oss gjerne hvordan du kommer fram til alle fradragene en skatteyter har basert på nettoinntekten.

Minstefradrag er en grei sak, men gjeldsrenter for eksempel?

Det var virkelig dagens!

Jeg har jo forklart det. Man trenger ikke å vite hva fradragene er. Man vet hva bruttoskatten er, og da vet man hva bruttoinntekten er også, siden man kjenner bruttoskattereglene.

Skrevet
Jeg har jo forklart det. Man trenger ikke å vite hva fradragene er. Man vet hva bruttoskatten er, og da vet man hva bruttoinntekten er også, siden man kjenner bruttoskattereglene.

Det er der du tar feil skjønner du.

Man finner ikke fram til bruttoinntekten på bakgrunn av regnestykket ditt.

Jeg står oppført med 236 344 i inntekt i 2006.

Hvor mye tjente jeg brutto i følge regnestykket ditt?

Skrevet
Det er der du tar feil skjønner du.

Man finner ikke fram til bruttoinntekten på bakgrunn av regnestykket ditt.

Jeg står oppført med 236 344 i inntekt i 2006.

Hvor mye tjente jeg brutto i følge regnestykket ditt?

Hvor mye skatt betalte du? Det må jeg vite. Samt eventuell formue. Begge deler står i skattelistene. Og hvilken skatteklasse du har, og om det er lønnsinntekt, som sagt ovenfor.

Jeg tar ikke feil.

Skrevet

Og siden du ikke tror meg, har jeg googlet litt.

http://www.nettavisen.no/skattelister?gcli...CFQqwQwodT2ik0w

Nettavisen har også funnet ut hvordan dette beregnes. Egentlig overrasker det meg at det ikke er flere. Det er liksom opplest og vedtatt at skattelistene ikke gir noen informasjon, men det gjør de faktisk, for den som har et minimum av matematikk-kunnskaper.

Forutsatt, som sagt, at personen det gjelder er lønnstager, og at man kjenner skatteklassen.

Skrevet

Nå er jeg spent.

Inntekt 236 344

Formue 0

Skatt 84 170

Skatteklasse 1

Om det er lønnsinntekt eller næringsinntekt opplyses det ikke om i skattelistene.

Siden du linker til fungerer ikke.

Skrevet
Nå er jeg spent.

Inntekt 236 344

Formue 0

Skatt 84 170

Skatteklasse 1

Om det er lønnsinntekt eller næringsinntekt opplyses det ikke om i skattelistene.

Siden du linker til fungerer ikke.

Nettoskatt: (236344-37000)*0,28 = 55 816

Bruttoskatt: (84170-55816) = 28 353

Bruttoskatt er også lik 7,8% av nettoinntekt, ligning:

Nettoinntekt*0,078 = 28 353

Nettoinntekt = 28353/0,078 = 363 500

Jeg sa ikke at det sto i skattelistene om det var lønnsinntekt eller næringsinntekt. Jeg sa at dette var mulig å regne ut, hvis man vet at det er lønnsinntekt. Jeg går derfor ut fra at dette er lønnsinntekt.

Skrevet

Jeg sa ikke at det sto i skattelistene om det var lønnsinntekt eller næringsinntekt. Jeg sa at dette var mulig å regne ut, hvis man vet at det er lønnsinntekt. Jeg går derfor ut fra at dette er lønnsinntekt.

Og her snek det seg inn en skrivefeil. I den siste ligningen skal det være BRUTTOINNTEKT, ikke nettoinntekt.

Skrevet

Beklager å måtte skuffe deg, men det stemmer ikke..

Skrevet

Da har du ikke gitt riktige opplysninger.

Skrevet

Da kan du kanskje forklare meg hvorfor utregningen er feil. Dette pleier nemlig å stemme.

Skrevet (endret)
Da kan du kanskje forklare meg hvorfor utregningen er feil. Dette pleier nemlig å stemme.

Jeg kan se en feil, og det er at du har benyttet klassefradraget for 2007 og ikke 2006. For 2006 var klassefradrag kr 35 400, ikke 37 000.

Dessuten vil jo denne formelen ha noen mulige feilkilder. Et eksempel er BSU sparing som gir et direkte fradrag i skatt. Dermed mister du den naturlige sammenhengen mellom nettoinntekt og utlignet skatt. Andre feilkilder er skattebegrensning og fremførbare godtgjørelsesfradrag. Men ellers er jeg enig med det at formelen er riktig og at det for så og si alle lønnstakere vil være mulig å beregne lønnsinntekten.

Edit: har kontrollregnet mitt eget skatteoppgjør for 2006 etter formelen. Får et avvik på ca 20 kr på lønnsinntekten, noen som trolig skyldes av jeg har avrundet noen desimaler her og der.

Endret av Lotten
Skrevet
Jeg kan se en feil, og det er at du har benyttet klassefradraget for 2007 og ikke 2006. For 2006 var klassefradrag kr 35 400, ikke 37 000.

:klaske panne:

Var litt morgentrøtt der, ja.

Jeg kjenner til problemet med skattebegrensning, men da vil som regel inntekten være ihvertfall delvis fra trygd, så da blir beregningen uansett annerledes.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...