Gå til innhold

Utleverer vi oss for mye?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg utleverer meg nok en del, derfor skriver jeg som gjest for at jeg ikke skal gjenkjennes. Skriver ikke noe jeg ikke kan stå for IRL, men skriver mye som jeg f.eks ikke vil at naboen skal vite om meg.

Det er veldig lett å kjenne igjen personer her inne. Særlig på bryllupsforumet er det mange som avslører seg, akkurat der er det sikkert ofte ikke noe problem men når det skrives i andre tråder med samme nick så kan det bli pinlig.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg skjønner ikke helt hvorfor det skal være så viktig å skjule sin identitet på nettet. Jeg har da navn på dørklokka mi, hvem som helst som går forbi huset mitt kan finne ut hva de som bor der heter. Jeg står i telefonkatalogen, og ligger ute på nettet med bilde på jobben min sine hjemmesider.

Jeg går ikke med burka på byen, alle kan se hvordan jeg ser ut, og jeg snakker også av og til med fremmede mennesker på byen, og skjuler ikke min identitet for dem heller, svarer når folk spør hvor jeg bor og jobber, hvor mange familiemedlemmer jeg har, og så videre.

Kontokoder og slikt skjønner jeg jo at man skal skjule, men om noen får vite hvem jeg er på et eller annet forum, og får se hva slags meninger jeg har eller hva jeg spiste til middag i dag - om noen gidder å søke opp slikt (hvem i all verden gidder vel det? Og med hva slags formål?), har det ingenting å si for meg.

Skjønner jo at mange logger seg ut når de skriver om kjønnssykdommer og slikt, naturligvis. :)

Er det noen som har NEGATIVE erfaringer fra å bli gjenkjent på et forum, kan det være interessant å høre om det.

Skrevet
Jeg skjønner ikke helt hvorfor det skal være så viktig å skjule sin identitet på nettet. Jeg har da navn på dørklokka mi, hvem som helst som går forbi huset mitt kan finne ut hva de som bor der heter. Jeg står i telefonkatalogen, og ligger ute på nettet med bilde på jobben min sine hjemmesider.

Jeg går ikke med burka på byen, alle kan se hvordan jeg ser ut, og jeg snakker også av og til med fremmede mennesker på byen, og skjuler ikke min identitet for dem heller, svarer når folk spør hvor jeg bor og jobber, hvor mange familiemedlemmer jeg har, og så videre.

Det er jo en ganske vesentlig forskjell. På nett blir man gjenkjent etter at man har delt sine meninger og tanker. Det er overhodet ikke det samme som at noen har sett deg, vet hva du heter og hvor du bor.

Lurer også litt på hvorfor du skriver som gjest dersom du nærmest ønsker å bli gjenkjent?

Gjest Helen Parr
Skrevet
Skjønner jo at mange logger seg ut når de skriver om kjønnssykdommer og slikt, naturligvis. :)

Mange skriver også om en del andre følsomme temaer under nick, og med fare for å bli gjenkjent.

Et annet godt poeng som ble nevnt av en annen isted, er det at man faktisk også utleverer andre. Det er ikke noe ålreit gjort, synes jeg.

Skrevet
En ting er hva en skriver om seg selv, da spiller det ikke så stor rolle mener jeg hva andre gjør. Noe helt annet er det når en utleverer mann, barn, ekser, svigermødre, kollegaer etc. etc. etc.

Jeg syns det er problematisk med de som bruker ekte navn på barna sine, de som skriver dypt og inngående om sine problemer (for hvem skriver vel om de fine tingene) med kjæreste/annen nær familie/venner. Disse personene har ikke bedt om å bli diskutert på nett, og jeg mener vi alle har et ansvar overfor våre nærmeste om ikke å utlevere dem. Hva du (jeg9 forteller om deg (meg) (soppinfeksjoner, alkoholproblemer eller whatever) er greit nok - så lenge det kun omhandler meg.

Ja,det kan en si. Men det finnes jo de som blir beskrevet anonymt (og som vet det selv) og som selv gjør alt for å avsløre personer og forhold - og som rett og slett mistolker og ikke tåler negative kommentarer - og som gjør ALT for å komme med motmæle. Da synes jeg faktisk moderatotene bør slette disse, men det skjer jo ikke. Snarere tvert imot. Den andre får gjerne all sympati, selv om ingenting der er mer troverdig enn det første som ble skrevet. Det kan jo være at man faktisk har behov for å ta opp ting.

Jeg mener det er temmelig dårlig kompetanse hos moderatorene. Men ....hva er det vel å forvente.....?!

Og så har man jo også de som husker alt og gjerne kommer trekkende med gamle saker.....

Gjest rikkerikke
Skrevet

Som flere har nevnt, så står jeg for det jeg sier og mener om det er på nett eller IRL. Jeg er ikke så bekymret for å bli kjent igjen i grunnen, og det er jo stort sett mulig å generalisere. Jeg anser meg selv som relativt nysjerrig av natur, men jeg er i grunnen ikke opptatt av å finne ut hvem alle her inne er IRl helle, og tenker at det samme antagelig gjelder for de fleste. Naivt? Mulig, men jeg bekymrer meg i grunnen ikke nei.

Skrevet
Ville du kunne printet ut alt det du har skrevet på KG og lagt det fra deg på et offentlig sted i Oslo sentrum uten å være nervøs? Da er du realtivt trygg.

Ja, det synes jeg kunne. Det er da også spørsmål om hvem som vil lese ;)

Men ellers, nei jeg synes ikke at jeg skriver for mye. Hvis noen skulle gjenkjenne meg, har jeg ingenting imot det heller.

Gjest Frk Åberg
Skrevet

Jeg tenker på hva jeg skriver, ja, spesielt det jeg skriver om andre. Samtidig er jeg veldig åpen i det virkelige liv, og de viktigste tingene jeg har holdt tilbake, er ting alle som kjenner meg vet om uansett. Jeg har noen ganger vært på nippet til å skrive enkelte ting, men jeg har holdt igjen i tilfelle noen skulle kjenne meg igjen og da lese ting om andre. Men jeg syns samtidig det er forskjell på å f.eks. nevne at man har problemer i parforholdet for tiden eller at man har et nært familiemedlem som er på kjøret, sammenlignet med det å legge ut alle detaljene.

Om noen skulle kjenne meg igjen, er det ingen fare. Men jeg ville kanskje føle at jeg måtte legge mer bånd på meg, så jeg foretrekker å ikke bli gjenkjent.

Skrevet
Hva syns dere folkens?

Vi forteller om krangling, sykdom, jobbrelasjoner, utroskap, lite sex, krangling om husarbeid, alkoholproblemer, krangling i familieforhold og til og med hva vi spiser til middag hver dag.

Utleverer vi oss for mye? Hva om noen kjenner oss igjen?

Kan dette skape problemer for oss, eller står vi for det vi sier her?

Interessant med en debatt om vi er naive i disse internettdager?

Tror det er ganske mange som har kjent igjen deg etter dine utleveringer for å si det slik.

Sikkert ikke noen fare om det er greit for deg/eller andre som utleverer seg.

Men som flere peker på så utleverer man ikke bare seg selv.

Takker meg til gjeste tilværelsen slik at jeg kan skrive nesten det jeg vil.

Gjest lissi32
Skrevet
Tror det er ganske mange som har kjent igjen deg etter dine utleveringer for å si det slik.

Sikkert ikke noen fare om det er greit for deg/eller andre som utleverer seg.

Men som flere peker på så utleverer man ikke bare seg selv.

Takker meg til gjeste tilværelsen slik at jeg kan skrive nesten det jeg vil.

Anser meg som rimelig anonym uansett, og sier ikke mer enn jeg kan stå for her inne. Syns det er fint å bruke forumet til å diskutere ting og tang. Hyggelig å få andres synspunkter på ting. Jeg kjenner ingen her på Kvinneguiden. Hadde noen kjent meg igjen hadde de vel sagt hei på privaten?

Skrevet

Jeg er så åpen på åpne internettfora som jeg er overfor perifert bekjente IRL. Det finnes lukkede fora hvor jeg er så åpen som jeg er overfor min nærmere omgangskrets IRL. Min tommelfingerregel er "hvem kunne jeg sagt dette til ansikt til ansikt". Kunne jeg sagt det i lunsjen på jobben kan jeg si det her også.

Gjest lillebøll
Skrevet

Tror dette er en av grunnene til at jeg har pleid å slette meg og lage ny profil når jeg har nådd et vist antall innlegg.

Skrevet

Det er ikke mye jeg skriver her inne som jeg ikke kunne sagt - eller allerede har sagt - til de rundt meg, så jeg bekymrer meg ikke så mye for om jeg blir gjenkjent eller ikke. Jeg klarer ikke helt se at det skulle være noe negativt, da jeg ikke utleverer intime detaljer om meg selv eller andre.

Skrevet
Tror dette er en av grunnene til at jeg har pleid å slette meg og lage ny profil når jeg har nådd et vist antall innlegg.

Jeg pleide også å gjøre det slikt helt til muligheten for annonymisering av innleggene til slettede brukere ble borte.

Etter at den ble borte så vil jeg forbli gjest.

Skrevet

Jeg føler ikke at jeg har utlevert meg selv på en slik måte at jeg kan igjenkjennes. Jeg passer også på at jeg heller ikke tar opp historier vedr. venner, slekt som evt. noen kunne ha kjent igjen.

Dersom jeg noen gang skulle få behov for å skrive om et spesielt problem, ville jeg heller ha laget en annen bruker eller bare skrevet inn som gjest, slik at mitt brukernavn ikke ville ha blitt sett i den sammenheng.

Setter pris på at personer her inne er villig til å åpne seg og fortelle detaljer, selv om det er som gjest :)

Skrevet

Jeg ønsker ikke at noen skal gjenkjenne meg, men hvis noen gjør det, så er det ikke så farlig. Jeg skriver ikke om ting jeg absolutt ikke vil at andre skal vite om. Jeg prøver også å unngå å skrive mye om kjæreste, venner og familie. Å utlevere seg selv er en ting, men å utlevere er noe helt annet.

Skrevet

Nå er det jo slik i sånne forum at om man ikke utleverer hver minste lille detalj så tror ingen på deg og kaster seg over deg som ulver og kaller deg løgner m.m.

Og så blir den første utestengt fra forumet. For en verden......

Gjest Gjest_Sigrid_*
Skrevet
Jeg pleide også å gjøre det slikt helt til muligheten for annonymisering av innleggene til slettede brukere ble borte.

Etter at den ble borte så vil jeg forbli gjest.

Det har jeg også gjort - med jevne mellomrom .. Nå har jeg tenkt å forbli gjest .. ser ingen som helst grunn til at jeg skal registrere meg her inne mer.

Og hvorfor folk skriver dagbøker hvor de utleverer seg selv, sine ektefeller, barn, øvrig familie, venner, har jeg aldri forstått ... Greit å si at man "man står for alt man har skrevet" ... ok - akkurat det har jeg veldig vanskelig for å tro. For når man tenker seg om så er det ikke alt mulig man ønsker å dele med alle mulige mennesker.

Og hvorfor lire utav seg de mest private hendelser i en dagbok som ikke engang leses av venner - den leses av nysgjerrige mennesker som ofte "godter" seg over andres elendighet. Jeg har så lyst til å åpne øynene til enkelte - tenk dere om før dere skriver .. det er ikke alle som leser som ønsker dere alt vel .. enkelte koser seg i elendigheten .. Og higrer etter å følge "neste kapittel" i føljetongen om ditt liv ...

Skrevet

Jeg er nok åpnere IRL enn jeg her her. Det jeg ikke vil folk skal få vite, sier jeg ikke - verken her eller der. Så om folk gjenkjenner meg her så vil de ikke lese noe annet enn det jeg har sagt (og trolig med mer ettertrykk :fnise: ) IRL.

Generaliserer en god del når det gjelder jobben - for detaljer der har ingen noe med, ellers lar jeg skravla gå uten å bekymre meg særlig. Jeg er blitt gjenkjent her inne av et par venninner og det er helt ålreit. De er uansett mye mer informert om mitt liv enn den øvrige KG gjengen noensinne kommer til å bli.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...