Gå til innhold

Slagplan for oppussing og utviding av bad


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Vi skal bygge ut baderommet, fra et par kvm til ca 8 kvm. Det gjør vi ved å dele av et stort soverom i to. Vi har ti tommeltotter og må leie inn folk til arbeidet.

a) Hva er lurest å gjøre med tanke på pris og det å ha vettet i behold: Bruke totalentreprenørfirma som Bademiljø/Comfort e.l. eller ta koordineringsjobben selv?

b) Noen som har erfaring og innspill på rekkefølgen av håndverkere som må inn? Slik har jeg tenkt det:

- rørlegger inn for befaring, for å se om gamle rørsystemer holder og om vi kan flytte ting dit vi vil. Hvis OK, koble fra VVS-utstyret.

- snekker inn for å rive de to små veggene og innlemme badet i det store soverommet-arealet. Bygge opp ny vegg mellom bad og det som nå blir mindre soverom.

- rørlegger inn igjen for å legge rørpunkt og avløp til nye plasseringer av klosett, dusj og servant.

- murer legge membran på gulv og våtsoner, samt støpe betongsåle til gulv.

- elektriker legger varmekabler (eller gjøres det FØR betongen?) og nye el-punkt i veggen.

- snekker kommer tilbake og setter opp gipsplater på veggene

- betongsåle tørker i 6 uker, før murer kommer tilbake og flislegger gulv og vegger.

- elektriker kommer tilbake for å montere termostat til varmekablene.

- rørlegger tilbake for å montere baderomsinnredning (eller gjør snekker det?) og vannbatteriene

Har jeg bommet på noe her?

c) Badet ligger i førsteetasje med kjeller under. Trebjelkelag. Kan det legges betongstøp på dette uten videre om og men, eller må vi vurdere andre metoder for gulvet? Hva kan det være i så fall?

d) Vi synes fliser på alle vegger blir litt klinisk, og baderomspanel liker vi ikke. Er det mulig å bruke våtromsmalt trepanel, eller legger vi opp til råtebombe da?

e) Innspill til hva vi bør tenke på når vi nå skal igang med å bygge om badet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har ingen annen erfaring enn å la et firma ta hele jobben men vil absolutt anbefale det. Vet ikke om noen har erfaring med at det lønner seg å bruke forskjellige så lenge man ikke skal gjøre noe selv ?

Tar man det via et firma sørger de for å planlegge at de forksjellige kommer når de skal. De sørger for at de forskjellige gjør det de skal gjøre.

Tar du alt via et firma så finn et firma som er "VVS-godkjente" så får du garanti.

Få også med i kontrakten hvor lang tid hele jobben skal ta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil anbefale å ta en pakkeløsning, altså leie inn et firma som gjør -alt-. Det blir ofte billigere enn å bruke flere firmaer til småjobber. Men den viktigste grunnen er at da sørger de for å koordinere det hele. Bruker du flere forskjellige risikerer du å måtte vente i flere uker før nestemann kan begynne fortsette på jobben. Altså først har du f.eks. rørleggeren, og så etter han er ferdig med det han kan gjøre før mureren har vært der, må dere vente i tre-fire uker før mureren er ledig, og så må dere gjerne vente i noen uker igjen før rørleggeren har tid til å fortsette osv. Noen venner av meg hadde full stopp i sitt badeprosjekt i seks uker, siden elektrikeren ikke hadde tid før. Jeg leide inn et firma knyttet til Bademiljøkjeden, og der var alt bang-bang-bang, ikke noe venting på folk, alt gikk så det suste.

Men jeg vil anbefale å få flere firmaer til å komme på befaring. Det er gratis, og prisforskjellene og servicen varierer veldig. Mellom dyreste og billigste jeg fikk var det 60 000.. De billigste valgte jeg ikke fordi de virket litt lite seriøse, og ga et lite detaljert tilbud. De dyreste skulle ha mye mer enn et annet firma for å gjøre akkurat de samme tingene, i tillegg til at de skulle ha ekstrabetaling for å kjøre vekk ting og montere møblene. Så jeg valgte et midt på treet hva pris angikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_trådstarter_*

Punky og Gjest, kan jeg spørre hvor lang tid det tok dere fra start til ferdig bad? Og hvor mye brukte dere på hele jobben? jeg vet det varierer enormt fra bad til bad, men hadde vært interessant å høre hva folk bruker på slike prosjekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De brukte 4 uker på mitt bad (og da var det et par dager som gikk vekk grunnet sykdom). Det er ca 4 kvm. Jobben inkluderte

- rive ned vegg mellom toalett og bad, gjøre om til ett rom i stedet for to

- hogge opp gulv på badet

- flytte sluk

- legge varmekabler

- støpe nytt gulv

- tette igjen den overflødige døren

- utvide den gjenværende døråpningen og skifte dør

- smøre membran

- flislegge

- bygge vegghengt toalett

- lage nye lyspunkter

- henge på plass helt nye baderomsmøbler

- liste og småflikke

Prisen kom på 119 000, utenom dusjveggene og selve baderomsmøbelet.

Resultatet ble meget pent, og det var så abtolutt verdt pengene. Det var veldig dårlig plassutnyttelse på det gamle badet, nå fikk jeg plutselig dobbelt så stor plass der inne, i og med at jeg erstattet badekar med dusjvegger som kan slåes inn når de ikke er i bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos meg tok det 2 uker. Ingen snekring men full oppussing ellers - ref. listen over i et annet innlegg.

Lønner seg å prate med flere - sammenligne anbudene og ikke minst hvor proffe de virker.

Jeg var heldig og var på baderomsmesse og fikk kjøpt inn div. utstyr på tilbud - du kan jo sjekke når det er og evnt. gjøre det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det som er synd når firmaer skal renovere bad, er at de nesten uten unntak ikke overholder tørketider.

Et eks. Når man skal støpe bad og det brukes ferdigmørtel B20, skal den tørke 1 uke pr cm tykkelse før det flislegges oppå. Dette betyr i de fleste tilfellene 7-9 uker.

Det slurves også med tørketiden på membran og tas flere strøk pr deg - det er også feil.

Hvis jeg skulle hatt et firma til å renovere mitt bad, ville jeg bedt om info om hvilken membran de bruker, og satt meg skikkelig inn i den tekniske informasjonen om dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_trådstarter_*
Et eks. Når man skal støpe bad og det brukes ferdigmørtel B20, skal den tørke 1 uke pr cm tykkelse før det flislegges oppå. Dette betyr i de fleste tilfellene 7-9 uker.

Trodde det var vanlig med 5 cm såle?

Takk for rådet forresten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde det var vanlig med 5 cm såle?

Takk for rådet forresten.

Ja, godt mulig mange bruker 5 for å korte ned på tørketiden.

Vi har brukt 7.

Leca produserer ferdigmørtel, så det kan godt hende det står noe om det på sidene deres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...