Gjest pirjo Skrevet 13. januar 2008 #1 Skrevet 13. januar 2008 Har angst og har bestemt meg for å få henvisning til psykolog i tillegg til å gå på antidepressiva. Men - er det ubehagelig å være hos psykolog? Hvordan foregår de timene? Noen som kan forklare litt?
Zarabi Skrevet 13. januar 2008 #3 Skrevet 13. januar 2008 Jeg tror det er viktig å velge en psykolog som får deg til å salppe av og som får det til å ha lyst til å fortelle ærlig om hvordan du har det. Dette er egenskaper jeg mener en psykolog burde ha da, men som vi veit er det mange som blir utdannet bare fordi de er smarte men klarer ikke å kommunisere med mennesker, så her kan du være heldig som jeg var, eller prøve å feile tror det også er viktig at når man går inn på kontoret så er man innstilt på å fortelle å, veldig vanskelig for en psykolog å hjelpe deg hvis man ikke er innstilt på å snakke. Men sånn når man har kommet inn pleier som regel første time å gå ut på at du forteller om situasjonen din. tror det første spørsmålet du får er "hvorfor tar du kontakt med meg", i forskjellige varianter, er visst en vanlig åpningsfrase for å komme i sankk. de videre timene tar psykoloen opp tema som dere har snakket om på tidligere timer, og det er mest du som snakker (utfra min erfaring) og psykologen stiller bare spørsmål for å få deg til å tenke. hmm..håper dette var litt mer oppklarende, det finnes ikke skummelt, syntes hvertfall ikke jeg
Enid Skrevet 13. januar 2008 #4 Skrevet 13. januar 2008 Det kommer jo helt ann på hva slags behandling du velger. Du kan lese litt om det her. Du og terapeuten må nok finne ut av hva som er best for deg, om du vil snakke om barndommen din eller ta tak i litt mer umiddelbare problemer. Du må jo også føle deg komfortabel hos terapeuten, så det er viktig å finne riktig person. I selve timene så har jeg opplevd at noen psykologer "tester" deg med diverse spørsmål, for å se hvordan du reagerer. Jeg ble spurt om når jeg hadde min siste menstruasjon, og syntes det var litt teit og ekkelt. Jeg har sett på Rorschach-bilder, tatt personlighetstester, snakket om barndommen min, drømmer o.l. Til slutt valgte jeg en annen vei, da jeg ikke fikk noe særlig ut av terapi. Når man skal snakke om ting som kanskje er vondt, så vil det jo være ubehagelig uansett, så det er jo ikke direkte morsomt å være hos psykolog.. Lykke til!
Gjest pirjo Skrevet 14. januar 2008 #5 Skrevet 14. januar 2008 Ok, takk for svar. Får tenke litt til og se... Har en venninne som har nesten samme problematikk som meg og hun er veldig fornøyd med den psykologen hun går til. Kanskje jeg kan prøve den samme...
Gjest Gjest Skrevet 14. januar 2008 #6 Skrevet 14. januar 2008 Det er nok veldig viktig som det sies her at man ønsker å prate om det. Jeg var til behandling på DPS hvor vi bor og jeg merket at jeg fikk ikke tillit til han som skulle behandle meg og holdt derfor igjen masse..han merket ikke at det var ting jeg ikke fortalte og vi kom ingen vei.
Gjest Grafica Skrevet 14. januar 2008 #7 Skrevet 14. januar 2008 Jeg fikk henvisning til psykolog av fastlegen min, og fikk dermed ikke velge selv, men var veldig fornøyd med de jeg har vært hos (3 forskjellige i 3 forskjellige perioder av livet). Om du kommer fra fastlegen, har h*n skrevet et brev til DPS som forklarer veldig kort hvorfor du kommer. Første timen blir brukt til å kartlegge litt hva du ønsker å snakke om, hvordan behandlingen skal foregå og slikt. For deg som har angst, vil nok hovedmålet til psykologen være å finne ut hva som er grunnen, hvordan du kan forebygge og bygge deg opp igjen. Du står for 90% av snakkingen, men det er bare utrolig deilig for å være helt ærlig, et menneske man kan bare tømme seg for alt til, som ikke dømmer og som er der for å hjelpe deg.
Gjest Gjest Skrevet 14. januar 2008 #8 Skrevet 14. januar 2008 Å trene (spesielt kondisjonstrening som gir endorfinkick), gjøre yoga og meditere har svært god dokumentert effekt mot angst og kan være et fint supplement til terapi. Massasje er også fint hvis du har råd til det.
Gjest pirjo Skrevet 14. januar 2008 #9 Skrevet 14. januar 2008 For deg som har angst, vil nok hovedmålet til psykologen være å finne ut hva som er grunnen, hvordan du kan forebygge og bygge deg opp igjen. Du står for 90% av snakkingen, men det er bare utrolig deilig for å være helt ærlig, et menneske man kan bare tømme seg for alt til, som ikke dømmer og som er der for å hjelpe deg. Takk for svaret, det er det jeg håper på... har ringt legen i dag og bedt om henvisning, så vi får håpe det ikke er veeeldig lang ventetid. Å trene (spesielt kondisjonstrening som gir endorfinkick), gjøre yoga og meditere har svært god dokumentert effekt mot angst og kan være et fint supplement til terapi. Massasje er også fint hvis du har råd til det. Har tenkt å supplere litt med trening ja, foreløpig går jeg endel på tur, men skal prøve å manne meg opp til jogging også...
Gjest Grafica Skrevet 14. januar 2008 #10 Skrevet 14. januar 2008 Du bør belage deg på opp til tre måneders ventetid, men jeg har aldri venta lenger enn ca. fire uker, kommer ann på hvor du bor og hvor travelt de har det
Gjest Gjest Skrevet 14. januar 2008 #11 Skrevet 14. januar 2008 alle avspenningsøvelser er bra. Pusten er utrolig viktig i forhold til angst og da er meditasjon og avspenningsøvelser som fokuserer på pust spesielt gode.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå