Gå til innhold

Prolaps....

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei....

Er det noen av dere litt mer erfarne damer som kan hjelpe meg til gode tips, når det gjelder prolaps????

Er jo tross alt bare 21 år og vil ikke la det stoppe meg for mye

Selv om jeg merker at det til tider hemmer meg en del.

Noen som har erfaring innen dette?

Tips til hva man bør gjøre eller ikke bør gjøre???

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvordan merkes en proplaps? OM natten? Når du sitter? Når du reiser deg? Når du går? Når du løper?

Hva skjer når du får en prolaps, og hvor lenge varer det?

Er det arvelig?

Har de med prolaps innoverbøyd/svai i korsryggen?

Skrevet
Hvordan merkes en proplaps? OM natten? Når du sitter? Når du reiser deg? Når du går? Når du løper?

Hva skjer når du får en prolaps, og hvor lenge varer det?

Er det arvelig?

Har de med prolaps innoverbøyd/svai i korsryggen?

Prolaps merkes for min del hele tiden :tristbla: Sitter du mye merker du det mer, og hvis du har bært tunge ting eller støv suget.... De sier at du skal gå mye i skogstereng for å holde det i sjakk men det hjelper ikke for meg :gråte:

Jeg fikk denne prolapsen av å bære et barn på jobben ned ra et fjell fordi han ble syk. Var mer eller mindre sykemeldt 6 mnd fordi jeg IKKE kunne GÅ :sukk:

Dette varer nok livet ut, men du merker det ikke like mye hele tiden....

Nei det er ikke arvelig....

Noen leger mener det har en sammen heng mellom migrene og prolaps. De som har migrene kommer en eller annen gang til å få prolaps. Men det vet jeg ikke helt om skal tro på...

Eneste jeg vet er at det finnes operasjoner men du blir som regel værre :sukk: Så da hjelper jo det dårlig.

Men men, man får bite tennnene sammen og leve med det :jepp:

Skrevet

Du fikk det altså første gang da du bærte tungt?

Er du svai i ryggen/korsryggen?

Det hjelper nok å være i bevegelse/gå turer hver dag.

Operasjoner i ryggen blir bare tukling og tull.

Gjest Gjest_lille_*
Skrevet
Du fikk det altså første gang da du bærte tungt?

Er du svai i ryggen/korsryggen?

Det hjelper nok å være i bevegelse/gå turer hver dag.

Operasjoner i ryggen blir bare tukling og tull.

Hvor har du din kompetanse fra, som hevder at opr. i ryggen blir bare "tukling og tull"?

Gjest Gjest_mari_*
Skrevet

Det du kan gjøre, er å finne noe du kan henge i (sånn som ribbeveggen på skolen). Da får du avlastet prolapset ved at ryggvirvlene får strekt seg.

Skrevet

Trening og fysioterapi - for å styrke muskelaturen og for å korrigere dårlig holdning.

trening, trening og atter trening - selvsagt under veiledning av enten lege eller fysioterapaut

Skrevet

En kompis av meg har slitt med prolaps i en god del år nå, og han går jevnlig til fysioterapi. Der får han akupunktur som de i tillegg setter strøm i.. Er visst utrolig vond behandling, men det holder han oppegående noen dager etter behandlingen.

Han har hatt flere opperasjoner, og de har bare gjort ting verre.

Har og hørt at yoga (eller var det pilates ? :forvirret: ) Du kan jo høre med veiledere på et treningsstudio eller legen!?

Skrevet
Dette varer nok livet ut, men du merker det ikke like mye hele tiden....

Nei det er ikke arvelig....

Noen leger mener det har en sammen heng mellom migrene og prolaps. De som har migrene kommer en eller annen gang til å få prolaps. Men det vet jeg ikke helt om skal tro på...

Så leit at du er så plaget av prolapsen din. Som flere nevner over er jeg helt enig i at du burde få hjelp til trening, det kan være helt enkle øvelser, under kyndig veiledning. Med litt hjelp fra noen som har undersøkt deg og sett bildene dine, kan du få tilpasset øvelsene i forhold til hva akkurat du trenger, og hva du evt skal ta spesielt hensyn til. Benytt deg av den hjelpen du kan få, særlig nå i begynnelsen, og også som oppfølging underveis.

En prolaps vil ikke nødvendigvis plage deg resten av livet. Dette avhenger selvsagt av mange ting, blant annet at du selv gjør det du kan for å styrke muskulatur, får hjelp til å justere eventuelle skjevheter og ikke minst lærer hva du selv kan gjøre for å forebygge lignende skader i fremtiden. Når noen klager over vondt i ryggen "pga prolapsen de hadde for 20 år siden" er det ikke lenger prolapsen som gir disse plagene, men "sekundære" ting, f.eks ubalanse i muskulatur og kanskje skjevheter i bekken og ryggrad.

Jeg ville tatt kontakt med en naprapat, fysioterapeut eller en manuell terapeut, da bør du få god hjelp :) Lykke til! :)

Ang samenhengen migrene og prolaps, det har jeg aldri hørt om før... Var det mtp prolaps generelt eller i nakken? Om noen har lest noe rundt dette får de gjerne sende en link :)

Skrevet
Trening og fysioterapi - for å styrke muskelaturen og for å korrigere dårlig holdning.

trening, trening og atter trening - selvsagt under veiledning av enten lege eller fysioterapaut

Fikk beskjed av ortopeden på sykehuset at fysio skulle jeg i allefall IKKE ha :nei:

Skrevet
Så leit at du er så plaget av prolapsen din. Som flere nevner over er jeg helt enig i at du burde få hjelp til trening, det kan være helt enkle øvelser, under kyndig veiledning. Med litt hjelp fra noen som har undersøkt deg og sett bildene dine, kan du få tilpasset øvelsene i forhold til hva akkurat du trenger, og hva du evt skal ta spesielt hensyn til. Benytt deg av den hjelpen du kan få, særlig nå i begynnelsen, og også som oppfølging underveis.

En prolaps vil ikke nødvendigvis plage deg resten av livet. Dette avhenger selvsagt av mange ting, blant annet at du selv gjør det du kan for å styrke muskulatur, får hjelp til å justere eventuelle skjevheter og ikke minst lærer hva du selv kan gjøre for å forebygge lignende skader i fremtiden. Når noen klager over vondt i ryggen "pga prolapsen de hadde for 20 år siden" er det ikke lenger prolapsen som gir disse plagene, men "sekundære" ting, f.eks ubalanse i muskulatur og kanskje skjevheter i bekken og ryggrad.

Jeg ville tatt kontakt med en naprapat, fysioterapeut eller en manuell terapeut, da bør du få god hjelp :) Lykke til! :)

Ang samenhengen migrene og prolaps, det har jeg aldri hørt om før... Var det mtp prolaps generelt eller i nakken? Om noen har lest noe rundt dette får de gjerne sende en link :)

Skal se om jeg finn en link, leste det i et blad :kaffe:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...